PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Danrley Ferreira Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cleiton Samuel Santana Oliveira, Galvão, Nadielli Maria dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Criar Educação
Texto Completo: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993
Resumo: Accounting as a science started to be taught initially at the technical level and later in higher education courses. In this context of learning, due to the common cooperation between students, it may be easier, in certain cases, to clear doubts with a colleague than with the teacher. Thus, monitoring appears as a program that facilitates this interaction. However, it is necessary to understand whether the monitoring program provides an improvement in the learning process in the students' perception. This study sought to verify the perception of students about monitoring and its relevance in the learning process, in the Accounting Sciences course, at the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus. A descriptive research with a quantitative approach was carried out, through the application of a questionnaire in the chosen educational institution. Through this study it was possible to perceive that the students consider the monitoring an important tool in the academic life, having as main objective to improve the comprehension of the subject, mainly when the discipline is more difficult and / or when it is time of tests. However, the number of frequent participants is low, this is due to incompatible schedules and commuting between cities. However, students realize that the relationship between monitor and monitor provides an important interpersonal development for both.
id UNESC-24_05e0ce687c3ebfc28a777d5f8fcbd155
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7993
network_acronym_str UNESC-24
network_name_str Criar Educação
repository_id_str
spelling PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISAccounting as a science started to be taught initially at the technical level and later in higher education courses. In this context of learning, due to the common cooperation between students, it may be easier, in certain cases, to clear doubts with a colleague than with the teacher. Thus, monitoring appears as a program that facilitates this interaction. However, it is necessary to understand whether the monitoring program provides an improvement in the learning process in the students' perception. This study sought to verify the perception of students about monitoring and its relevance in the learning process, in the Accounting Sciences course, at the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus. A descriptive research with a quantitative approach was carried out, through the application of a questionnaire in the chosen educational institution. Through this study it was possible to perceive that the students consider the monitoring an important tool in the academic life, having as main objective to improve the comprehension of the subject, mainly when the discipline is more difficult and / or when it is time of tests. However, the number of frequent participants is low, this is due to incompatible schedules and commuting between cities. However, students realize that the relationship between monitor and monitor provides an important interpersonal development for both.A contabilidade como ciência passou a ser ensinada inicialmente no nível técnico e posteriormente em cursos superiores. Nesse contexto de aprendizado, devido à cooperação comum entre os alunos, pode ser mais fácil, em certos casos, tirar dúvidas com um colega do que com o professor. Deste modo, surge a monitoria como um programa facilitador dessa interação. No entanto, torna-se necessário compreender se o programa de monitoria proporciona um melhoramento do processo de aprendizagem na percepção dos estudantes. Este estudo buscou verificar a percepção dos discentes acerca da monitoria e sua relevância no processo de aprendizagem, no curso de Ciências Contábeis, da Universidade Federal de Sergipe (UFS), Campus de Itabaiana. Realizou-se uma pesquisa descritiva com abordagem quantitativa, através de aplicação de um questionário na instituição de ensino escolhida. Por meio deste estudo foi possível perceber que os discentes consideram a monitoria uma ferramenta importante na vida acadêmica, tendo como principal objetivo melhorar a compreensão do assunto, principalmente quando a disciplina é mais difícil e/ou quando está em época de provas. Entretanto, o número de participantes frequentes é baixo, isso se dá por conta dos horários incompatíveis e deslocamento entre cidades. Porém, os estudantes percebem que a relação entre monitor e monitorando propicia um desenvolvimento interpessoal importante para ambos.UNESC2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/799310.18616/ce.v12i1.7993Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 2762317-245210.18616/ce.v12i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993/6630Copyright (c) 2023 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDanrley Ferreira SantosCleiton Samuel Santana OliveiraGalvão, Nadielli Maria dos Santos2023-07-13T17:35:23Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7993Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2023-08-14T10:19:18.469068Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)true
dc.title.none.fl_str_mv PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
title PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
spellingShingle PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
Danrley Ferreira Santos
title_short PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
title_full PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
title_fullStr PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
title_full_unstemmed PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
title_sort PERCEPÇÃO DOS ESTUDANTES SOBRE A MONITORIA NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM: UM ESTUDO NO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS
author Danrley Ferreira Santos
author_facet Danrley Ferreira Santos
Cleiton Samuel Santana Oliveira
Galvão, Nadielli Maria dos Santos
author_role author
author2 Cleiton Samuel Santana Oliveira
Galvão, Nadielli Maria dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Danrley Ferreira Santos
Cleiton Samuel Santana Oliveira
Galvão, Nadielli Maria dos Santos
description Accounting as a science started to be taught initially at the technical level and later in higher education courses. In this context of learning, due to the common cooperation between students, it may be easier, in certain cases, to clear doubts with a colleague than with the teacher. Thus, monitoring appears as a program that facilitates this interaction. However, it is necessary to understand whether the monitoring program provides an improvement in the learning process in the students' perception. This study sought to verify the perception of students about monitoring and its relevance in the learning process, in the Accounting Sciences course, at the Federal University of Sergipe (UFS), Itabaiana Campus. A descriptive research with a quantitative approach was carried out, through the application of a questionnaire in the chosen educational institution. Through this study it was possible to perceive that the students consider the monitoring an important tool in the academic life, having as main objective to improve the comprehension of the subject, mainly when the discipline is more difficult and / or when it is time of tests. However, the number of frequent participants is low, this is due to incompatible schedules and commuting between cities. However, students realize that the relationship between monitor and monitor provides an important interpersonal development for both.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993
10.18616/ce.v12i1.7993
url https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993
identifier_str_mv 10.18616/ce.v12i1.7993
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7993/6630
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Criar Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Criar Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESC
publisher.none.fl_str_mv UNESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276
Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276
Criar Educação; v. 12 n. 1 (2023): Revista Criar Educação; 264 - 276
2317-2452
10.18616/ce.v12i1
reponame:Criar Educação
instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
instacron:UNESC
instname_str Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
instacron_str UNESC
institution UNESC
reponame_str Criar Educação
collection Criar Educação
repository.name.fl_str_mv Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
repository.mail.fl_str_mv editora@unesc.net||revistappge@unesc.net
_version_ 1788346938696925184