THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Tatiana Rosa Carvalho
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bitencourt, Loriége Pessoa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5761
Resumo: The research that gave origin to this article had the main objective of understanding how the education of the bachelor teacher in the degree in Accounting Sciences (BTAS) of a public university from the state of Mato Grosso and teaching activities developed in the course contribute for the university pedagogy. It is about a research of qualitative approach of the case study type. The instruments to collect the data were the characterization questionnaire and the semi-structured interview. The subjects comprised seven active teachers selected by defined criteria. The data disclosed that BTASs are in constant training in specific fields in the search for innovation and aiming to improve their educational pedagogies. Regarding the developed activities, teaching was given the greatest emphasis and in the second position came the extension because it provides satisfaction and they consider that it renders services to the community and lastly it has been found out that the research activity is developed in a peripheral way by the subjects.
id UNEMAT-5_8a28f4487ef6b0924fd4099b4ca95ba4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5761
network_acronym_str UNEMAT-5
network_name_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository_id_str
spelling THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCESLA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA DEL LICENCIADO DOCENTE EN LA GRADUACIÓN EN CIENCIAS CONTABLESA PEDAGOGIA UNIVERSITÁRIA DO BACHAREL DOCENTE NA GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS Pedagogía Universitaria Docencia en la Educación SuperiorLicenciado DocenteUniversity PedagogyTeaching in High EducationBachelor TeacherPedagogia universitáriaDocência na educação superiorBacharel docente.The research that gave origin to this article had the main objective of understanding how the education of the bachelor teacher in the degree in Accounting Sciences (BTAS) of a public university from the state of Mato Grosso and teaching activities developed in the course contribute for the university pedagogy. It is about a research of qualitative approach of the case study type. The instruments to collect the data were the characterization questionnaire and the semi-structured interview. The subjects comprised seven active teachers selected by defined criteria. The data disclosed that BTASs are in constant training in specific fields in the search for innovation and aiming to improve their educational pedagogies. Regarding the developed activities, teaching was given the greatest emphasis and in the second position came the extension because it provides satisfaction and they consider that it renders services to the community and lastly it has been found out that the research activity is developed in a peripheral way by the subjects.: La investigación que dio origen a este artículo tuvo el objetivo principal de comprender el modo como la formación del licenciado docente en la carrera de Ciencias Contables (LDCC) de una universidad pública del Estado de Mato Grosso y las actividades de la docencia desarrolladas en el curso contribuyen para la pedagogía universitaria. Se trata de una investigación de enfoque cualitativo del tipo estudio de caso. Los instrumentos para recolección de los datos fueron el cuestionario de caracterización y la entrevista semiestructurada. Los sujetos conformaron siete docentes efectivos, elegidos desde criterios definidos. Los datos han revelado que los LDCCs están en constante capacitación en áreas específicas buscando innovaciones y el perfeccionamiento de sus prácticas educativas. Concerniente a las actividades desarrolladas, la enseñanza recibió el mayor relieve, quedando la extensión en el segundo lugar porque les proporciona satisfacción y la consideran una prestación de servicios a la comunidad y, por último, se ha constatado que la actividad de investigación se desarrolla de modo periférico por los sujetos.A pesquisa da qual se originou este artigo teve como objetivo principal compreender o modo com que a formação do bacharel docente do curso de Ciências Contábeis (BDCC) de uma universidade pública do estado de Mato Grosso e as atividades docentes desenvolvidas no curso contribuem para a pedagogia universitária. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa do tipo estudo de caso. Os instrumentos de coleta de dados foram: questionário de caracterização e entrevista semiestruturada. Os sujeitos foram sete docentes efetivos, selecionados a partir de critérios definidos. Os dados revelaram que os BDCC estão em constante formação nas áreas específicas, buscando inovações e melhorias de suas práticas educativas. Referente às atividades desenvolvidas, o ensino recebeu maior destaque, ficando em segundo lugar a extensão, por lhes proporcionar satisfação e considerá-la uma prestação de serviços à comunidade e, por último, constatou-se que a atividade de pesquisa é desenvolvida de maneira periférica pelos sujeitos.UNEMAT Editora2021-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5761Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 113-1342178-7476reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)instacron:UNEMATporhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5761/4321Copyright (c) 2021 Tatiana Rosa Carvalho Ribeiro, Loriége Pessoa Bitencourthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Tatiana Rosa CarvalhoBitencourt, Loriége Pessoa2023-04-25T14:54:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5761Revistahttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgeduPUBhttps://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/oairevistafaed@unemat.br2178-74761679-4273opendoar:2023-04-25T14:54:06Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
LA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA DEL LICENCIADO DOCENTE EN LA GRADUACIÓN EN CIENCIAS CONTABLES
A PEDAGOGIA UNIVERSITÁRIA DO BACHAREL DOCENTE NA GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS
title THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
spellingShingle THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
Ribeiro, Tatiana Rosa Carvalho
Pedagogía Universitaria
Docencia en la Educación Superior
Licenciado Docente
University Pedagogy
Teaching in High Education
Bachelor Teacher
Pedagogia universitária
Docência na educação superior
Bacharel docente.
title_short THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
title_full THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
title_fullStr THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
title_full_unstemmed THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
title_sort THE UNIVERSITY PEDAGOGY OF THE BACHELOR TEACHER IN THE COURSE OF ACCOUNTING SCIENCES
author Ribeiro, Tatiana Rosa Carvalho
author_facet Ribeiro, Tatiana Rosa Carvalho
Bitencourt, Loriége Pessoa
author_role author
author2 Bitencourt, Loriége Pessoa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Tatiana Rosa Carvalho
Bitencourt, Loriége Pessoa
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogía Universitaria
Docencia en la Educación Superior
Licenciado Docente
University Pedagogy
Teaching in High Education
Bachelor Teacher
Pedagogia universitária
Docência na educação superior
Bacharel docente.
topic Pedagogía Universitaria
Docencia en la Educación Superior
Licenciado Docente
University Pedagogy
Teaching in High Education
Bachelor Teacher
Pedagogia universitária
Docência na educação superior
Bacharel docente.
description The research that gave origin to this article had the main objective of understanding how the education of the bachelor teacher in the degree in Accounting Sciences (BTAS) of a public university from the state of Mato Grosso and teaching activities developed in the course contribute for the university pedagogy. It is about a research of qualitative approach of the case study type. The instruments to collect the data were the characterization questionnaire and the semi-structured interview. The subjects comprised seven active teachers selected by defined criteria. The data disclosed that BTASs are in constant training in specific fields in the search for innovation and aiming to improve their educational pedagogies. Regarding the developed activities, teaching was given the greatest emphasis and in the second position came the extension because it provides satisfaction and they consider that it renders services to the community and lastly it has been found out that the research activity is developed in a peripheral way by the subjects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5761
url https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5761/4321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tatiana Rosa Carvalho Ribeiro, Loriége Pessoa Bitencourt
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tatiana Rosa Carvalho Ribeiro, Loriége Pessoa Bitencourt
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
publisher.none.fl_str_mv UNEMAT Editora
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação; v. 35 n. 1 (2021): (JAN/JUN); 113-134
2178-7476
reponame:Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
instname:Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron:UNEMAT
instname_str Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
instacron_str UNEMAT
institution UNEMAT
reponame_str Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
collection Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Faculdade de Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso. Online) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)
repository.mail.fl_str_mv revistafaed@unemat.br
_version_ 1801217460871888896