Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capobiango, Silvana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leite, Vania Finholdt Angelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15754
Resumo: This study investigated the continuing education at a Full-Time Integral Education school in Niterói, Rio de Janeiro, Brazil. It is a qualitative research that was based on the studies of Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), about full-time integral education, and Lave and Wenger (1991), about Community of Practice. It was concluded that the continuing education developed in the school approaches the characteristics of a Community of Practice, because the commitment in the construction and execution of the Annual Instituting Projects chosen democratically by all involved was noticed. The educators were not bound by the determinations of the Common Core State Standards (BNCC), but, on the contrary, the studies and projects provided the expansion of the cultural, aesthetic, musical and knowledge repertoire of students and teachers. Therefore, the school values the integral development of all and proposes activities that develop the cognitive, aesthetic, bodily, affective aspects, distancing itself from an educational proposal that focuses only on the contents of the BNCC.
id UNEB-3_a1fdb44bb3268176d51eedaaa22f08c1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15754
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjuntoteacher education; integral education; full-time; Community of Practice.formación de profesoras; educación integral; tiempo integral; comunidad de práctica.formação de professoras; educação integral; tempo integral; Comunidade de Prática.This study investigated the continuing education at a Full-Time Integral Education school in Niterói, Rio de Janeiro, Brazil. It is a qualitative research that was based on the studies of Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), about full-time integral education, and Lave and Wenger (1991), about Community of Practice. It was concluded that the continuing education developed in the school approaches the characteristics of a Community of Practice, because the commitment in the construction and execution of the Annual Instituting Projects chosen democratically by all involved was noticed. The educators were not bound by the determinations of the Common Core State Standards (BNCC), but, on the contrary, the studies and projects provided the expansion of the cultural, aesthetic, musical and knowledge repertoire of students and teachers. Therefore, the school values the integral development of all and proposes activities that develop the cognitive, aesthetic, bodily, affective aspects, distancing itself from an educational proposal that focuses only on the contents of the BNCC.Este estudio investigó la formación continua en una escuela de Educación Integral en Tiempo Integral en Niterói, Brasil. Es una investigación cualitativa que se basó en estudios de Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), sobre Educación Integral en Tiempo Integral, y de Lave y Wenger (1991), sobre Comunidad de Práctica. Se concluyó que la formación continua desarrollada en la Escuela se aproxima a las características de una comunidad de práctica, pues se percibió el compromiso con la construcción y la ejecución de los Proyectos Instituyentes Anuales elegidos democráticamente por todos los involucrados. Las educadoras no estaban sujetas a las determinaciones de la Base Nacional Común Curricular (BNCC), sino que, por el contrario, los estudios y proyectos favorecieron la ampliación del repertorio cultural, estético, musical y de conocimientos de los alumnos y de las profesoras. La escuela valora, por tanto, el desarrollo integral de todos y propone actividades que desarrollen los aspectos cognitivos, estéticos, corporales, afectivos, distanciándose de una propuesta educativa que se centra sólo en los contenidos de la BNCC.Este estudo investigou a formação continuada em uma escola de Educação Integral em Tempo Integral de Niterói. É uma pesquisa qualitativa que se baseou nos estudos de Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), sobre Educação Integral em Tempo Integral, e de Lave e Wenger (1991), sobre Comunidade de Prática. Concluiu-se que a formação continuada desenvolvida na escola se aproxima das características de uma Comunidade de Prática, porque percebeu-se o compromisso na construção e na execução dos Projetos Instituintes Anuais escolhidos democraticamente por todos os envolvidos. As educadoras não ficaram presas às determinações da Base Nacional Comum Curricular (BNCC), mas, ao contrário, os estudos e os projetos propiciaram a ampliação do repertório cultural, estético, musical e de conhecimentos dos estudantes e das professoras. A escola preza, portanto, pelo desenvolvimento integral de todos e propõe atividades que desenvolvem os aspectos cognitivos, estéticos, corporais, afetivos, distanciando-se de uma proposta educativa que foca somente nos conteúdos da BNCC.UNEB2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1575410.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p253-270Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 253-2702358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n70reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15754/11271Copyright (c) 2023 Silvana Capobiango, Vania Finholdt Angelo Leiteinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapobiango, SilvanaLeite, Vania Finholdt Angelo2023-04-15T00:20:33Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15754Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-15T00:20:33Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
title Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
spellingShingle Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
Capobiango, Silvana
teacher education; integral education; full-time; Community of Practice.
formación de profesoras; educación integral; tiempo integral; comunidad de práctica.
formação de professoras; educação integral; tempo integral; Comunidade de Prática.
title_short Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
title_full Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
title_fullStr Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
title_full_unstemmed Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
title_sort Formação Continuada em Uma Escola de Educação Integral em Tempo Integral: engajamento e empreendimento conjunto
author Capobiango, Silvana
author_facet Capobiango, Silvana
Leite, Vania Finholdt Angelo
author_role author
author2 Leite, Vania Finholdt Angelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Capobiango, Silvana
Leite, Vania Finholdt Angelo
dc.subject.por.fl_str_mv teacher education; integral education; full-time; Community of Practice.
formación de profesoras; educación integral; tiempo integral; comunidad de práctica.
formação de professoras; educação integral; tempo integral; Comunidade de Prática.
topic teacher education; integral education; full-time; Community of Practice.
formación de profesoras; educación integral; tiempo integral; comunidad de práctica.
formação de professoras; educação integral; tempo integral; Comunidade de Prática.
description This study investigated the continuing education at a Full-Time Integral Education school in Niterói, Rio de Janeiro, Brazil. It is a qualitative research that was based on the studies of Teixeira (1962), Ribeiro (2018), Cavaliere (2007, 2010), Coelho (2002, 2009), about full-time integral education, and Lave and Wenger (1991), about Community of Practice. It was concluded that the continuing education developed in the school approaches the characteristics of a Community of Practice, because the commitment in the construction and execution of the Annual Instituting Projects chosen democratically by all involved was noticed. The educators were not bound by the determinations of the Common Core State Standards (BNCC), but, on the contrary, the studies and projects provided the expansion of the cultural, aesthetic, musical and knowledge repertoire of students and teachers. Therefore, the school values the integral development of all and proposes activities that develop the cognitive, aesthetic, bodily, affective aspects, distancing itself from an educational proposal that focuses only on the contents of the BNCC.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15754
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p253-270
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15754
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p253-270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15754/11271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Silvana Capobiango, Vania Finholdt Angelo Leite
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Silvana Capobiango, Vania Finholdt Angelo Leite
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 253-270
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n70
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958481620992