PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993 |
Resumo: | Accounting as a science started to be taught initially at the technical level and later in higher education courses. In this context of learning, due to the common cooperation between students, it may be easier, in certain cases, to clear doubts with a colleague than with the teacher. Thus, monitoring appears as a program that facilitates this interaction. However, it is necessary to understand whether the monitoring program provides an improvement in the learning process in the students' perception. This study sought to verify the perception of students about monitoring and its relevance in the learning process, in the Accounting Sciences course, at the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus. A descriptive research with a quantitative approach was carried out, through the application of a questionnaire in the chosen educational institution. Through this study it was possible to perceive that the students consider the monitoring an important tool in the academic life, having as main objective to improve the comprehension of the subject, mainly when the discipline is more difficult and / or when it is time of tests. However, the number of frequent participants is low, this is due to incompatible schedules and commuting between cities. However, students realize that the relationship between monitor and monitor provides an important interpersonal development for both. |
id |
UNESC-24_05e0ce687c3ebfc28a777d5f8fcbd155 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7993 |
network_acronym_str |
UNESC-24 |
network_name_str |
Criar Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISAccounting as a science started to be taught initially at the technical level and later in higher education courses. In this context of learning, due to the common cooperation between students, it may be easier, in certain cases, to clear doubts with a colleague than with the teacher. Thus, monitoring appears as a program that facilitates this interaction. However, it is necessary to understand whether the monitoring program provides an improvement in the learning process in the students' perception. This study sought to verify the perception of students about monitoring and its relevance in the learning process, in the Accounting Sciences course, at the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus. A descriptive research with a quantitative approach was carried out, through the application of a questionnaire in the chosen educational institution. Through this study it was possible to perceive that the students consider the monitoring an important tool in the academic life, having as main objective to improve the comprehension of the subject, mainly when the discipline is more difficult and / or when it is time of tests. However, the number of frequent participants is low, this is due to incompatible schedules and commuting between cities. However, students realize that the relationship between monitor and monitor provides an important interpersonal development for both.A contabilidade como ciência passou a ser ensinada inicialmente no nível técnico e posteriormente em cursos superiores. Nesse contexto de aprendizado, devido à cooperação comum entre os alunos, pode ser mais fácil, em certos casos, tirar dúvidas com um colega do que com o professor. Deste modo, surge a monitoria como um programa facilitador dessa interação. No entanto, torna-se necessário compreender se o programa de monitoria proporciona um melhoramento do processo de aprendizagem na percepção dos estudantes. Este estudo buscou verificar a percepção dos discentes acerca da monitoria e sua relevância no processo de aprendizagem, no curso de Ciências Contábeis, da Universidade Federal de Sergipe (UFS), Campus de Itabaiana. Realizou-se uma pesquisa descritiva com abordagem quantitativa, através de aplicação de um questionário na instituição de ensino escolhida. Por meio deste estudo foi possível perceber que os discentes consideram a monitoria uma ferramenta importante na vida acadêmica, tendo como principal objetivo melhorar a compreensão do assunto, principalmente quando a disciplina é mais difícil e/ou quando está em época de provas. Entretanto, o número de participantes frequentes é baixo, isso se dá por conta dos horários incompatíveis e deslocamento entre cidades. Porém, os estudantes percebem que a relação entre monitor e monitorando propicia um desenvolvimento interpessoal importante para ambos.UNESC2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/799310.18616/ce.v12i1.7993Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 2762317-245210.18616/ce.v12i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993/6630Copyright (c) 2023 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDanrley Ferreira SantosCleiton Samuel Santana OliveiraGalvão, Nadielli Maria dos Santos2023-07-13T17:35:23Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7993Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2023-08-14T10:19:18.469068Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
title |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
spellingShingle |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS Danrley Ferreira Santos |
title_short |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
title_full |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
title_fullStr |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
title_full_unstemmed |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
title_sort |
PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS |
author |
Danrley Ferreira Santos |
author_facet |
Danrley Ferreira Santos Cleiton Samuel Santana Oliveira Galvão, Nadielli Maria dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Cleiton Samuel Santana Oliveira Galvão, Nadielli Maria dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Danrley Ferreira Santos Cleiton Samuel Santana Oliveira Galvão, Nadielli Maria dos Santos |
description |
Accounting as a science started to be taught initially at the technical level and later in higher education courses. In this context of learning, due to the common cooperation between students, it may be easier, in certain cases, to clear doubts with a colleague than with the teacher. Thus, monitoring appears as a program that facilitates this interaction. However, it is necessary to understand whether the monitoring program provides an improvement in the learning process in the students' perception. This study sought to verify the perception of students about monitoring and its relevance in the learning process, in the Accounting Sciences course, at the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus. A descriptive research with a quantitative approach was carried out, through the application of a questionnaire in the chosen educational institution. Through this study it was possible to perceive that the students consider the monitoring an important tool in the academic life, having as main objective to improve the comprehension of the subject, mainly when the discipline is more difficult and / or when it is time of tests. However, the number of frequent participants is low, this is due to incompatible schedules and commuting between cities. However, students realize that the relationship between monitor and monitor provides an important interpersonal development for both. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993 10.18616/ce.v12i1.7993 |
url |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993 |
identifier_str_mv |
10.18616/ce.v12i1.7993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993/6630 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Criar Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Criar Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276 Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276 Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276 2317-2452 10.18616/ce.v12i1 reponame:Criar Educação instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) instacron:UNESC |
instname_str |
Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
instacron_str |
UNESC |
institution |
UNESC |
reponame_str |
Criar Educação |
collection |
Criar Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unesc.net||revistappge@unesc.net |
_version_ |
1788346938696925184 |