A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1068 |
Resumo: | ABSTRACT: This research work aims to demonstrate the importance of knowledge of School Cartography from the use of Geotechnologies in Geography classes, applying the Google Earth Pro software as a possible Geotechnology to the teaching of School Cartography. Geotechnologies in school geography can be a very effective tool for the development of teaching and learning. The interaction between Geography, Cartography and Geotechnologies in the teaching-learning process of School Geography can establish the ideal conditions for the study and knowledge of the geographical space. Defining itself as a qualitative research, we used as research technique the action research associated with the questionnaire as a research instrument. The proposed activities were intended to stimulate the learning of third year high school students about School Cartography and Geotechnology through the use of Google Earth Pro software. Our aim was to provide teachers and students with new possibilities for improving teaching and learning. KEY WORDS: Google Earth Pro. School Cartography. Geography Teaching. |
id |
UNEAL_e07ff51b9318fdf9489277aca251530d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1068 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em GeografiaABSTRACT: This research work aims to demonstrate the importance of knowledge of School Cartography from the use of Geotechnologies in Geography classes, applying the Google Earth Pro software as a possible Geotechnology to the teaching of School Cartography. Geotechnologies in school geography can be a very effective tool for the development of teaching and learning. The interaction between Geography, Cartography and Geotechnologies in the teaching-learning process of School Geography can establish the ideal conditions for the study and knowledge of the geographical space. Defining itself as a qualitative research, we used as research technique the action research associated with the questionnaire as a research instrument. The proposed activities were intended to stimulate the learning of third year high school students about School Cartography and Geotechnology through the use of Google Earth Pro software. Our aim was to provide teachers and students with new possibilities for improving teaching and learning. KEY WORDS: Google Earth Pro. School Cartography. Geography Teaching.RESUMO: Este trabalho de pesquisa tem como objetivo demostrar a importância do conhecimento da Cartográfica Escolar a partir da utilização das Geotecnologias nas aulas de Geografia, aplicando o software Google Earth Pro como uma Geotecnologia possível ao ensino de Cartografia Escolar. As Geotecnologias inseridas na Geografia Escolar podem ser uma ferramenta bastante eficaz no que se refere ao desenvolvimento do ensino-aprendizagem. A interação entre Geografia, Cartografia e Geotecnologias no processo de ensino-aprendizagem de Geografia Escolar, pode estabelecer as condições ideais para o estudo e conhecimento do espaço geográfico. Definindo-se como pesquisa qualitativa, utilizamos como técnica de pesquisa a pesquisa-ação associada ao questionário como instrumento de pesquisa. As atividades propostas pretenderam estimular o aprendizado dos alunos do terceiro ano do Ensino Médio acerca da Cartografia Escolar e das Geotecnologias através da utilização do software Google Earth Pro. Nosso intuito foi o de disponibilizar aos professores e estudantes novas possibilidades para melhoria do ensino-aprendizagem. PALAVRAS-CHAVE: Google Eart Pro. Cartografia Escolar. Ensino de Geografia.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2020-01-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/106810.17648/diversitas-journal-v5i1-1068Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 392-4082525-521510.17648/diversitas-journal-v5i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1068/940Copyright (c) 2020 Ívia Rejane Ferreira Silva, Roberval Felippe Pereira de Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ívia Rejane FerreiraLima, Roberval Felippe Pereira de2021-08-19T19:10:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1068Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:05.135827Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
title |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
spellingShingle |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia Silva, Ívia Rejane Ferreira |
title_short |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
title_full |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
title_fullStr |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
title_full_unstemmed |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
title_sort |
A aplicação do software Google earth pro como possibilidade de geotecnologia para o ensino de cartografia escolar em Geografia |
author |
Silva, Ívia Rejane Ferreira |
author_facet |
Silva, Ívia Rejane Ferreira Lima, Roberval Felippe Pereira de |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Roberval Felippe Pereira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ívia Rejane Ferreira Lima, Roberval Felippe Pereira de |
description |
ABSTRACT: This research work aims to demonstrate the importance of knowledge of School Cartography from the use of Geotechnologies in Geography classes, applying the Google Earth Pro software as a possible Geotechnology to the teaching of School Cartography. Geotechnologies in school geography can be a very effective tool for the development of teaching and learning. The interaction between Geography, Cartography and Geotechnologies in the teaching-learning process of School Geography can establish the ideal conditions for the study and knowledge of the geographical space. Defining itself as a qualitative research, we used as research technique the action research associated with the questionnaire as a research instrument. The proposed activities were intended to stimulate the learning of third year high school students about School Cartography and Geotechnology through the use of Google Earth Pro software. Our aim was to provide teachers and students with new possibilities for improving teaching and learning. KEY WORDS: Google Earth Pro. School Cartography. Geography Teaching. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1068 10.17648/diversitas-journal-v5i1-1068 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1068 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v5i1-1068 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/1068/940 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ívia Rejane Ferreira Silva, Roberval Felippe Pereira de Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ívia Rejane Ferreira Silva, Roberval Felippe Pereira de Lima https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 5 n. 1 (2020): Educação com diversidade, sociedade com sustentabilidade; 392-408 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v5i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276681281536 |