Current perspectives for research in patrimonial education
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Sociologia |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203 |
Resumo: | This article aims to examine the social and sociological conditions which shape the changes in the definitions of urbanism and social memory, considering that these conditions, to some extent, engender perspectives for practices and research in patrimonial education. It is a diagnostic approach, based on conceptual reviews and analytical exercises based on contemporary social theory, from the Brazilian reality. It concludes that studies on the subject require the problematization of the static condition of the properties, practices or collectivities which their policies aim to protect, as well as demand the recognition of multiple and dialectical relations among collectivities, spatialities and heritage. |
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Current perspectives for research in patrimonial educationPerspectivas actuales para la investigación en educación patrimonialPerspectivas atuais para a pesquisa em educação patrimonialPatrimonial EducationUrbanismMemorySocietyEducación PatrimonialUrbanismoMemoriaSociedadEducação patrimonialUrbanismoMemóriaSociedadeThis article aims to examine the social and sociological conditions which shape the changes in the definitions of urbanism and social memory, considering that these conditions, to some extent, engender perspectives for practices and research in patrimonial education. It is a diagnostic approach, based on conceptual reviews and analytical exercises based on contemporary social theory, from the Brazilian reality. It concludes that studies on the subject require the problematization of the static condition of the properties, practices or collectivities which their policies aim to protect, as well as demand the recognition of multiple and dialectical relations among collectivities, spatialities and heritage.En este artículo se pretende examinar las condiciones sociales y sociológicas que configuran transformaciones en las definiciones de urbanismo y de memoria social, considerando que tales condiciones, en alguna medida, engendran perspectivas para las prácticas y para la investigación en educación patrimonial. Se trata de un abordaje diagnóstico, basado en revisiones conceptuales y en ejercicios analíticos fundamentados en la teoría social contemporánea, a partir de la realidad brasileña. Se concluye que los estudios sobre el tema requieren el cuestionamiento de la condición estática de los bienes, las prácticas o colectivos a los que sus políticas están destinadas a proteger, así como exigir el reconocimiento de las múltiples y dialécticas relaciones entre las comunidades, la espacialidad y la patrimonialización.O presente artigo visa examinar as condições sociais e sociológicas que configuram transformações nas definições de urbanismo e de memória social, considerando-se que tais condições, em alguma medida, engendram perspectivas para as práticas e para a pesquisa em educação patrimonial. Trata-se de uma abordagem diagnóstica, alicerçada em revisões conceituais e em exercícios analíticos fundamentados na teoria social contemporânea, a partir da realidade brasileira. Conclui que estudos sobre a temática exigem a problematização da condição estática dos bens, das práticas ou das coletividades às quais suas políticas visam proteger, assim como demandam o reconhecimento das múltiplas e dialéticas relações entre coletividades, espacialidades e patrimonialização.FCL-UNESP Laboratório Editorial2019-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1120310.52780/res.11203Estudos de Sociologia; v. 24 n. 46 (2019): Dossiê: Para além da distinção: condicionantes sociais do gosto e disputas simbólicas na contemporaneidade1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203/8393Copyright (c) 2019 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo Manoel Dias da2019-07-29T21:59:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11203Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2019-07-29T21:59:09Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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