History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souto, Romélia Mara Alves
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3765
Resumo: In this paper we report a study on research in the field of History in Mathematics Education conducted in Brazil in the last five years. We evaluate studies that are theoretical or report experiences on the support found in history that can contribute to the situations of teaching and learning of mathematics, based on the Proceedings of Seminários Nacionais de História da Matemática and Encontros Luso-Brasileiros de História da Matemática. Examining the interests, directions and focus of research in the field, we found that the vast majority of studies address specific issues of History of Mathematics, and the number of studies on History in Mathematics Education is still very low. We note that, in the last five years, the arguments in favor of the teaching potential of the History of Mathematics, which is very present in the speech of teachers and managers of public education, has not yet been materialized in experiments or investigations to promote this link effectively. Keywords: Mathematics Education. History of Mathematics. History in Mathematics Education.
id UNESP-14_b56eabf09165cfde3e724df36c1c315a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3765
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five yearsHistória na Educação Matemática – um estudo sobre trabalhos publicados no Brasil nos últimos cinco anosEducação Matemática. História da Matemática. História na Educação Matemática.In this paper we report a study on research in the field of History in Mathematics Education conducted in Brazil in the last five years. We evaluate studies that are theoretical or report experiences on the support found in history that can contribute to the situations of teaching and learning of mathematics, based on the Proceedings of Seminários Nacionais de História da Matemática and Encontros Luso-Brasileiros de História da Matemática. Examining the interests, directions and focus of research in the field, we found that the vast majority of studies address specific issues of History of Mathematics, and the number of studies on History in Mathematics Education is still very low. We note that, in the last five years, the arguments in favor of the teaching potential of the History of Mathematics, which is very present in the speech of teachers and managers of public education, has not yet been materialized in experiments or investigations to promote this link effectively. Keywords: Mathematics Education. History of Mathematics. History in Mathematics Education.Neste artigo, relatamos um estudo sobre os trabalhos no campo da História na Educação Matemática, realizados no Brasil, nos últimos cinco anos. Avaliamos os estudos que fazem reflexões teóricas ou relatam experiências sobre o possível apoio da História em situações de ensino-aprendizagem da Matemática, com base nos Anais dos Seminários Nacionais de História da Matemática e dos Encontros Luso-Brasileiros de História da Matemática. Analisando os interesses, direções e focos das pesquisas no campo considerado, constatamos que a grande maioria dos trabalhos contempla temas específicos de História da Matemática e que o número de trabalhos sobre História na Educação Matemática ainda é pouco expressivo nos eventos em questão. Verificamos que, nos últimos cinco anos, a defesa das potencialidades didáticas da História da Matemática, há muito veiculada pelos discursos de professores, autores de livros didáticos e gestores da educação pública, ainda não se materializou em experiências ou investigações que promovam efetivamente essa articulação. Palavras-chave: Educação Matemática. História da Matemática. História na Educação Matemática.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2010-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3765Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 515-5361980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3765/3165Souto, Romélia Mara Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T13:29:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3765Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T13:29:39Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
História na Educação Matemática – um estudo sobre trabalhos publicados no Brasil nos últimos cinco anos
title History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
spellingShingle History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
Souto, Romélia Mara Alves
Educação Matemática. História da Matemática. História na Educação Matemática.
title_short History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
title_full History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
title_fullStr History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
title_full_unstemmed History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
title_sort History in Mathematics Education – a study of research published in Brazil in the last five years
author Souto, Romélia Mara Alves
author_facet Souto, Romélia Mara Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souto, Romélia Mara Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática. História da Matemática. História na Educação Matemática.
topic Educação Matemática. História da Matemática. História na Educação Matemática.
description In this paper we report a study on research in the field of History in Mathematics Education conducted in Brazil in the last five years. We evaluate studies that are theoretical or report experiences on the support found in history that can contribute to the situations of teaching and learning of mathematics, based on the Proceedings of Seminários Nacionais de História da Matemática and Encontros Luso-Brasileiros de História da Matemática. Examining the interests, directions and focus of research in the field, we found that the vast majority of studies address specific issues of History of Mathematics, and the number of studies on History in Mathematics Education is still very low. We note that, in the last five years, the arguments in favor of the teaching potential of the History of Mathematics, which is very present in the speech of teachers and managers of public education, has not yet been materialized in experiments or investigations to promote this link effectively. Keywords: Mathematics Education. History of Mathematics. History in Mathematics Education.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3765
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3765/3165
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 23 n. 35B (2010); 515-536
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873880850432