A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Criar Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic has impacted different spheres of society. In Education, the necessary changes were accompanied by challenges for schools and teachers, and among them was the lack of specific training for the use of Information and Communication Technologies - ICT's in the context of urgency. This qualitative work aims to characterize challenges and adaptations of teaching practices experienced by teachers in the early years of the municipal network in Londrina-PR, during remote teaching. The research gave voice to thirteen professors through the application of a semi-structured questionnaire. As a result, it was possible to highlight the anguish generated by the disease, excessive workload and the difficulty in reconciling the home routine with the professional one. On the other hand, the teachers point out the feeling of overcoming and duty done when going through this moment and resuming face-to-face life. |
id |
UNESC-24_31025edf5052dae3d5af658d9d8c7662 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7893 |
network_acronym_str |
UNESC-24 |
network_name_str |
Criar Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PRThe COVID-19 pandemic has impacted different spheres of society. In Education, the necessary changes were accompanied by challenges for schools and teachers, and among them was the lack of specific training for the use of Information and Communication Technologies - ICT's in the context of urgency. This qualitative work aims to characterize challenges and adaptations of teaching practices experienced by teachers in the early years of the municipal network in Londrina-PR, during remote teaching. The research gave voice to thirteen professors through the application of a semi-structured questionnaire. As a result, it was possible to highlight the anguish generated by the disease, excessive workload and the difficulty in reconciling the home routine with the professional one. On the other hand, the teachers point out the feeling of overcoming and duty done when going through this moment and resuming face-to-face life.A pandemia de COVID-19 impactou diferentes esferas da sociedade. Na Educação, as mudança necessárias foram acompanhadas de desafios para escolas e professores, e dentre eles estava a carência de formação específica para a utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação - TIC 's no contexto de urgência. Este trabalho, de cunho qualitativo, objetiva caracterizar desafios e adaptações das práticas de ensino vividos pelos professores dos anos iniciais da rede municipal em Londrina-PR, durante o ensino remoto. A pesquisa deu voz a treze docentes por meio da aplicação de questionário semiestruturado. Como resultados, pôde-se destacar a angústia gerada pela doença, carga excessiva de trabalho e a dificuldade em conciliar a rotina de casa com a profissional. Por outro lado, as professoras apontam a sensação de superação e dever cumprido ao passar por este momento e retomar a vida presencial.UNESC2024-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/789310.18616/ce.v13i1.7893Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 592317-245210.18616/ce.v13i1reponame:Criar Educaçãoinstname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)instacron:UNESCporhttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893/6870Copyright (c) 2024 Criar Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrossi Silva, Maria FernandaVaitiekunas Pizarro, Mariana2024-03-27T20:30:12Zoai:ojs2.periodicos.unesc.net:article/7893Revistahttps://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criareduPUBhttp://periodicos.unesc.net/index.php/criaredu/oaieditora@unesc.net||revistappge@unesc.net2317-24522317-2452opendoar:2024-03-27T20:30:12Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
title |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
spellingShingle |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR Grossi Silva, Maria Fernanda |
title_short |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
title_full |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
title_fullStr |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
title_full_unstemmed |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
title_sort |
A PANDEMIA E O ENSINO REMOTO NOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE NO MUNICÍPIO DE LONDRINA – PR |
author |
Grossi Silva, Maria Fernanda |
author_facet |
Grossi Silva, Maria Fernanda Vaitiekunas Pizarro, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Vaitiekunas Pizarro, Mariana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grossi Silva, Maria Fernanda Vaitiekunas Pizarro, Mariana |
description |
The COVID-19 pandemic has impacted different spheres of society. In Education, the necessary changes were accompanied by challenges for schools and teachers, and among them was the lack of specific training for the use of Information and Communication Technologies - ICT's in the context of urgency. This qualitative work aims to characterize challenges and adaptations of teaching practices experienced by teachers in the early years of the municipal network in Londrina-PR, during remote teaching. The research gave voice to thirteen professors through the application of a semi-structured questionnaire. As a result, it was possible to highlight the anguish generated by the disease, excessive workload and the difficulty in reconciling the home routine with the professional one. On the other hand, the teachers point out the feeling of overcoming and duty done when going through this moment and resuming face-to-face life. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893 10.18616/ce.v13i1.7893 |
url |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893 |
identifier_str_mv |
10.18616/ce.v13i1.7893 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/7893/6870 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Criar Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Criar Educação; Vol. 13 No. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59 Revista Criar Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59 Criar Educação; v. 13 n. 1 (2024): Revista Criar Educação; 44 - 59 2317-2452 10.18616/ce.v13i1 reponame:Criar Educação instname:Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) instacron:UNESC |
instname_str |
Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
instacron_str |
UNESC |
institution |
UNESC |
reponame_str |
Criar Educação |
collection |
Criar Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Criar Educação - Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora@unesc.net||revistappge@unesc.net |
_version_ |
1800214415659761664 |