Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363 |
Resumo: | The teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres. |
id |
UNEAL_aaef0a669ac60fd54bb588086a51be61 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2363 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPESRevisão da LiteraturaFormação leitora5º ano do Ensino FundamentalDissertaçõesThe teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres.O ensino-aprendizagem da leitura na educação infantil é um fator chave para um bom desenvolvimento educacional das crianças, em especial no que diz respeito às práticas de leitura com vistas ao convívio em sociedade. Dado o exposto, o trabalho aqui descrito trata-se de uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL), a qual selecionou e analisou trabalhos que abordaram a formação leitora de educandos do 5º ano do Ensino Fundamental I. Para tanto, optamos por realizar uma busca na Plataforma CAPES, assim como a escolha por pesquisas em nível de mestrado realizadas nos últimos cinco anos. Além das palavras-chaves previamente organizadas, elaboramos algumas perguntas norteadoras, sendo elas: como tem se dado o trabalho com as práticas de leitura no ensino fundamental I nos últimos 5 anos dentro do território nacional?; quais gêneros predominam quando se trata do trabalho com a leitura dos alunos do ensino fundamental I?; e quais os resultados obtidos ao final das investigações? Como resultados, evidenciamos um número ainda pequeno de pesquisas que discorrem sobre a temática, bem como o fato de estas pesquisas se debruçarem para o desenvolvimento da competência leitora dos educandos não apenas com foco na leitura dentro da escola, mas para além dos muros da instituições por meio da utilização de diferentes gêneros textuais.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/236310.48017/dj.v7i3.2363Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade2525-521510.48017/dj.v7i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363/1716Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Danillo da SilvaMeniconi, Flávia ColenSilva, Alison2022-07-02T17:54:10Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2363Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:37.532311Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
title |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
spellingShingle |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES Feitosa, Danillo da Silva Revisão da Literatura Formação leitora 5º ano do Ensino Fundamental Dissertações |
title_short |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
title_full |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
title_fullStr |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
title_full_unstemmed |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
title_sort |
Formação leitora no 5º ano do ensino fundamental: uma revisão da literatura em dissertações da plataforma CAPES |
author |
Feitosa, Danillo da Silva |
author_facet |
Feitosa, Danillo da Silva Meniconi, Flávia Colen Silva, Alison |
author_role |
author |
author2 |
Meniconi, Flávia Colen Silva, Alison |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feitosa, Danillo da Silva Meniconi, Flávia Colen Silva, Alison |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revisão da Literatura Formação leitora 5º ano do Ensino Fundamental Dissertações |
topic |
Revisão da Literatura Formação leitora 5º ano do Ensino Fundamental Dissertações |
description |
The teaching-learning of reading in early childhood education is a key factor for a good educational development of children, especially with regard to reading practices with a view to living in society. Given the above, the work described here is a Systematic Review of Literature (RSL), which selected and analyzed works that addressed the reading formation of students in the 5th year of Elementary School I. For that, we chose to carry out a search on the CAPES Platform, as well as the choice of master's level research carried out in the last five years. In addition to the previously organized keywords, we created some guiding questions, namely: how has reading practices been carried out in elementary school I in the last 5 years within the national territory?; which genres predominate when it comes to working with reading for elementary school students?; and what are the results obtained at the end of the investigations? As a result, we evidence a still small number of researches that discuss the theme, as well as the fact that these researches focus on the development of the reading competence of the students not only with a focus on reading within the school, but beyond the walls of the institutions. through the use of different textual genres. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363 10.48017/dj.v7i3.2363 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i3.2363 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2363/1716 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alison Silva, Flávia, Danillo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 3 (2022): Contribuições das ciências e das tecnologias para a sociedade 2525-5215 10.48017/dj.v7i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051274560012288 |