DA CRÍTICA KANTIANA À CRISE DA RACIONALIDADE CIENTÍFICA: BREVES TESSITURAS, DE KANT À JEAN-MARC ELA
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7973 |
Resumo: | This article presents, from a historical-philosophical point of view, reflections on scientific rationality as a contemporary problem that permeates Education. Grounded in the field of Philosophy of Science, it seeks connections with epistemological theoretical contributions that envision a committed and responsible Education, which takes a stand against the invisibilities that education promotes in the name of a scientific rationality and an Education that concerned with a future of scientific doing. From Kant to Jean-Marc Ela, the theoretical references of this paper involve thinkers such as Kant, Nietzsche, Habermas, Foucault and Boaventura Sousa Santos. Finally, the text invites the readers to reflect on the possibility of a science that values diversity and that recognizes the subtleties of epistemological racism embedded in scientific rationality. |
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DA CRÍTICA KANTIANA À CRISE DA RACIONALIDADE CIENTÍFICA: BREVES TESSITURAS, DE KANT À JEAN-MARC ELAThis article presents, from a historical-philosophical point of view, reflections on scientific rationality as a contemporary problem that permeates Education. Grounded in the field of Philosophy of Science, it seeks connections with epistemological theoretical contributions that envision a committed and responsible Education, which takes a stand against the invisibilities that education promotes in the name of a scientific rationality and an Education that concerned with a future of scientific doing. From Kant to Jean-Marc Ela, the theoretical references of this paper involve thinkers such as Kant, Nietzsche, Habermas, Foucault and Boaventura Sousa Santos. Finally, the text invites the readers to reflect on the possibility of a science that values diversity and that recognizes the subtleties of epistemological racism embedded in scientific rationality.Este artículo presenta, desde un punto de vista histórico-filosófico, reflexiones sobre la racionalidad científica como problema contemporáneo que atraviesa la Educación. Radicado en el campo de la Filosofía de la Ciencia, el texto busca conexiones con aportes teóricos epistemológicos que vislumbran una Educación comprometida y responsable, que se posiciona frente a las invisibilidades que la educación ha venido promoviendo en nombre de la racionalidad científica y que se preocupa por el futuro del hacer científico. Desde Kant hasta Jean-Marc Ela, las referencias teóricas de este texto incluyen también pensadores como Kant, Nietzsche, Habermas, Foucault y Boaventura Sousa Santos. Finalmente, el artículo invita a los lectores a reflexionar sobre la posibilidad de una ciencia que valore la diversidad y que reconozca las sutilezas del racismo epistemológico incrustado en la racionalidad científica occidental.Esse artigo apresenta, a partir de um recorte histórico-filosófico, reflexões sobre a racionalidade cientifica enquanto problema contemporâneo que permeia a Educação. Embasado no campo da Filosofia da Ciência, o texto busca conexões com aportes teóricos epistemológicos que visionam uma Educação comprometida e responsável, que se posiciona contra as invisibilidades que a educação veio promovendo em nome da racionalidade cientifica e que se preocupa com o futuro do fazer científico. De Kant à Jean-Marc Ela, os referenciais teóricos deste texto também contemplam pensadores como Kant, Nietzsche, Habermas, Foucault e Boaventura Sousa Santos. Por fim, o artigo convida os/as leitores/as a uma reflexão quanto à possibilidade de uma ciência que valorize a diversidade e que reconheça as sutilezas do racismo epistemológico embutido na racionalidade cientifica ocidental.UNESC2023-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/797310.18616/ce.v12i2.7973Revista Criar Educação; Vol. 12 No. 2 (2023): Revista Criar Educação; 64 - 82Revista Criar Educação; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Revista Criar Educação; 64 - 82Criar Educação; v. 12 n. 2 (2023): Revista Criar Educação; 64 - 822317-245210.18616/ce.v12i2reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7973/6716Copyright (c) 2023 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAvelar, PetrinaAlmeida Freitas, Marcel2023-10-18T14:27:52Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7973Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2023-10-18T14:27:52Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false |
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