Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Búrigo, Elizabete Zardo
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3703
Resumo: Regarding school curricula as social constructions, in this paper we analyze the building up of a tradition, which goes back to the 1960s, related to the introduction of Algebra in elementary school. This tradition is presented as an inheritance of the modern mathematics movement and it is argued that the analysis of curricular innovation processes should not take into account only their proclaimed purposes, but should consider broader effects related to the breakdown of older traditions. Keywords: History of Mathematics Education. Curriculum. Modern Mathematics. Teaching of Algebra.
id UNESP-14_07eeca50ee755c56fd284a8bd0238f8f
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3703
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960sTradições Modernas: reconfigurações da matemática escolar nos anos 1960História da Educação Matemática. Currículo. Matemática Moderna. Ensino de Álgebra.Regarding school curricula as social constructions, in this paper we analyze the building up of a tradition, which goes back to the 1960s, related to the introduction of Algebra in elementary school. This tradition is presented as an inheritance of the modern mathematics movement and it is argued that the analysis of curricular innovation processes should not take into account only their proclaimed purposes, but should consider broader effects related to the breakdown of older traditions. Keywords: History of Mathematics Education. Curriculum. Modern Mathematics. Teaching of Algebra.Na linha dos estudos que investigam os currículos escolares como construções sociais, este artigo examina a constituição de uma tradição relativa à iniciação em Álgebra na escola, cuja origem remonta aos anos 1960. Ao apresentar essa tradição como uma herança do movimento da matemática moderna, argumenta que os processos de inovação curricular não devem ser analisados apenas no confronto com suas intenções anunciadas, mas pelos efeitos mais amplos que produzem de desconstituição das tradições mais antigas. Palavras-chave: História da Educação Matemática. Currículo. Matemática Moderna. Ensino de Álgebra.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3703Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 277-3001980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3703/3151Búrigo, Elizabete Zardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:38Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3703Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:38Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
Tradições Modernas: reconfigurações da matemática escolar nos anos 1960
title Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
spellingShingle Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
Búrigo, Elizabete Zardo
História da Educação Matemática. Currículo. Matemática Moderna. Ensino de Álgebra.
title_short Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
title_full Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
title_fullStr Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
title_full_unstemmed Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
title_sort Modern Traditions: reconfigurations of school mathematics in the 1960s
author Búrigo, Elizabete Zardo
author_facet Búrigo, Elizabete Zardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Búrigo, Elizabete Zardo
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Matemática. Currículo. Matemática Moderna. Ensino de Álgebra.
topic História da Educação Matemática. Currículo. Matemática Moderna. Ensino de Álgebra.
description Regarding school curricula as social constructions, in this paper we analyze the building up of a tradition, which goes back to the 1960s, related to the introduction of Algebra in elementary school. This tradition is presented as an inheritance of the modern mathematics movement and it is argued that the analysis of curricular innovation processes should not take into account only their proclaimed purposes, but should consider broader effects related to the breakdown of older traditions. Keywords: History of Mathematics Education. Curriculum. Modern Mathematics. Teaching of Algebra.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3703
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3703/3151
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 277-300
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873859878912