The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074 |
Resumo: | The production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical. |
id |
UNEMAT-5_3ae94d15eefbcecf7541c7f1791947b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6074 |
network_acronym_str |
UNEMAT-5 |
network_name_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspectiveLa práctica pedagógica del pedagogo: una perspectiva freirianaA prática pedagógica do pedagogo/a: uma perspectiva freirianaprática pedagógicaformação continuadaPaulo Freirepedagogical practicecontinuing educationPaulo FreireThe production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical.La producción de este artículo surge de un diálogo entre el Prof. doctor Ademar de Lima Carvalho, de la Universidad Federal de Rondonópolis (UFR/MT), con los docentes/pedagogos, en la formación permanente desarrollada por los formadores de docentes de la Dirección Regional de Educación (DRE), de Primavera do Leste/MT. La formación se desarrolla en un contexto de enseñanza a distancia, impulsado por la pandemia del Covid-19. Su centralidad es el desarrollo de la práctica pedagógica de los docentes, como actividad formativa, realizada desde la concepción de que el acto de educar es una acción realizada con y entre los seres humanos. El artículo destaca los aportes de la teoría de Freire desde la perspectiva de construir una práctica educativa guiada por principios humanizadores que permean la coherencia, la reflexión, la esperanza y el diálogo como virtudes necesarias para la emancipación de los sujetos como protagonistas de su quehacer pedagógico.A produção desse artigo emerge de um diálogo do Prof. Dr. Ademar de Lima Carvalho, da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR/MT), com os professores/as pedagogos/as, na formação continuada desenvolvida pelas professoras formadoras da Diretoria Regional de Educação (DRE), de Primavera do Leste/MT. A formação acontece em um contexto de ensino remoto, impulsionado pela pandemia da Covid-19. Tem como centralidade o desenvolvimento da prática pedagógica dos professores, como atividade formadora, efetivada a partir da concepção de que o ato de educar é uma ação realizada com e entre seres humanos. O artigo evidencia as contribuições da teoria freiriana na perspectiva da construção de uma prática educativa guiada por princípios humanizadores que permeiam a coerência, a reflexão, a esperança e o diálogo como virtudes necessárias à emancipação dos sujeitos enquanto protagonistas de seu quefazer pedagógico. UNEMAT Editora2022-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074Revista da Faculdade de Educação; V. 37 nº 1 (2022): (JAN/JUL); 155-1632178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074/7243Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCARVALHO, ADEMAR DE LIMASzpakowski, JanaínaDE SOUZA, MÁRCIA INÊS2023-07-31T14:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6074Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-07-31T14:37:40Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective La práctica pedagógica del pedagogo: una perspectiva freiriana A prática pedagógica do pedagogo/a: uma perspectiva freiriana |
title |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective |
spellingShingle |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective CARVALHO, ADEMAR DE LIMA prática pedagógica formação continuada Paulo Freire pedagogical practice continuing education Paulo Freire |
title_short |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective |
title_full |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective |
title_fullStr |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective |
title_full_unstemmed |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective |
title_sort |
The pedagogical practice of the pedagogue: a freireian perspective |
author |
CARVALHO, ADEMAR DE LIMA |
author_facet |
CARVALHO, ADEMAR DE LIMA Szpakowski, Janaína DE SOUZA, MÁRCIA INÊS |
author_role |
author |
author2 |
Szpakowski, Janaína DE SOUZA, MÁRCIA INÊS |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CARVALHO, ADEMAR DE LIMA Szpakowski, Janaína DE SOUZA, MÁRCIA INÊS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
prática pedagógica formação continuada Paulo Freire pedagogical practice continuing education Paulo Freire |
topic |
prática pedagógica formação continuada Paulo Freire pedagogical practice continuing education Paulo Freire |
description |
The production of this article emerged from a dialogue with professor Dr. Ademar de Lima Carvalho, from federal university of Rondonópolis (UFR/MT), with the pedadogue professors, in continuing education developed by the professors trainers of the Regional Board of Education (DRE), from Primavera do Leste/MT. The teaching takes place in a remote learning context, promoted by pandemic of Covid-19. Its centrality is the development of the pedagogical practice of teachers, as an activity trainer, carried out from the conception that the act of educating is an action performed with and among human beings. The article highlights the contributions of Freire’s theory in the perspective of building a practice educational guided by humanizing principles that permeate the coherence, the reflection, the hope and the dialogues as necessary virtues for the emancipation of subjects as protagonists of their what to do pedagogical. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074 |
url |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6074/7243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZA https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 ADEMAR DE LIMA CARVALHO, Janaína Szpakowski, MÁRCIA INÊS DE SOUZA https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UNEMAT Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação; V. 37 nº 1 (2022): (JAN/JUL); 155-163 2178-7476 reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) instacron:UNEMAT |
instname_str |
Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
instacron_str |
UNEMAT |
institution |
UNEMAT |
reponame_str |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
collection |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistafaed@unemat.br |
_version_ |
1801217460899151872 |