Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Erivelton Nonato de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Fontoura, José Roberto de Araújo, Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto, Silva, Gleison Fernandes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pontos de Interrogação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173
Resumo: When we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of ​​how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values ​​that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation.
id UNEB-6_f2e6dbe1466e41141fa4c6c5f82f6a0e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/17196
network_acronym_str UNEB-6
network_name_str Pontos de Interrogação (Online)
repository_id_str
spelling Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledgeCultura científica nas redes sociais digitais: um modelo sobre a influência da democratização do conhecimento científicoDigital Social NetworksScientific KnowledgeScientific CultureScience PopularizationModeling and SimulationRedes Sociais DigitaisConhecimento CientíficoCultura CientíficaPopularização CientíficaModelagem e SimulaçãoWhen we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of ​​how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values ​​that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation.Quando chegamos ao entendimento da importância do fomento à cultura científica na sociedade como um movimento de evolução e estímulo à quebra de barreiras socioculturais e educacionais, nos questionamos em relação aos veículos que podem ser adotados, no objetivo de aproximar as produções científicas de todas as classes sociais de uma maneira mais igualitária, democrática e popular, o que nos remete às redes sociais digitais, importantes meios de comunicação no cenário tecnológico que vivemos atualmente. Neste sentido, podemos conjecturar que adotar essas redes como veículos para divulgação científica pode ser uma estratégia relevante considerando seus múltiplos recursos de atração do usuário e acessibilidade. Porém, um dos desafios diz respeito a ideia de como mensurar índices de popularização da ciência a partir do uso das redes sociais digitais em valores que permitam estimar um coeficiente adquirido de cultura científica. Posto o referido problema, apresentamos um conjunto de modelos conceituais e matemático-computacionais que conjuntamente possibilitaram a comprovação do que se pensava a respeito do potencial das redes sociais digitais como meios eficientes de divulgação e democratização científica, ratificando a premissa de que todos os indivíduos, independente da sua formação escolar, podem evoluir cientificamente quando são adotados os mecanismos adequados para o seu estímulo cognitivo.Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p17310.30620/pdi.v13n2.p173Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-1922237-9681reponame:Pontos de Interrogação (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173/v13n2p173Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Culturalhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Erivelton Nonato deFontoura, José Roberto de AraújoLima, Matheus Ganem de Almeida CoutoSilva, Gleison Fernandes da2024-03-05T16:48:36Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/17196Revistahttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeintPUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/oairevistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br2237-96812178-8952opendoar:2024-03-05T16:48:36Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
Cultura científica nas redes sociais digitais: um modelo sobre a influência da democratização do conhecimento científico
title Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
spellingShingle Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
Santana, Erivelton Nonato de
Digital Social Networks
Scientific Knowledge
Scientific Culture
Science Popularization
Modeling and Simulation
Redes Sociais Digitais
Conhecimento Científico
Cultura Científica
Popularização Científica
Modelagem e Simulação
title_short Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
title_full Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
title_fullStr Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
title_full_unstemmed Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
title_sort Scientific culture on digital social networks: a model on the influence of democratization of scientific knowledge
author Santana, Erivelton Nonato de
author_facet Santana, Erivelton Nonato de
Fontoura, José Roberto de Araújo
Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto
Silva, Gleison Fernandes da
author_role author
author2 Fontoura, José Roberto de Araújo
Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto
Silva, Gleison Fernandes da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Erivelton Nonato de
Fontoura, José Roberto de Araújo
Lima, Matheus Ganem de Almeida Couto
Silva, Gleison Fernandes da
dc.subject.por.fl_str_mv Digital Social Networks
Scientific Knowledge
Scientific Culture
Science Popularization
Modeling and Simulation
Redes Sociais Digitais
Conhecimento Científico
Cultura Científica
Popularização Científica
Modelagem e Simulação
topic Digital Social Networks
Scientific Knowledge
Scientific Culture
Science Popularization
Modeling and Simulation
Redes Sociais Digitais
Conhecimento Científico
Cultura Científica
Popularização Científica
Modelagem e Simulação
description When we come to understand the importance of promoting scientific culture in society as a movement for evolution and stimulation of the breaking down of socio-cultural and educational barriers we question ourselves regarding the vehicles that can be adopted to bring scientific productions closer to all social classes in a more equal, democratic and popular way, which leads us to digital social networks, important means of communication in the technological scenario we are currently experiencing. In this sense, we can conjecture that adopting these networks as vehicles for scientific dissemination can be a relevant strategy considering their multiple user attraction and accessibility resources. However, one of the challenges concerns the idea of ​​how to measure indexes of science popularization from the use of digital social networks in values ​​that allow estimating an acquired coefficient of scientific culture. Given this problem, we present a set of conceptual and mathematical-computational models that together made it possible to prove what was thought about the potential of digital social networks as efficient means of scientific dissemination and democratization, ratifying the premise that all individuals, regardless of their educational background, can evolve scientifically when appropriate mechanisms are adopted for their cognitive stimulation.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173
10.30620/pdi.v13n2.p173
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173
identifier_str_mv 10.30620/pdi.v13n2.p173
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p173/v13n2p173
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural
dc.source.none.fl_str_mv Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism; Vol. 13 No. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192
Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192
Pontos de Interrogação – Revista de Crítica Cultural; v. 13 n. 2 (2023): Educação multilíngue e letramentos: políticas linguístico-literárias; 173-192
2237-9681
reponame:Pontos de Interrogação (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Pontos de Interrogação (Online)
collection Pontos de Interrogação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pontos de Interrogação (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistaponti@gmail.com || osmar.moreira@uol.com.br
_version_ 1797042192241393664