A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de História (São Paulo) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992 |
Resumo: | Ettore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) was an Italian sculptor of great international notoriety in the first decades of 20th century. Author of the Monument to the Independence of Brazil, located in São Paulo – his biggest sculptural work –, Ximenes built an outstanding trajectory in America ever since he won the contest to erect the General Belgrano Monument in Buenos Aires, in 1898. In the United States, Ximenes built sculptures honoring illustrious Italian individuals, such as the Giovanni da Verrazzano and the Dante Alighieri monuments, commissioned by Carlo Barsotti, editor of Il Progresso Italo-Americano newspaper, in New York City. This article reconstructs the commission processes for these latter sculptures and highlights the importance of these two monuments for its proponents and for the projection of Ximenes’ career. It aims to show how the actions undertaken to aggrandize the Italian identity were a central element in the consecration of Ximenes in said country, while simultaneously extolling the Italian community and one of its most outstanding political leaders. |
id |
UNESP-13_3c0cc0cdf2bf5efb6a4e34a63c74e6f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/141992 |
network_acronym_str |
UNESP-13 |
network_name_str |
Revista de História (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova YorkThe America as consecration: sculptures os Ettore Ximenes in New York City (1909-1921)monumentsculptureurban historyEttore XimenesNew York CityMonumentoEttore XimenesNova Yorkesculturahistória urbanaEttore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) was an Italian sculptor of great international notoriety in the first decades of 20th century. Author of the Monument to the Independence of Brazil, located in São Paulo – his biggest sculptural work –, Ximenes built an outstanding trajectory in America ever since he won the contest to erect the General Belgrano Monument in Buenos Aires, in 1898. In the United States, Ximenes built sculptures honoring illustrious Italian individuals, such as the Giovanni da Verrazzano and the Dante Alighieri monuments, commissioned by Carlo Barsotti, editor of Il Progresso Italo-Americano newspaper, in New York City. This article reconstructs the commission processes for these latter sculptures and highlights the importance of these two monuments for its proponents and for the projection of Ximenes’ career. It aims to show how the actions undertaken to aggrandize the Italian identity were a central element in the consecration of Ximenes in said country, while simultaneously extolling the Italian community and one of its most outstanding political leaders.Ettore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) foi um escultor italiano de grande notoriedade internacional nas primeiras décadas do século XX. Autor do Monumento à Independência do Brasil, situado em São Paulo, sua maior obra escultórica, Ximenes construiu uma trajetória de grande relevo na América, desde que ganhou o concurso para o Monumento ao General Belgrano, em Buenos Aires, em 1898. Nos Estados Unidos, Ximenes realizou esculturas em homenagem a italianos célebres, como os monumentos a Giovanni da Verrazzano e a Dante Alighieri, encomendados por Carlo Barsotti, editor do jornal Il Progresso Italo Americano, na cidade de Nova York. Este artigo reconstitui o processo de encomenda destas duas obras e evidencia a relevância dos monumentos para os seus promotores e para a projeção da carreira de Ximenes, de modo a perceber como as ações de valorização da identidade italiana foram centrais na consagração do artista naquele país, ao mesmo tempo em que enalteciam a comunidade imigrante italiana e um de seus mais destacados líderes políticos.Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/14199210.11606/issn.2316-9141.rh.2019.141992Revista de História; n. 178 (2019); 1-41Revista de História; No. 178 (2019); 1-41Revista de História; Núm. 178 (2019); 1-412316-91410034-8309reponame:Revista de História (São Paulo)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:UNESPporhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/154418https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/177324Copyright (c) 2019 Revista de Históriahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Michelli Cristine Scapol2021-11-11T13:13:31Zoai:revistas.usp.br:article/141992Revistahttps://www.revistas.usp.br/revhistoriaPUBhttps://www.revistas.usp.br/revhistoria/oairevistahistoria@usp.br||revistahistoria@assis.unesp.br2316-91410034-8309opendoar:2021-11-11T13:13:31Revista de História (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York The America as consecration: sculptures os Ettore Ximenes in New York City (1909-1921) |
title |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York |
spellingShingle |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York Monteiro, Michelli Cristine Scapol monument sculpture urban history Ettore Ximenes New York City Monumento Ettore Ximenes Nova York escultura história urbana |
title_short |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York |
title_full |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York |
title_fullStr |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York |
title_full_unstemmed |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York |
title_sort |
A América como consagração: esculturas de Ettore Ximenes em Nova York |
author |
Monteiro, Michelli Cristine Scapol |
author_facet |
Monteiro, Michelli Cristine Scapol |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Michelli Cristine Scapol |
dc.subject.por.fl_str_mv |
monument sculpture urban history Ettore Ximenes New York City Monumento Ettore Ximenes Nova York escultura história urbana |
topic |
monument sculpture urban history Ettore Ximenes New York City Monumento Ettore Ximenes Nova York escultura história urbana |
description |
Ettore Ximenes (Palermo, 1855/Roma, 1926) was an Italian sculptor of great international notoriety in the first decades of 20th century. Author of the Monument to the Independence of Brazil, located in São Paulo – his biggest sculptural work –, Ximenes built an outstanding trajectory in America ever since he won the contest to erect the General Belgrano Monument in Buenos Aires, in 1898. In the United States, Ximenes built sculptures honoring illustrious Italian individuals, such as the Giovanni da Verrazzano and the Dante Alighieri monuments, commissioned by Carlo Barsotti, editor of Il Progresso Italo-Americano newspaper, in New York City. This article reconstructs the commission processes for these latter sculptures and highlights the importance of these two monuments for its proponents and for the projection of Ximenes’ career. It aims to show how the actions undertaken to aggrandize the Italian identity were a central element in the consecration of Ximenes in said country, while simultaneously extolling the Italian community and one of its most outstanding political leaders. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992 10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.141992 |
url |
https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9141.rh.2019.141992 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/154418 https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/141992/177324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de História http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de História http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de História; n. 178 (2019); 1-41 Revista de História; No. 178 (2019); 1-41 Revista de História; Núm. 178 (2019); 1-41 2316-9141 0034-8309 reponame:Revista de História (São Paulo) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista de História (São Paulo) |
collection |
Revista de História (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de História (São Paulo) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistahistoria@usp.br||revistahistoria@assis.unesp.br |
_version_ |
1800214932720975872 |