Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306 |
Resumo: | The acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus. |
id |
UNEAL_f3f677f5be17e90a60b6fc53904be21f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2306 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido Didática, botânica, pandemiaDidactic, botany, pandemicThe acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus. A aquisição do conhecimento na contemporaneidade encontra-se em constantes mudanças, apesar das iniciativas em efetuar metodologias didáticas como suporte educacional. Logo, a implementação de práticas pedagógicas por parte dos docentes, estimula a interação dos discentes e expande as oportunidades de aprendizado. Nesse sentido, o presente estudo teve como objetivo, relatar uma prática educacional sobre o processo de fotossíntese que foi desenvolvido em uma turma do 1° ano do Ensino Médio de uma escola estadual de educação básica em Arapiraca-Alagoas. Dessa forma, foram solicitados dos estudantes os itens para o desenvolvimento da experiência que consistiu em recipientes transparentes de vidro ou plástico, bicarbonato de sódio, água e folhas de vegetais. Assim, no dia da prática, foram distribuídos questionários antes e posteriormente ao experimento com o intuito de avaliar o aprendizado referente ao tema abordado. Após a prática, foram feitas as devidas observações dos efeitos da fotossíntese nos recipientes, bem como a análise dos resultados da avaliação pré e pós-teste. Assim, percebeu-se que o experimento se mostrou eficiente, não apenas para a compreensão da teoria, mas promoveu o fortalecimento dos vínculos interpessoais, tendo em vista o retorno às aulas presenciais após um longo período de distanciamento social imposto na sociedade devido ao cenário pandêmico do novo coronavírus. Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/230610.48017/dj.v8i1.2306Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessárioDiversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário2525-521510.48017/dj.v8i1reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporenghttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/1941https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/2011Copyright (c) 2022 Valdelice Ferreira dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira dos Santos, ValdeliceSantos, Edlânia Nunes dosOliveira, Teresa Cristina GomesRocha, Josefa Eleusa da2023-04-05T02:54:41Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2306Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-04-05T02:54:41Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
title |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
spellingShingle |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido Ferreira dos Santos, Valdelice Didática, botânica, pandemia Didactic, botany, pandemic |
title_short |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
title_full |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
title_fullStr |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
title_full_unstemmed |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
title_sort |
Ensino da fotossíntese através de uma prática pedagógica: uma metodologia imprescindível durante o ensino híbrido |
author |
Ferreira dos Santos, Valdelice |
author_facet |
Ferreira dos Santos, Valdelice Santos, Edlânia Nunes dos Oliveira, Teresa Cristina Gomes Rocha, Josefa Eleusa da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Edlânia Nunes dos Oliveira, Teresa Cristina Gomes Rocha, Josefa Eleusa da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira dos Santos, Valdelice Santos, Edlânia Nunes dos Oliveira, Teresa Cristina Gomes Rocha, Josefa Eleusa da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática, botânica, pandemia Didactic, botany, pandemic |
topic |
Didática, botânica, pandemia Didactic, botany, pandemic |
description |
The acquisition of knowledge in contemporary times is in constant change, despite the initiatives to carry out teaching methodologies as educational support. Therefore, the implementation of pedagogical practices by the professors, stimulates the interaction of students and expands learning opportunities. In this sense, the present study aimed to report an educational practice on the photosynthesis process that was developed in a first-year high school class at the state basic education school in the municipality of Arapiraca-Alagoas. Thus, the items for the development of the experience were requested from the students, which consisted of transparent glass or plastic containers, sodium bicarbonate, water and vegetable leaves. Thus, on the day of practice, questionnaires were distributed before and after the experiment in order to assess the learning related to the topic addressed. After practice, the necessary observations the effects of photosynthesis on the recipients were realized, as well as the analysis of the results of the pre- and post-test evaluation. Thus, it was noticed that the experiment proves to be efficient, not only for the understanding of the theory, but also promoted the strengthening of interpersonal bonds, having in a view the return of in-person classes after a long period of social distancing imposed on society due to the pandemic scenario of the new coronavirus. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306 10.48017/dj.v8i1.2306 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v8i1.2306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/1941 https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2306/2011 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Valdelice Ferreira dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Valdelice Ferreira dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 8 No. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário Diversitas Journal; v. 8 n. 1 (2023): Sociedade e ciência: um diálogo necessário 2525-5215 10.48017/dj.v8i1 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051272661041152 |