The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rolim de Lima Severo, José Leonardo
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8802
Resumo: This paper outlines theoretical aspects of the constitution of the field of Social Pedagogy, foreseeing an approaching horizon to the conceptual structures that make it starting on considerations about its historical trend since the late of nineteenth century. The textual composition is structured in four parts that unfold the debate about the conceptual emergence of social pedagogy, the development and maturation of its scientific-disciplinary field, the configuration of your object of knowledge and contemporary discussions guided in the brazilian context of search by the academic assertion and consolidation of the field.
id UNESP-15_02e71333a8abad853a89713873a5dc46
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8802
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approachEl horizonte de la pedagogía social: una perspectiva de aproximación conceptualO horizonte da pedagogia social: uma perspectiva de aproximação conceitualSocial pedagogy. Social education. Pedagogy.Pedagogía social. Educación social. Pedagogía.Pedagogia social. Educação social. Pedagogia.This paper outlines theoretical aspects of the constitution of the field of Social Pedagogy, foreseeing an approaching horizon to the conceptual structures that make it starting on considerations about its historical trend since the late of nineteenth century. The textual composition is structured in four parts that unfold the debate about the conceptual emergence of social pedagogy, the development and maturation of its scientific-disciplinary field, the configuration of your object of knowledge and contemporary discussions guided in the brazilian context of search by the academic assertion and consolidation of the field.El texto presenta aspectos teóricos de la constitución del campo de la Pedagogía Social, planteando un horizonte de aproximación a las estructuras conceptuales que lo constituyen bajo la luz de consideraciones acerca de su trayectoria histórica iniciada al final del siglo XIX. La composición textual se estructura en cuatro partes que desdoblan el debate sobre la emergencia conceptual de la Pedagogía Social, el desarrollo y maduración de su campo científico-disciplinario, la configuración de su objeto de conocimiento y discusiones contemporáneas pautadas en el contexto brasileño de búsqueda por la afirmación y consolidación académica del campo.O texto delineia aspectos teóricos de constituição do campo da Pedagogia Social, perspectivando um horizonte de aproximação às estruturas conceituais que o perfazem à luz de considerações acerca de sua trajetória histórica iniciada ao final do século XIX. A composição textual se estrutura em quatro partes que desdobram o debate sobre a emergência conceitual da Pedagogia Social, o desenvolvimento e amadurecimento do seu campo científico-disciplinar, a configuração do seu objeto de conhecimento e discussões contemporâneas pautadas no contexto brasileiro de busca pela afirmação e consolidação acadêmica do campo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/880210.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8802Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2122-2137Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2122-21371982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8802/6945Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRolim de Lima Severo, José Leonardo2018-07-27T22:37:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8802Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
El horizonte de la pedagogía social: una perspectiva de aproximación conceptual
O horizonte da pedagogia social: uma perspectiva de aproximação conceitual
title The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
spellingShingle The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
Rolim de Lima Severo, José Leonardo
Social pedagogy. Social education. Pedagogy.
Pedagogía social. Educación social. Pedagogía.
Pedagogia social. Educação social. Pedagogia.
title_short The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
title_full The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
title_fullStr The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
title_full_unstemmed The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
title_sort The horizon of social pedagogy: a perspective of conceptual approach
author Rolim de Lima Severo, José Leonardo
author_facet Rolim de Lima Severo, José Leonardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rolim de Lima Severo, José Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv Social pedagogy. Social education. Pedagogy.
Pedagogía social. Educación social. Pedagogía.
Pedagogia social. Educação social. Pedagogia.
topic Social pedagogy. Social education. Pedagogy.
Pedagogía social. Educación social. Pedagogía.
Pedagogia social. Educação social. Pedagogia.
description This paper outlines theoretical aspects of the constitution of the field of Social Pedagogy, foreseeing an approaching horizon to the conceptual structures that make it starting on considerations about its historical trend since the late of nineteenth century. The textual composition is structured in four parts that unfold the debate about the conceptual emergence of social pedagogy, the development and maturation of its scientific-disciplinary field, the configuration of your object of knowledge and contemporary discussions guided in the brazilian context of search by the academic assertion and consolidation of the field.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8802
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8802
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8802
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8802
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8802/6945
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2122-2137
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 4, out./dez. (2017); 2122-2137
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854936227840