Current perspectives for research in patrimonial education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rodrigo Manoel Dias da
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Sociologia
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203
Resumo: This article aims to examine the social and sociological conditions which shape the changes in the definitions of urbanism and social memory, considering that these conditions, to some extent, engender perspectives for practices and research in patrimonial education. It is a diagnostic approach, based on conceptual reviews and analytical exercises based on contemporary social theory, from the Brazilian reality. It concludes that studies on the subject require the problematization of the static condition of the properties, practices or collectivities which their policies aim to protect, as well as demand the recognition of multiple and dialectical relations among collectivities, spatialities and heritage.
id UNESP-12_a87e0490d9d640b9203066910b481de9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11203
network_acronym_str UNESP-12
network_name_str Estudos de Sociologia
repository_id_str
spelling Current perspectives for research in patrimonial educationPerspectivas actuales para la investigación en educación patrimonialPerspectivas atuais para a pesquisa em educação patrimonialPatrimonial EducationUrbanismMemorySocietyEducación PatrimonialUrbanismoMemoriaSociedadEducação patrimonialUrbanismoMemóriaSociedadeThis article aims to examine the social and sociological conditions which shape the changes in the definitions of urbanism and social memory, considering that these conditions, to some extent, engender perspectives for practices and research in patrimonial education. It is a diagnostic approach, based on conceptual reviews and analytical exercises based on contemporary social theory, from the Brazilian reality. It concludes that studies on the subject require the problematization of the static condition of the properties, practices or collectivities which their policies aim to protect, as well as demand the recognition of multiple and dialectical relations among collectivities, spatialities and heritage.En este artículo se pretende examinar las condiciones sociales y sociológicas que configuran transformaciones en las definiciones de urbanismo y de memoria social, considerando que tales condiciones, en alguna medida, engendran perspectivas para las prácticas y para la investigación en educación patrimonial. Se trata de un abordaje diagnóstico, basado en revisiones conceptuales y en ejercicios analíticos fundamentados en la teoría social contemporánea, a partir de la realidad brasileña. Se concluye que los estudios sobre el tema requieren el cuestionamiento de la condición estática de los bienes, las prácticas o colectivos a los que sus políticas están destinadas a proteger, así como exigir el reconocimiento de las múltiples y dialécticas relaciones entre las comunidades, la espacialidad y la patrimonialización.O presente artigo visa examinar as condições sociais e sociológicas que configuram transformações nas definições de urbanismo e de memória social, considerando-se que tais condições, em alguma medida, engendram perspectivas para as práticas e para a pesquisa em educação patrimonial. Trata-se de uma abordagem diagnóstica, alicerçada em revisões conceituais e em exercícios analíticos fundamentados na teoria social contemporânea, a partir da realidade brasileira. Conclui que estudos sobre a temática exigem a problematização da condição estática dos bens, das práticas ou das coletividades às quais suas políticas visam proteger, assim como demandam o reconhecimento das múltiplas e dialéticas relações entre coletividades, espacialidades e patrimonialização.FCL-UNESP Laboratório Editorial2019-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/1120310.52780/res.11203Estudos de Sociologia; v. 24 n. 46 (2019): Dossiê: Para além da distinção: condicionantes sociais do gosto e disputas simbólicas na contemporaneidade1982-47181414-0144reponame:Estudos de Sociologiainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203/8393Copyright (c) 2019 Estudos de Sociologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo Manoel Dias da2019-07-29T21:59:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11203Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/estudosPUBhttp://seer.fclar.unesp.br/estudos/oaistraud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br1982-47181414-0144opendoar:2019-07-29T21:59:09Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Current perspectives for research in patrimonial education
Perspectivas actuales para la investigación en educación patrimonial
Perspectivas atuais para a pesquisa em educação patrimonial
title Current perspectives for research in patrimonial education
spellingShingle Current perspectives for research in patrimonial education
Silva, Rodrigo Manoel Dias da
Patrimonial Education
Urbanism
Memory
Society
Educación Patrimonial
Urbanismo
Memoria
Sociedad
Educação patrimonial
Urbanismo
Memória
Sociedade
title_short Current perspectives for research in patrimonial education
title_full Current perspectives for research in patrimonial education
title_fullStr Current perspectives for research in patrimonial education
title_full_unstemmed Current perspectives for research in patrimonial education
title_sort Current perspectives for research in patrimonial education
author Silva, Rodrigo Manoel Dias da
author_facet Silva, Rodrigo Manoel Dias da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rodrigo Manoel Dias da
dc.subject.por.fl_str_mv Patrimonial Education
Urbanism
Memory
Society
Educación Patrimonial
Urbanismo
Memoria
Sociedad
Educação patrimonial
Urbanismo
Memória
Sociedade
topic Patrimonial Education
Urbanism
Memory
Society
Educación Patrimonial
Urbanismo
Memoria
Sociedad
Educação patrimonial
Urbanismo
Memória
Sociedade
description This article aims to examine the social and sociological conditions which shape the changes in the definitions of urbanism and social memory, considering that these conditions, to some extent, engender perspectives for practices and research in patrimonial education. It is a diagnostic approach, based on conceptual reviews and analytical exercises based on contemporary social theory, from the Brazilian reality. It concludes that studies on the subject require the problematization of the static condition of the properties, practices or collectivities which their policies aim to protect, as well as demand the recognition of multiple and dialectical relations among collectivities, spatialities and heritage.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203
10.52780/res.11203
url https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203
identifier_str_mv 10.52780/res.11203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/11203/8393
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos de Sociologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos de Sociologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
publisher.none.fl_str_mv FCL-UNESP Laboratório Editorial
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Sociologia; v. 24 n. 46 (2019): Dossiê: Para além da distinção: condicionantes sociais do gosto e disputas simbólicas na contemporaneidade
1982-4718
1414-0144
reponame:Estudos de Sociologia
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Estudos de Sociologia
collection Estudos de Sociologia
repository.name.fl_str_mv Estudos de Sociologia - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv straud.fclar@unesp.br||estudosdesociologia@fclar.unesp.br||maria.jardim@unesp.br
_version_ 1788171030147104768