Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pontos de Interrogação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173 |
Resumo: | When we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation. |
id |
UNEB-6_f2e6dbe1466e41141fa4c6c5f82f6a0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17196 |
network_acronym_str |
UNEB-6 |
network_name_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledgeCultura científica nas redes sociais digitais: um modelo sobre a influência da democratização do conhecimento científicoDigital Social NetworksScientific KnowledgeScientific CultureScience PopularizationModeling and SimulationRedes Sociais DigitaisConhecimento CientíficoCultura CientíficaPopularização CientíficaModelagem e SimulaçãoWhen we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation.Quando chegamos ao entendimento da importância do fomento à cultura científica na sociedade como um movimento de evolução e estímulo à quebra de barreiras socioculturais e educacionais, nos questionamos em relação aos veículos que podem ser adotados, no objetivo de aproximar as produções científicas de todas as classes sociais de uma maneira mais igualitária, democrática e popular, o que nos remete às redes sociais digitais, importantes meios de comunicação no cenário tecnológico que vivemos atualmente. Neste sentido, podemos conjecturar que adotar essas redes como veículos para divulgação científica pode ser uma estratégia relevante considerando seus múltiplos recursos de atração do usuário e acessibilidade. Porém, um dos desafios diz respeito a ideia de como mensurar índices de popularização da ciência a partir do uso das redes sociais digitais em valores que permitam estimar um coeficiente adquirido de cultura científica. Posto o referido problema, apresentamos um conjunto de modelos conceituais e matemático-computacionais que conjuntamente possibilitaram a comprovação do que se pensava a respeito do potencial das redes sociais digitais como meios eficientes de divulgação e democratização científica, ratificando a premissa de que todos os indivíduos, independente da sua formação escolar, podem evoluir cientificamente quando são adotados os mecanismos adequados para o seu estímulo cognitivo.Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17310.30620/pdi.v13n2.p173Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-1922237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173/v13n2p173Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Erivelton Nonato deFontoura, José Roberto de AraújoLima, Matheus Ganem de Almeida CoutoSilva, Gleison Fernandes da2024-03-05T16:48:36Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17196Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2024-03-05T16:48:36Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge Cultura científica nas redes sociais digitais: um modelo sobre a influência da democratização do conhecimento científico |
title |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge |
spellingShingle |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge Santana, Erivelton Nonato de Digital Social Networks Scientific Knowledge Scientific Culture Science Popularization Modeling and Simulation Redes Sociais Digitais Conhecimento Científico Cultura Científica Popularização Científica Modelagem e Simulação |
title_short |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge |
title_full |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge |
title_fullStr |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge |
title_full_unstemmed |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge |
title_sort |
Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge |
author |
Santana, Erivelton Nonato de |
author_facet |
Santana, Erivelton Nonato de Fontoura, José Roberto de Araújo Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto Silva, Gleison Fernandes da |
author_role |
author |
author2 |
Fontoura, José Roberto de Araújo Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto Silva, Gleison Fernandes da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Erivelton Nonato de Fontoura, José Roberto de Araújo Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto Silva, Gleison Fernandes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital Social Networks Scientific Knowledge Scientific Culture Science Popularization Modeling and Simulation Redes Sociais Digitais Conhecimento Científico Cultura Científica Popularização Científica Modelagem e Simulação |
topic |
Digital Social Networks Scientific Knowledge Scientific Culture Science Popularization Modeling and Simulation Redes Sociais Digitais Conhecimento Científico Cultura Científica Popularização Científica Modelagem e Simulação |
description |
When we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173 10.30620/pdi.v13n2.p173 |
url |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173 |
identifier_str_mv |
10.30620/pdi.v13n2.p173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173/v13n2p173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192 2237-9681 reponame:Pontos de Interrogação (Online) instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB) instacron:UNEB |
instname_str |
Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
instacron_str |
UNEB |
institution |
UNEB |
reponame_str |
Pontos de Interrogação (Online) |
collection |
Pontos de Interrogação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br |
_version_ |
1797042192241393664 |