Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manzoni, Ahiranie Sales dos Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alcaria de Oliveira, Lisiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481
Resumo: This article reflects on the simulacrum and silencing present in the advertising discourse. Specifically, we are dealing with an advertisement by Vivo Telefônica Company. Companies in this field frequently invest in campaigns to encourage their target audience to consume devices, as well as data/telephone packages. But Vivo Telefônica's “time for everything” advertising campaign presents a different proposal than what is expected: disconnect. This advertising consists of several videos, which have been broadcast on the internet and also on TV. The advertisement named “Casal”, published in 2018, is our object of analysis in this study. To carry out this work, we used the Pecheutian French Discourse Analysis as a theoretical framework. Thus, we seek to analyze the discursive marks of this materiality, identifying the Subject of this discourse, its conditions of production, the ideological formation in which the discourse is inscribed and the meaning effects that emerge from it. Our findings point to a discursive simulacrum in the campaign, as the primary objective of the current mode of production, in which the sale of telephony services is subsumed, is profit and not people's health, as Vivo's advertising campaign makes it seem.
id UNEAL_aa6161c56ebc5c8b39ca56e6c9324f85
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2481
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário Análise do dsicursoSimulacroSentidosAnálise do discurso publicitárioThis article reflects on the simulacrum and silencing present in the advertising discourse. Specifically, we are dealing with an advertisement by Vivo Telefônica Company. Companies in this field frequently invest in campaigns to encourage their target audience to consume devices, as well as data/telephone packages. But Vivo Telefônica's “time for everything” advertising campaign presents a different proposal than what is expected: disconnect. This advertising consists of several videos, which have been broadcast on the internet and also on TV. The advertisement named “Casal”, published in 2018, is our object of analysis in this study. To carry out this work, we used the Pecheutian French Discourse Analysis as a theoretical framework. Thus, we seek to analyze the discursive marks of this materiality, identifying the Subject of this discourse, its conditions of production, the ideological formation in which the discourse is inscribed and the meaning effects that emerge from it. Our findings point to a discursive simulacrum in the campaign, as the primary objective of the current mode of production, in which the sale of telephony services is subsumed, is profit and not people's health, as Vivo's advertising campaign makes it seem.Este artigo faz uma reflexão sobre os simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário. Especificamente, tratamos de uma publicidade da empresa Vivo Telefônica. As empresas desse ramo investem, de forma frequente, em campanhas para estimular o seu público alvo ao consumo de aparelhos, assim como pacotes de dados/telefonia. Mas a campanha publicitária “tem hora pra tudo” da Vivo Telefônica apresenta uma proposta diferente do que se é esperado: desconectar. Essa publicidade é constituída de vários vídeos, os quais têm sido veiculados na internet e também o foi pela TV. O anúncio de nome “Casal”, publicado em 2018, é o nosso objeto de análise nesse estudo. Para a realização deste trabalho, utilizamos como referencial teórico a Análise do Discurso francesa pecheutiana. Assim, procuramos analisar as marcas discursivas dessa materialidade, identificando o Sujeito desse discurso, suas condições de produção, a formação ideológica no qual o discurso está inscrito e os efeitos de sentido que dele emergem. Nossos achados apontam para um simulacro discursivo na campanha, pois o objetivo primário do atual modo de produção, em que a venda de serviços de telefonia está subsumida, é o lucro e não a saúde das pessoas, como a campanha publicitária da Vivo faz parecer.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/248110.48017/dj.v8i1.2481Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481/1902Copyright (c) 2022 Ahiranie Sales Manzoni, Ahiranie, Lisianehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManzoni, Ahiranie Sales dos SantosAlcaria de Oliveira, Lisiane2023-01-10T03:57:57Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2481Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:39.723430Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
title Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
spellingShingle Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
Manzoni, Ahiranie Sales dos Santos
Análise do dsicurso
Simulacro
Sentidos
Análise do discurso publicitário
title_short Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
title_full Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
title_fullStr Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
title_full_unstemmed Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
title_sort Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
author Manzoni, Ahiranie Sales dos Santos
author_facet Manzoni, Ahiranie Sales dos Santos
Alcaria de Oliveira, Lisiane
author_role author
author2 Alcaria de Oliveira, Lisiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Manzoni, Ahiranie Sales dos Santos
Alcaria de Oliveira, Lisiane
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do dsicurso
Simulacro
Sentidos
Análise do discurso publicitário
topic Análise do dsicurso
Simulacro
Sentidos
Análise do discurso publicitário
description This article reflects on the simulacrum and silencing present in the advertising discourse. Specifically, we are dealing with an advertisement by Vivo Telefônica Company. Companies in this field frequently invest in campaigns to encourage their target audience to consume devices, as well as data/telephone packages. But Vivo Telefônica's “time for everything” advertising campaign presents a different proposal than what is expected: disconnect. This advertising consists of several videos, which have been broadcast on the internet and also on TV. The advertisement named “Casal”, published in 2018, is our object of analysis in this study. To carry out this work, we used the Pecheutian French Discourse Analysis as a theoretical framework. Thus, we seek to analyze the discursive marks of this materiality, identifying the Subject of this discourse, its conditions of production, the ideological formation in which the discourse is inscribed and the meaning effects that emerge from it. Our findings point to a discursive simulacrum in the campaign, as the primary objective of the current mode of production, in which the sale of telephony services is subsumed, is profit and not people's health, as Vivo's advertising campaign makes it seem.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481
10.48017/dj.v8i1.2481
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i1.2481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481/1902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ahiranie Sales Manzoni, Ahiranie, Lisiane
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ahiranie Sales Manzoni, Ahiranie, Lisiane
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
2525-5215
10.48017/dj.v8i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279816523776