Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481 |
Resumo: | This article reflects on the simulacrum and silencing present in the advertising discourse. Specifically, we are dealing with an advertisement by Vivo Telefônica Company. Companies in this field frequently invest in campaigns to encourage their target audience to consume devices, as well as data/telephone packages. But Vivo Telefônica's “time for everything” advertising campaign presents a different proposal than what is expected: disconnect. This advertising consists of several videos, which have been broadcast on the internet and also on TV. The advertisement named “Casal”, published in 2018, is our object of analysis in this study. To carry out this work, we used the Pecheutian French Discourse Analysis as a theoretical framework. Thus, we seek to analyze the discursive marks of this materiality, identifying the Subject of this discourse, its conditions of production, the ideological formation in which the discourse is inscribed and the meaning effects that emerge from it. Our findings point to a discursive simulacrum in the campaign, as the primary objective of the current mode of production, in which the sale of telephony services is subsumed, is profit and not people's health, as Vivo's advertising campaign makes it seem. |
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Discursos e sentidos: simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário Análise do dsicursoSimulacroSentidosAnálise do discurso publicitárioThis article reflects on the simulacrum and silencing present in the advertising discourse. Specifically, we are dealing with an advertisement by Vivo Telefônica Company. Companies in this field frequently invest in campaigns to encourage their target audience to consume devices, as well as data/telephone packages. But Vivo Telefônica's “time for everything” advertising campaign presents a different proposal than what is expected: disconnect. This advertising consists of several videos, which have been broadcast on the internet and also on TV. The advertisement named “Casal”, published in 2018, is our object of analysis in this study. To carry out this work, we used the Pecheutian French Discourse Analysis as a theoretical framework. Thus, we seek to analyze the discursive marks of this materiality, identifying the Subject of this discourse, its conditions of production, the ideological formation in which the discourse is inscribed and the meaning effects that emerge from it. Our findings point to a discursive simulacrum in the campaign, as the primary objective of the current mode of production, in which the sale of telephony services is subsumed, is profit and not people's health, as Vivo's advertising campaign makes it seem.Este artigo faz uma reflexão sobre os simulacros e silenciamentos presentes no discurso publicitário. Especificamente, tratamos de uma publicidade da empresa Vivo Telefônica. As empresas desse ramo investem, de forma frequente, em campanhas para estimular o seu público alvo ao consumo de aparelhos, assim como pacotes de dados/telefonia. Mas a campanha publicitária “tem hora pra tudo” da Vivo Telefônica apresenta uma proposta diferente do que se é esperado: desconectar. Essa publicidade é constituída de vários vídeos, os quais têm sido veiculados na internet e também o foi pela TV. O anúncio de nome “Casal”, publicado em 2018, é o nosso objeto de análise nesse estudo. Para a realização deste trabalho, utilizamos como referencial teórico a Análise do Discurso francesa pecheutiana. Assim, procuramos analisar as marcas discursivas dessa materialidade, identificando o Sujeito desse discurso, suas condições de produção, a formação ideológica no qual o discurso está inscrito e os efeitos de sentido que dele emergem. Nossos achados apontam para um simulacro discursivo na campanha, pois o objetivo primário do atual modo de produção, em que a venda de serviços de telefonia está subsumida, é o lucro e não a saúde das pessoas, como a campanha publicitária da Vivo faz parecer.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/248110.48017/dj.v8i1.2481Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2481/1990Copyright (c) 2022 Ahiranie Sales Manzoni, Ahiranie, Lisianehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManzoni, Ahiranie Sales dos SantosAlcaria de Oliveira, Lisiane2023-03-03T14:01:50Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2481Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-03-03T14:01:50Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
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