Research in education: initial approaches
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644 |
Resumo: | The research activity, since antiquity, is directed to the understanding of the world, to the desire to unveil/unveil what is hidden. It is related to inquiring, questioning what is given, which seems natural. This text, based on these premises, aims to discuss the activity of research in education in view of its political and pluridisciplinary character. From a bibliographical research (Marconi; Lakatos, 2003), it proposes the discussion about the challenges related to the nature of the methodological approaches and to the practice of the researchers in the activity of research in the educational field. As a result, it indicates the complementarity of the qualitative and quantitative approaches as a possible way to encompass the maximum comprehension of the reality studied in the researches in education and discusses some characteristic challenges of the researches in education and of the qualitative approaches. |
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Research in education: initial approachesInvestigación en educación: primeras aproximacionesA pesquisa em educação: aproximações iniciaisResearch in education. Qualitative research. Approaches.Investigación educativa. La investigación cualitativa. Enfoques metodológicos.Pesquisa em educação. Pesquisa qualitativa. Abordagens metodológicas.The research activity, since antiquity, is directed to the understanding of the world, to the desire to unveil/unveil what is hidden. It is related to inquiring, questioning what is given, which seems natural. This text, based on these premises, aims to discuss the activity of research in education in view of its political and pluridisciplinary character. From a bibliographical research (Marconi; Lakatos, 2003), it proposes the discussion about the challenges related to the nature of the methodological approaches and to the practice of the researchers in the activity of research in the educational field. As a result, it indicates the complementarity of the qualitative and quantitative approaches as a possible way to encompass the maximum comprehension of the reality studied in the researches in education and discusses some characteristic challenges of the researches in education and of the qualitative approaches.La actividad de investigación, desde la antigüedad, se centra en la comprensión del mundo, el deseo de descubrir/revelar lo que está oculto. Se relaciona a investigar, cuestionar lo que se da, parece natural. Este texto, a partir de estas premisas, tiene como objetivo discutir la actividad de investigación en la educación en vista de su carácter político y multidisciplinaria. A partir de una búsqueda en la literatura (Marconi; Lakatos, 2003), propone una discusión sobre los desafíos relacionados con la naturaleza de los enfoques metodológicos y la práctica de los investigadores de la actividad investigadora en el campo de la educación. Como resultado de ello, indica la complementariedad de los enfoques cualitativos y cuantitativos como una posible manera de cubrir la máxima comprensión de la realidad estudiada en investigaciones sobre la educación y discute algunos de los retos típicos de la investigación en la educación y los enfoques cualitativos.A atividade de pesquisa, desde a antiguidade, está voltada à compreensão do mundo, ao desejo de desvendar/desvelar o que está oculto. Está relacionada ao indagar, ao questionar o que está dado, ao que parece natural. Este texto, a partir dessas premissas, tem como objetivo discutir a atividade de pesquisa em educação tendo em vista seu caráter político e pluridisciplinar. A partir de uma pesquisa bibliográfica (Marconi; Lakatos, 2003), propõe a discussão acerca dos desafios relacionados à natureza das abordagens metodológicas e à prática dos pesquisadores na atividade de pesquisa no campo educacional. Como resultados, indica a complementaridade das abordagens qualitativa e quantitativa como um caminho possível para abranger a máxima compreensão da realidade estudada nas pesquisas em educação e discute alguns desafios característicos das pesquisas em educação e das abordagens qualitativas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/964410.21723/riaee.v12.n.3.2017.9644Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1839-1853Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1839-18531982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9644/6765Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessThesing, Mariana Luzia CorrêaCostas, Fabiane Adela Tonetto2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9644Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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