Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Danillo da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Meniconi, Flávia Colen, Silva, Alison
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363
Resumo: The teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres.
id UNEAL_aaef0a669ac60fd54bb588086a51be61
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2363
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPESRevisão da LiteraturaFormação leitora5º ano do Ensino FundamentalDissertaçõesThe teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres.O ensino-aprendizagem da leitura na educação infantil é um fator chave para um bom desenvolvimento educacional das crianças, em especial no que diz respeito às práticas de leitura com vistas ao convívio em sociedade. Dado o exposto, o trabalho aqui descrito trata-se de uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL), a qual selecionou e analisou trabalhos que abordaram a formação leitora de educandos do 5º ano do Ensino Fundamental I. Para tanto, optamos por realizar uma busca na Plataforma CAPES, assim como a escolha por pesquisas em nível de mestrado realizadas nos últimos cinco anos. Além das palavras-chaves previamente organizadas, elaboramos algumas perguntas norteadoras, sendo elas: como tem se dado o trabalho com as práticas de leitura no ensino fundamental I nos últimos 5 anos dentro do território nacional?; quais gêneros predominam quando se trata do trabalho com a leitura dos alunos do ensino fundamental I?; e quais os resultados obtidos ao final das investigações? Como resultados, evidenciamos um número ainda pequeno de pesquisas que discorrem sobre a temática, bem como o fato de estas pesquisas se debruçarem para o desenvolvimento da competência leitora dos educandos não apenas com foco na leitura dentro da escola, mas para além dos muros da instituições por meio da utilização de diferentes gêneros textuais.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/236310.48017/dj.v7i3.2363Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363/1716Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Danillo da SilvaMeniconi, Flávia ColenSilva, Alison2022-07-02T17:54:10Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2363Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:37.532311Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
title Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
spellingShingle Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
Feitosa, Danillo da Silva
Revisão da Literatura
Formação leitora
5º ano do Ensino Fundamental
Dissertações
title_short Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
title_full Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
title_fullStr Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
title_full_unstemmed Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
title_sort Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
author Feitosa, Danillo da Silva
author_facet Feitosa, Danillo da Silva
Meniconi, Flávia Colen
Silva, Alison
author_role author
author2 Meniconi, Flávia Colen
Silva, Alison
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitosa, Danillo da Silva
Meniconi, Flávia Colen
Silva, Alison
dc.subject.por.fl_str_mv Revisão da Literatura
Formação leitora
5º ano do Ensino Fundamental
Dissertações
topic Revisão da Literatura
Formação leitora
5º ano do Ensino Fundamental
Dissertações
description The teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363
10.48017/dj.v7i3.2363
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i3.2363
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363/1716
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade
2525-5215
10.48017/dj.v7i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051274560012288