Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira dos Santos, Valdelice
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Edlânia Nunes dos, Oliveira, Teresa Cristina Gomes, Rocha, Josefa Eleusa da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306
Resumo: The acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus.
id UNEAL_f3f677f5be17e90a60b6fc53904be21f
oai_identifier_str oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2306
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido Didática, botânica, pandemiaDidactic, botany, pandemicThe acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus. A aquisição do conhecimento na contemporaneidade encontra-se em constantes mudanças, apesar das iniciativas em efetuar metodologias didáticas como suporte educacional. Logo, a implementação de práticas pedagógicas por parte dos docentes, estimula a interação dos discentes e expande as oportunidades de aprendizado. Nesse sentido, o presente estudo teve como objetivo, relatar uma prática educacional sobre o processo de fotossíntese que foi desenvolvido em uma turma do 1° ano do Ensino Médio de uma escola estadual de educação básica em Arapiraca-Alagoas. Dessa forma, foram solicitados dos estudantes os itens para o desenvolvimento da experiência que consistiu em recipientes transparentes de vidro ou plástico, bicarbonato de sódio, água e folhas de vegetais. Assim, no dia da prática, foram distribuídos questionários antes e posteriormente ao experimento com o intuito de avaliar o aprendizado referente ao tema abordado. Após a prática, foram feitas as devidas observações dos efeitos da fotossíntese nos recipientes, bem como a análise dos resultados da avaliação pré e pós-teste. Assim, percebeu-se que o experimento se mostrou eficiente, não apenas para a compreensão da teoria, mas promoveu o fortalecimento dos vínculos interpessoais, tendo em vista o retorno às aulas presenciais após um longo período de distanciamento social imposto na sociedade devido ao cenário pandêmico do novo coronavírus.      Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/230610.48017/dj.v8i1.2306Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporenghttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/1941https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/2011Copyright (c) 2022 Valdelice Ferreira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira dos Santos, ValdeliceSantos, Edlânia Nunes dosOliveira, Teresa Cristina GomesRocha, Josefa Eleusa da2023-04-05T02:54:41Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2306Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-04-05T02:54:41Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
title Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
spellingShingle Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
Ferreira dos Santos, Valdelice
Didática, botânica, pandemia
Didactic, botany, pandemic
title_short Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
title_full Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
title_fullStr Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
title_full_unstemmed Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
title_sort Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
author Ferreira dos Santos, Valdelice
author_facet Ferreira dos Santos, Valdelice
Santos, Edlânia Nunes dos
Oliveira, Teresa Cristina Gomes
Rocha, Josefa Eleusa da
author_role author
author2 Santos, Edlânia Nunes dos
Oliveira, Teresa Cristina Gomes
Rocha, Josefa Eleusa da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira dos Santos, Valdelice
Santos, Edlânia Nunes dos
Oliveira, Teresa Cristina Gomes
Rocha, Josefa Eleusa da
dc.subject.por.fl_str_mv Didática, botânica, pandemia
Didactic, botany, pandemic
topic Didática, botânica, pandemia
Didactic, botany, pandemic
description The acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306
10.48017/dj.v8i1.2306
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306
identifier_str_mv 10.48017/dj.v8i1.2306
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/1941
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/2011
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Valdelice Ferreira dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Valdelice Ferreira dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário
2525-5215
10.48017/dj.v8i1
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051272661041152