Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da FAEEBA (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856 |
Resumo: | The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus. |
id |
UNEB-3_9385820ffdf31be458a7138480f168bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/16856 |
network_acronym_str |
UNEB-3 |
network_name_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em focoAprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender.The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus.El artículo tiene como objetivo caracterizar cómo se va construyendo la enseñanza aprendizaje en el movimiento de la práctica de los docentes de Educación Infantil, que se operativiza en el aula considerando los diferentes modos de actuación de este docente, el trabajo pedagógico movilizado por la práctica docente y por las acciones que favorezcan los derechos de aprendizaje de los niños, así como la rutina escolar fundamental para el desarrollo de habilidades y competencias en la enseñanza y el aprendizaje. Los supuestos teóricos se basan en Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), entre otros autores. Optamos por la investigación narrativa, utilizando el memorial de la práctica y la observación sistemática de maestras de jardín de infantes en José de Freitas - PI. Los datos muestran que el desarrollo profesional docente está anclado en la enseñanza aprendizaje a partir de la trayectoria personal y los caminos formativos de la profesión expresados por el cotidiano docente que es pautado por el sistema educativo municipal basado en el Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Justa -PNAIC en el sentido de cumplir con los objetivos, funciones y propósitos del nivel de enseñanza en cuestión.O artigo objetiva caracterizar como as aprendizagens da docência vão se construindo no movimento da prática de professores da Educação Infantil, que é operacionalizada em sala de aula considerando os diferentes modos de atuação desse professor, o trabalho pedagógico mobilizado pela prática docente e por ações que favorecem os direitos de aprendizagens das crianças, bem como a rotina escolar fundamental para o desenvolvimento de habilidades e competências no ensinar e aprender. Os pressupostos teóricos estão embasados em Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), dentre outros autores. Optamos pela pesquisa narrativa, usando o memorial da prática e a observação sistemática de professoras da Educação Infantil de José de Freitas - PI. Os dados evidenciam que o desenvolvimento profissional docente é ancorado nas aprendizagens da docência desde a trajetória pessoal e percursos formativos da profissão expressados pela rotina das professoras que é orientada pelo sistema municipal de ensino com base no Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa -PNAIC no sentido de atender aos objetivos, funções e finalidades do nível de ensino em foco.UNEB2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1685610.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 146-1632358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n71reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856/11939Copyright (c) 2023 Tiago Pereira Gomes, Neide Cavalcante Guedeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Tiago PereiraGuedes, Neide Cavalcante2023-08-01T20:51:39Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/16856Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-08-01T20:51:39Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
title |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
spellingShingle |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco Gomes, Tiago Pereira Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender. |
title_short |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
title_full |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
title_fullStr |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
title_sort |
Aprendizagem da Docência e o Desenvolvimento Profissional do Professor da Educação Infantil: o ensinar e aprender em foco |
author |
Gomes, Tiago Pereira |
author_facet |
Gomes, Tiago Pereira Guedes, Neide Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
Guedes, Neide Cavalcante |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Tiago Pereira Guedes, Neide Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender. |
topic |
Aprendizagem da Docência; Educação Infantil; Desenvolvimento profissional; Ensinar e Aprender. |
description |
The article aims to characterize how teaching learning is being built in the movement of the practice of Early Childhood Education teachers, which is operationalized in the classroom considering the different modes of action of this teacher, the pedagogical work mobilized by the teaching practice and by actions that favor children's learning rights, as well as the fundamental school routine for the development of skills and competences in teaching and learning. The theoretical assumptions are based on Pereira (2007), Tardif (2002, 2014), Zabalza (1998, 2000), among other authors. We opted for narrative research, using the memorial of practice and the systematic observation of kindergarten teachers in José de Freitas - PI. The data show that the teaching professional development is anchored in teaching learning from the personal trajectory and training paths of the profession expressed by the teachers' routine that is guided by the municipal education system based on the National Literacy Pact at the Right Age -PNAIC in the sense to meet the objectives, functions and purposes of the teaching level in focus. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856 |
identifier_str_mv |
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n71.p146-163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/16856/11939 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tiago Pereira Gomes, Neide Cavalcante Guedes http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tiago Pereira Gomes, Neide Cavalcante Guedes http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 71 (2023): Educação e Aprendizagem da Docência; 146-163 2358-0194 0104-7043 10.21879/faeeba2358-0194.v32.n71 reponame:Revista da FAEEBA (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Revista da FAEEBA (Online) |
collection |
Revista da FAEEBA (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br |
_version_ |
1800210958697627648 |