A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Michelli Cristine Scapol
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de História (São Paulo)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992
Resumo: Ettore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) was an Italian sculptor of great international notoriety in the first decades of 20th century. Author of the Monument to the Independence of Brazil, located in São Paulo – his biggest sculptural work –, Ximenes built an outstanding trajectory in America ever since he won the contest to erect the General Belgrano Monument in Buenos Aires, in 1898. In the United States, Ximenes built sculptures honoring illustrious Italian individuals, such as the Giovanni da Verrazzano and the Dante Alighieri monuments, commissioned by Carlo Barsotti, editor of Il Progresso Italo-Americano newspaper, in New York City. This article reconstructs the commission processes for these latter sculptures and highlights the importance of these two monuments for its proponents and for the projection of Ximenes’ career. It aims to show how the actions undertaken to aggrandize the Italian identity were a central element in the consecration of Ximenes in said country, while simultaneously extolling the Italian community and one of its most outstanding political leaders.
id UNESP-13_3c0cc0cdf2bf5efb6a4e34a63c74e6f5
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/141992
network_acronym_str UNESP-13
network_name_str Revista de História (São Paulo)
repository_id_str
spelling A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova YorkThe America as consecration: sculptures os Ettore Ximenes in New York City (1909-1921)monumentsculptureurban historyEttore XimenesNew York CityMonumentoEttore XimenesNova Yorkesculturahistória urbanaEttore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) was an Italian sculptor of great international notoriety in the first decades of 20th century. Author of the Monument to the Independence of Brazil, located in São Paulo – his biggest sculptural work –, Ximenes built an outstanding trajectory in America ever since he won the contest to erect the General Belgrano Monument in Buenos Aires, in 1898. In the United States, Ximenes built sculptures honoring illustrious Italian individuals, such as the Giovanni da Verrazzano and the Dante Alighieri monuments, commissioned by Carlo Barsotti, editor of Il Progresso Italo-Americano newspaper, in New York City. This article reconstructs the commission processes for these latter sculptures and highlights the importance of these two monuments for its proponents and for the projection of Ximenes’ career. It aims to show how the actions undertaken to aggrandize the Italian identity were a central element in the consecration of Ximenes in said country, while simultaneously extolling the Italian community and one of its most outstanding political leaders.Ettore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) foi um escultor italiano de grande notoriedade internacional nas primeiras décadas do século XX. Autor do Monumento à Independência do Brasil, situado em São Paulo, sua maior obra escultórica, Ximenes construiu uma trajetória de grande relevo na América, desde que ganhou o concurso para o Monumento ao General Belgrano, em Buenos Aires, em 1898. Nos Estados Unidos, Ximenes realizou esculturas em homenagem a italianos célebres, como os monumentos a Giovanni da Verrazzano e a Dante Alighieri, encomendados por Carlo Barsotti, editor do jornal Il Progresso Italo Americano, na cidade de Nova York. Este artigo reconstitui o processo de encomenda destas duas obras e evidencia a relevância dos monumentos para os seus promotores e para a projeção da carreira de Ximenes, de modo a perceber como as ações de valorização da identidade italiana foram centrais na consagração do artista naquele país, ao mesmo tempo em que enalteciam a comunidade imigrante italiana e um de seus mais destacados líderes políticos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/14199210.11606/issn.2316-9141.rh.2019.141992Revista de História; n. 178 (2019); 1-41Revista de História; No. 178 (2019); 1-41Revista de História; Núm. 178 (2019); 1-412316-91410034-8309reponame:Revista de História (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:UNESPporhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/154418https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/177324Copyright (c) 2019 Revista de Históriahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Michelli Cristine Scapol2021-11-11T13:13:31Zoai:revistas.usp.br:article/141992Revistahttps://www.revistas.usp.br/revhistoriaPUBhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/oairevistahistoria@usp.br||revistahistoria@assis.unesp.br2316-91410034-8309opendoar:2021-11-11T13:13:31Revista de História (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
The America as consecration: sculptures os Ettore Ximenes in New York City (1909-1921)
title A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
spellingShingle A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
Monteiro, Michelli Cristine Scapol
monument
sculpture
urban history
Ettore Ximenes
New York City
Monumento
Ettore Ximenes
Nova York
escultura
história urbana
title_short A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
title_full A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
title_fullStr A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
title_full_unstemmed A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
title_sort A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
author Monteiro, Michelli Cristine Scapol
author_facet Monteiro, Michelli Cristine Scapol
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Michelli Cristine Scapol
dc.subject.por.fl_str_mv monument
sculpture
urban history
Ettore Ximenes
New York City
Monumento
Ettore Ximenes
Nova York
escultura
história urbana
topic monument
sculpture
urban history
Ettore Ximenes
New York City
Monumento
Ettore Ximenes
Nova York
escultura
história urbana
description Ettore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) was an Italian sculptor of great international notoriety in the first decades of 20th century. Author of the Monument to the Independence of Brazil, located in São Paulo – his biggest sculptural work –, Ximenes built an outstanding trajectory in America ever since he won the contest to erect the General Belgrano Monument in Buenos Aires, in 1898. In the United States, Ximenes built sculptures honoring illustrious Italian individuals, such as the Giovanni da Verrazzano and the Dante Alighieri monuments, commissioned by Carlo Barsotti, editor of Il Progresso Italo-Americano newspaper, in New York City. This article reconstructs the commission processes for these latter sculptures and highlights the importance of these two monuments for its proponents and for the projection of Ximenes’ career. It aims to show how the actions undertaken to aggrandize the Italian identity were a central element in the consecration of Ximenes in said country, while simultaneously extolling the Italian community and one of its most outstanding political leaders.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992
10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.141992
url https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.141992
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/154418
https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/177324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de História
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de História
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Revista de História; n. 178 (2019); 1-41
Revista de História; No. 178 (2019); 1-41
Revista de História; Núm. 178 (2019); 1-41
2316-9141
0034-8309
reponame:Revista de História (São Paulo)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista de História (São Paulo)
collection Revista de História (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Revista de História (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistahistoria@usp.br||revistahistoria@assis.unesp.br
_version_ 1800214932720975872