The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CARVALHO, ADEMAR DE LIMA
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Szpakowski, Janaína, DE SOUZA, MÁRCIA INÊS
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074
Resumo: The production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical.
id UNEMAT-5_3ae94d15eefbcecf7541c7f1791947b4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6074
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspectiveLa práctica pedagógica del pedagogo: una perspectiva freirianaA prática pedagógica do pedagogo/a: uma perspectiva freirianaprática pedagógicaformação continuadaPaulo Freirepedagogical practicecontinuing educationPaulo FreireThe production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical.La producción de este artículo surge de un diálogo entre el Prof. doctor Ademar de Lima Carvalho, de la Universidad Federal de Rondonópolis (UFR/MT), con los docentes/pedagogos, en la formación permanente desarrollada por los formadores de docentes de la Dirección Regional de Educación (DRE), de Primavera do Leste/MT. La formación se desarrolla en un contexto de enseñanza a distancia, impulsado por la pandemia del Covid-19. Su centralidad es el desarrollo de la práctica pedagógica de los docentes, como actividad formativa, realizada desde la concepción de que el acto de educar es una acción realizada con y entre los seres humanos. El artículo destaca los aportes de la teoría de Freire desde la perspectiva de construir una práctica educativa guiada por principios humanizadores que permean la coherencia, la reflexión, la esperanza y el diálogo como virtudes necesarias para la emancipación de los sujetos como protagonistas de su quehacer pedagógico.A produção desse artigo emerge de um diálogo do Prof. Dr. Ademar de Lima Carvalho, da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR/MT), com os professores/as pedagogos/as, na formação continuada desenvolvida pelas professoras formadoras da Diretoria Regional de Educação (DRE), de Primavera do Leste/MT. A formação acontece em um contexto de ensino remoto, impulsionado pela pandemia da Covid-19. Tem como centralidade o desenvolvimento da prática pedagógica dos professores, como atividade formadora, efetivada a partir da concepção de que o ato de educar é uma ação realizada com e entre seres humanos. O artigo evidencia as contribuições da teoria freiriana na perspectiva da construção de uma prática educativa guiada por princípios humanizadores que permeiam a coerência, a reflexão, a esperança e o diálogo como virtudes necessárias à emancipação dos sujeitos enquanto protagonistas de seu quefazer pedagógico.  UNEMAT Editora2022-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074Revista da Faculdade de Educação; V. 37 nº 1 (2022): (JAN/JUL); 155-1632178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074/7243Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCARVALHO, ADEMAR DE LIMASzpakowski, JanaínaDE SOUZA, MÁRCIA INÊS2023-07-31T14:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6074Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-07-31T14:37:40Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
La práctica pedagógica del pedagogo: una perspectiva freiriana
A prática pedagógica do pedagogo/a: uma perspectiva freiriana
title The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
spellingShingle The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
CARVALHO, ADEMAR DE LIMA
prática pedagógica
formação continuada
Paulo Freire
pedagogical practice
continuing education
Paulo Freire
title_short The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
title_full The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
title_fullStr The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
title_full_unstemmed The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
title_sort The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
author CARVALHO, ADEMAR DE LIMA
author_facet CARVALHO, ADEMAR DE LIMA
Szpakowski, Janaína
DE SOUZA, MÁRCIA INÊS
author_role author
author2 Szpakowski, Janaína
DE SOUZA, MÁRCIA INÊS
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv CARVALHO, ADEMAR DE LIMA
Szpakowski, Janaína
DE SOUZA, MÁRCIA INÊS
dc.subject.por.fl_str_mv prática pedagógica
formação continuada
Paulo Freire
pedagogical practice
continuing education
Paulo Freire
topic prática pedagógica
formação continuada
Paulo Freire
pedagogical practice
continuing education
Paulo Freire
description The production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074/7243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZA
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZA
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; V. 37 nº 1 (2022): (JAN/JUL); 155-163
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460899151872