Research in education: initial approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thesing, Mariana Luzia Corrêa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Costas, Fabiane Adela Tonetto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644
Resumo: The research activity, since antiquity, is directed to the understanding of the world, to the desire to unveil/unveil what is hidden. It is related to inquiring, questioning what is given, which seems natural. This text, based on these premises, aims to discuss the activity of research in education in view of its political and pluridisciplinary character. From a bibliographical research (Marconi; Lakatos, 2003), it proposes the discussion about the challenges related to the nature of the methodological approaches and to the practice of the researchers in the activity of research in the educational field. As a result, it indicates the complementarity of the qualitative and quantitative approaches as a possible way to encompass the maximum comprehension of the reality studied in the researches in education and discusses some characteristic challenges of the researches in education and of the qualitative approaches.
id UNESP-15_061844dbf832550bb7ae0cd3557c5a6f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9644
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Research in education: initial approachesInvestigación en educación: primeras aproximacionesA pesquisa em educação: aproximações iniciaisResearch in education. Qualitative research. Approaches.Investigación educativa. La investigación cualitativa. Enfoques metodológicos.Pesquisa em educação. Pesquisa qualitativa. Abordagens metodológicas.The research activity, since antiquity, is directed to the understanding of the world, to the desire to unveil/unveil what is hidden. It is related to inquiring, questioning what is given, which seems natural. This text, based on these premises, aims to discuss the activity of research in education in view of its political and pluridisciplinary character. From a bibliographical research (Marconi; Lakatos, 2003), it proposes the discussion about the challenges related to the nature of the methodological approaches and to the practice of the researchers in the activity of research in the educational field. As a result, it indicates the complementarity of the qualitative and quantitative approaches as a possible way to encompass the maximum comprehension of the reality studied in the researches in education and discusses some characteristic challenges of the researches in education and of the qualitative approaches.La actividad de investigación, desde la antigüedad, se centra en la comprensión del mundo, el deseo de descubrir/revelar lo que está oculto. Se relaciona a investigar, cuestionar lo que se da, parece natural. Este texto, a partir de estas premisas, tiene como objetivo discutir la actividad de investigación en la educación en vista de su carácter político y multidisciplinaria. A partir de una búsqueda en la literatura (Marconi; Lakatos, 2003), propone una discusión sobre los desafíos relacionados con la naturaleza de los enfoques metodológicos y la práctica de los investigadores de la actividad investigadora en el campo de la educación. Como resultado de ello, indica la complementariedad de los enfoques cualitativos y cuantitativos como una posible manera de cubrir la máxima comprensión de la realidad estudiada en investigaciones sobre la educación y discute algunos de los retos típicos de la investigación en la educación y los enfoques cualitativos.A atividade de pesquisa, desde a antiguidade, está voltada à compreensão do mundo, ao desejo de desvendar/desvelar o que está oculto. Está relacionada ao indagar, ao questionar o que está dado, ao que parece natural. Este texto, a partir dessas premissas, tem como objetivo discutir a atividade de pesquisa em educação tendo em vista seu caráter político e pluridisciplinar. A partir de uma pesquisa bibliográfica (Marconi; Lakatos, 2003), propõe a discussão acerca dos desafios relacionados à natureza das abordagens metodológicas e à prática dos pesquisadores na atividade de pesquisa no campo educacional. Como resultados, indica a complementaridade das abordagens qualitativa e quantitativa como um caminho possível para abranger a máxima compreensão da realidade estudada nas pesquisas em educação e discute alguns desafios característicos das pesquisas em educação e das abordagens qualitativas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/964410.21723/riaee.v12.n.3.2017.9644Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1839-1853Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1839-18531982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644/6765Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessThesing, Mariana Luzia CorrêaCostas, Fabiane Adela Tonetto2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9644Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research in education: initial approaches
Investigación en educación: primeras aproximaciones
A pesquisa em educação: aproximações iniciais
title Research in education: initial approaches
spellingShingle Research in education: initial approaches
Thesing, Mariana Luzia Corrêa
Research in education. Qualitative research. Approaches.
Investigación educativa. La investigación cualitativa. Enfoques metodológicos.
Pesquisa em educação. Pesquisa qualitativa. Abordagens metodológicas.
title_short Research in education: initial approaches
title_full Research in education: initial approaches
title_fullStr Research in education: initial approaches
title_full_unstemmed Research in education: initial approaches
title_sort Research in education: initial approaches
author Thesing, Mariana Luzia Corrêa
author_facet Thesing, Mariana Luzia Corrêa
Costas, Fabiane Adela Tonetto
author_role author
author2 Costas, Fabiane Adela Tonetto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thesing, Mariana Luzia Corrêa
Costas, Fabiane Adela Tonetto
dc.subject.por.fl_str_mv Research in education. Qualitative research. Approaches.
Investigación educativa. La investigación cualitativa. Enfoques metodológicos.
Pesquisa em educação. Pesquisa qualitativa. Abordagens metodológicas.
topic Research in education. Qualitative research. Approaches.
Investigación educativa. La investigación cualitativa. Enfoques metodológicos.
Pesquisa em educação. Pesquisa qualitativa. Abordagens metodológicas.
description The research activity, since antiquity, is directed to the understanding of the world, to the desire to unveil/unveil what is hidden. It is related to inquiring, questioning what is given, which seems natural. This text, based on these premises, aims to discuss the activity of research in education in view of its political and pluridisciplinary character. From a bibliographical research (Marconi; Lakatos, 2003), it proposes the discussion about the challenges related to the nature of the methodological approaches and to the practice of the researchers in the activity of research in the educational field. As a result, it indicates the complementarity of the qualitative and quantitative approaches as a possible way to encompass the maximum comprehension of the reality studied in the researches in education and discusses some characteristic challenges of the researches in education and of the qualitative approaches.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.9644
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.9644
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644/6765
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1839-1853
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1839-1853
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855550693376