A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4948 |
Resumo: | The school educational system is always under study and, as a result, has undergone adjustments over the years. The National Common Curricular Base (BNCC) wants to ensure the same learning and development rights for all students in Brazil and, for that, standardized the entire process, from kindergarten to high school. Therefore, a schedule is registered to be followed. The Waldorf pedagogy, created by Ruldolf Steiner, has a pedagogical sequence based on human development and which has been operating successfully for decades, worldwide, but which diverges in some points with the BNCC. As such, the Federation of Waldorf Schools in Brazil made contributions to BNCC and asked for greater flexibility. In this paper ’e presented the basic characterization of Waldorf Education and a brief look at the points where the National Common Curricular Base and Waldorf pedagogy diverged. Everything, without the intention of determining something, just analyze and reflect. |
id |
UFMT_09024654acae97437d033ce37b323caf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4948 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum CurricularPedagogia WaldorfBNCCRudolf SteinerCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAWaldorf pedagogyBNCCRudolf SteinerThe school educational system is always under study and, as a result, has undergone adjustments over the years. The National Common Curricular Base (BNCC) wants to ensure the same learning and development rights for all students in Brazil and, for that, standardized the entire process, from kindergarten to high school. Therefore, a schedule is registered to be followed. The Waldorf pedagogy, created by Ruldolf Steiner, has a pedagogical sequence based on human development and which has been operating successfully for decades, worldwide, but which diverges in some points with the BNCC. As such, the Federation of Waldorf Schools in Brazil made contributions to BNCC and asked for greater flexibility. In this paper ’e presented the basic characterization of Waldorf Education and a brief look at the points where the National Common Curricular Base and Waldorf pedagogy diverged. Everything, without the intention of determining something, just analyze and reflect.CAPESO sistema educacional escolar está sempre em estudo e, com isso, sofrendo reajustes ao longo dos anos. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) quer assegurar os mesmos direitos de aprendizagem e desenvolvimento a todos os alunos do Brasil e, para isso, normatizou todo o processo, desde o ensino infantil até o ensino médio. Sendo assim, fica registrado um cronograma a ser seguido. A pedagogia Waldorf, criada por Ruldolf Steiner, tem uma sequência pedagógica baseada no desenvolvimento humano e que atua há décadas, no mundo todo, com êxito, mas que diverge em alguns pontos com a BNCC. Sendo assim, a Federação das Escolas Waldorf no Brasil apresentou contribuições a BNCC e pediu maior flexibilidade. Neste trabalho é apresentada a caracterização básica da Pedagodia Waldorf e um breve olhar sobre os pontos em que a Base Nacional Comum Curricular e a pedagogia Waldorf divergiram. Tudo, sem o intuito de determinar algo, apenas analisar e refletir.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATSouza, Aldi Nestor dehttp://lattes.cnpq.br/3567566431082998Souza, Aldi Nestor de572.792.094-91http://lattes.cnpq.br/3567566431082998Benetti, Djeison027.001.521-31http://lattes.cnpq.br/8656850507882857572.792.094-91Soares, Junior Cesar Alves015.723.741-95http://lattes.cnpq.br/4163232137521462Almeida, Jaqueline Soares de2023-12-19T16:21:31Z2021-02-252023-12-19T16:21:31Z2020-05-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisALMEIDA, Jaqueline Soares de. A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular. 2020. 31 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4948porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-20T06:01:41Zoai:localhost:1/4948Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-20T06:01:41Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
title |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
spellingShingle |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular Almeida, Jaqueline Soares de Pedagogia Waldorf BNCC Rudolf Steiner CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Waldorf pedagogy BNCC Rudolf Steiner |
title_short |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
title_full |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
title_fullStr |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
title_full_unstemmed |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
title_sort |
A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular |
author |
Almeida, Jaqueline Soares de |
author_facet |
Almeida, Jaqueline Soares de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Aldi Nestor de http://lattes.cnpq.br/3567566431082998 Souza, Aldi Nestor de 572.792.094-91 http://lattes.cnpq.br/3567566431082998 Benetti, Djeison 027.001.521-31 http://lattes.cnpq.br/8656850507882857 572.792.094-91 Soares, Junior Cesar Alves 015.723.741-95 http://lattes.cnpq.br/4163232137521462 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Jaqueline Soares de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Waldorf BNCC Rudolf Steiner CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Waldorf pedagogy BNCC Rudolf Steiner |
topic |
Pedagogia Waldorf BNCC Rudolf Steiner CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Waldorf pedagogy BNCC Rudolf Steiner |
description |
The school educational system is always under study and, as a result, has undergone adjustments over the years. The National Common Curricular Base (BNCC) wants to ensure the same learning and development rights for all students in Brazil and, for that, standardized the entire process, from kindergarten to high school. Therefore, a schedule is registered to be followed. The Waldorf pedagogy, created by Ruldolf Steiner, has a pedagogical sequence based on human development and which has been operating successfully for decades, worldwide, but which diverges in some points with the BNCC. As such, the Federation of Waldorf Schools in Brazil made contributions to BNCC and asked for greater flexibility. In this paper ’e presented the basic characterization of Waldorf Education and a brief look at the points where the National Common Curricular Base and Waldorf pedagogy diverged. Everything, without the intention of determining something, just analyze and reflect. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-11 2021-02-25 2023-12-19T16:21:31Z 2023-12-19T16:21:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALMEIDA, Jaqueline Soares de. A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular. 2020. 31 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2020. http://ri.ufmt.br/handle/1/4948 |
identifier_str_mv |
ALMEIDA, Jaqueline Soares de. A pedagogia Waldorf frente a Base Nacional Comum Curricular. 2020. 31 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2020. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4948 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648526081163264 |