A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grossi Silva, Maria Fernanda
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vaitiekunas Pizarro, Mariana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Criar Educação
Texto Completo: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893
Resumo: The COVID-19 pandemic has impacted different spheres of society. In Education, the necessary changes were accompanied by challenges for schools and teachers, and among them was the lack of specific training for the use of Information and Communication Technologies - ICT's in the context of urgency. This qualitative work aims to characterize challenges and adaptations of teaching practices experienced by teachers in the early years of the municipal network in Londrina-PR, during remote teaching. The research gave voice to thirteen professors through the application of a semi-structured questionnaire. As a result, it was possible to highlight the anguish generated by the disease, excessive workload and the difficulty in reconciling the home routine with the professional one. On the other hand, the teachers point out the feeling of overcoming and duty done when going through this moment and resuming face-to-face life.
id UNESC-24_31025edf5052dae3d5af658d9d8c7662
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7893
network_acronym_str UNESC-24
network_name_str Criar Educação
repository_id_str
spelling A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PRThe COVID-19 pandemic has impacted different spheres of society. In Education, the necessary changes were accompanied by challenges for schools and teachers, and among them was the lack of specific training for the use of Information and Communication Technologies - ICT's in the context of urgency. This qualitative work aims to characterize challenges and adaptations of teaching practices experienced by teachers in the early years of the municipal network in Londrina-PR, during remote teaching. The research gave voice to thirteen professors through the application of a semi-structured questionnaire. As a result, it was possible to highlight the anguish generated by the disease, excessive workload and the difficulty in reconciling the home routine with the professional one. On the other hand, the teachers point out the feeling of overcoming and duty done when going through this moment and resuming face-to-face life.A pandemia de COVID-19 impactou diferentes esferas da sociedade. Na Educação, as mudança necessárias foram acompanhadas de desafios para escolas e professores, e dentre eles estava a carência de formação específica para a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação - TIC 's no contexto de urgência. Este trabalho, de cunho qualitativo, objetiva caracterizar desafios e adaptações das práticas de ensino vividos pelos professores dos anos iniciais da rede municipal em Londrina-PR, durante o ensino remoto. A pesquisa deu voz a treze docentes por meio da aplicação de questionário semiestruturado. Como resultados, pôde-se destacar a angústia gerada pela doença, carga excessiva de trabalho e a dificuldade em conciliar a rotina de casa com a profissional. Por outro lado, as professoras apontam a sensação de superação e dever cumprido ao passar por este momento e retomar a vida presencial.UNESC2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/789310.18616/ce.v13i1.7893Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 592317-245210.18616/ce.v13i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893/6870Copyright (c) 2024 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrossi Silva, Maria FernandaVaitiekunas Pizarro, Mariana2024-03-27T20:30:12Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7893Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2024-03-27T20:30:12Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false
dc.title.none.fl_str_mv A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
title A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
spellingShingle A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
Grossi Silva, Maria Fernanda
title_short A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
title_full A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
title_fullStr A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
title_full_unstemmed A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
title_sort A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
author Grossi Silva, Maria Fernanda
author_facet Grossi Silva, Maria Fernanda
Vaitiekunas Pizarro, Mariana
author_role author
author2 Vaitiekunas Pizarro, Mariana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grossi Silva, Maria Fernanda
Vaitiekunas Pizarro, Mariana
description The COVID-19 pandemic has impacted different spheres of society. In Education, the necessary changes were accompanied by challenges for schools and teachers, and among them was the lack of specific training for the use of Information and Communication Technologies - ICT's in the context of urgency. This qualitative work aims to characterize challenges and adaptations of teaching practices experienced by teachers in the early years of the municipal network in Londrina-PR, during remote teaching. The research gave voice to thirteen professors through the application of a semi-structured questionnaire. As a result, it was possible to highlight the anguish generated by the disease, excessive workload and the difficulty in reconciling the home routine with the professional one. On the other hand, the teachers point out the feeling of overcoming and duty done when going through this moment and resuming face-to-face life.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893
10.18616/ce.v13i1.7893
url https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893
identifier_str_mv 10.18616/ce.v13i1.7893
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893/6870
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Criar Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Criar Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESC
publisher.none.fl_str_mv UNESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59
Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59
Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59
2317-2452
10.18616/ce.v13i1
reponame:Criar Educação
instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
instacron:UNESC
instname_str Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
instacron_str UNESC
institution UNESC
reponame_str Criar Educação
collection Criar Educação
repository.name.fl_str_mv Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)
repository.mail.fl_str_mv editora@unesc.net||revistappge@unesc.net
_version_ 1800214415659761664