Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Tiago Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guedes, Neide Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856
Resumo: The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus.
id UNEB-3_9385820ffdf31be458a7138480f168bb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16856
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em focoAprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender.The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus.El artículo tiene como objetivo caracterizar cómo se va construyendo la enseñanza aprendizaje en el movimiento de la práctica de los docentes de Educación Infantil, que se operativiza en el aula considerando los diferentes modos de actuación de este docente, el trabajo pedagógico movilizado por la práctica docente y por las acciones que favorezcan los derechos de aprendizaje de los niños, así como la rutina escolar fundamental para el desarrollo de habilidades y competencias en la enseñanza y el aprendizaje. Los supuestos teóricos se basan en Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), entre otros autores. Optamos por la investigación narrativa, utilizando el memorial de la práctica y la observación sistemática de maestras de jardín de infantes en José de Freitas - PI. Los datos muestran que el desarrollo profesional docente está anclado en la enseñanza aprendizaje a partir de la trayectoria personal y los caminos formativos de la profesión expresados ​​por el cotidiano docente que es pautado por el sistema educativo municipal basado en el Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Justa -PNAIC en el sentido de cumplir con los objetivos, funciones y propósitos del nivel de enseñanza en cuestión.O artigo objetiva caracterizar como as aprendizagens da docência vão se construindo no movimento da prática de professores da Educação Infantil, que é operacionalizada em sala de aula considerando os diferentes modos de atuação desse professor, o trabalho pedagógico mobilizado pela prática docente e por ações que favorecem os direitos de aprendizagens das crianças, bem como a rotina escolar fundamental para o desenvolvimento de habilidades e competências no ensinar e aprender. Os pressupostos teóricos estão embasados em Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), dentre outros autores. Optamos pela pesquisa narrativa, usando o memorial da prática e a observação sistemática de professoras da Educação Infantil de José de Freitas - PI. Os dados evidenciam que o desenvolvimento profissional docente é ancorado nas aprendizagens da docência desde a trajetória pessoal e percursos formativos da profissão expressados pela rotina das professoras que é orientada pelo sistema municipal de ensino com base no Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa -PNAIC no sentido de atender aos objetivos, funções e finalidades do nível de ensino em foco.UNEB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1685610.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 146-1632358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n71reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856/11939Copyright (c) 2023 Tiago Pereira Gomes, Neide Cavalcante Guedeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Tiago PereiraGuedes, Neide Cavalcante2023-08-01T20:51:39Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16856Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-08-01T20:51:39Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
title Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
spellingShingle Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
Gomes, Tiago Pereira
Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender.
title_short Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
title_full Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
title_fullStr Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
title_full_unstemmed Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
title_sort Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
author Gomes, Tiago Pereira
author_facet Gomes, Tiago Pereira
Guedes, Neide Cavalcante
author_role author
author2 Guedes, Neide Cavalcante
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Tiago Pereira
Guedes, Neide Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender.
topic Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender.
description The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856/11939
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Tiago Pereira Gomes, Neide Cavalcante Guedes
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Tiago Pereira Gomes, Neide Cavalcante Guedes
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 146-163
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n71
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958697627648