The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333 |
Resumo: | This study sought to comprehend how three undergraduates of a Portuguese/English Languages and Literatures course for teaching perceived the literacy practices in English in the university context. For that, the qualitative methodology was adopted, with four instruments: semi-open questionnaire; narrative interview; internship reports; and, the production of memoir texts. For the analysis, the data were divided into three axes: literacy practices in English before and during the undergraduation course; and, literacy practices for teacher education. Thus, the analyses reveal that the construction of discourses about the English language interferes in the development of the subjects’ identities, indicating that the school context substantiated the formal, informal, and leisure activities with English, marking the pedagogization of literacies. |
id |
UNESP-15_1bddb69b32def47d6bbe33a29a68a6c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11333 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate studentsEl proceso de estadio en la formación docente de profesores de lengua inglesa: una mirada de licenciandas de un curso de letrasO processo de estágio na formação docente de professores de língua inglesa: um olhar de licenciandas de um curso de LetrasAcademic LiteraciesPractices in EnglishLetras courseInternshipTeacher identity.Letramentos académicosPrácticas en InglésCurso de LetrasEtapa docenteIdentidad docente.Letramentos acadêmicosPráticas em inglêsCurso de LetrasEstágioIdentidade docente.This study sought to comprehend how three undergraduates of a Portuguese/English Languages and Literatures course for teaching perceived the literacy practices in English in the university context. For that, the qualitative methodology was adopted, with four instruments: semi-open questionnaire; narrative interview; internship reports; and, the production of memoir texts. For the analysis, the data were divided into three axes: literacy practices in English before and during the undergraduation course; and, literacy practices for teacher education. Thus, the analyses reveal that the construction of discourses about the English language interferes in the development of the subjects’ identities, indicating that the school context substantiated the formal, informal, and leisure activities with English, marking the pedagogization of literacies.Este estudio previsto entender cómo tres licenciandas de un curso de Letras Portugués/Inglés se dieron cuenta de las prácticas de letramento en Inglés en el contexto universitario. Para eso, la metodología adoptada fue de cuño cualitativo, que se utilizó de cuatro instrumentos de investigación: cuestionario semiabierto; entrevista narrativa; informes de prácticas; y la producción de relatos personales. Para el análisis de los datos, estos fueron divididos en tres ejes: prácticas de letramentos en inglés antes y durante el curso universitario; y prácticas de letramentos para la formación docente. Así, a partir de los análisis se concluyó que la construcción de los discursos sobre la lengua inglesa interfiere en la formación de las identidades de los sujetos, indicando que la escuela fundamentó las actividades formales, informales y de ocio con el inglés, marcando la pedagogización de los letramentos.Este estudo vislumbrou compreender de que forma três licenciandas de um curso de Letras Português/Inglês compreendiam as práticas de letramentos em inglês no contexto universitário. Para tanto, a metodologia adotada foi de cunho qualitativo, e utilizou de quatro instrumentos de investigação: questionário semiaberto; entrevista narrativa; relatórios de estágio; e, produção de relatos pessoais. Para a análise dos dados, estes foram divididos em três eixos: práticas de letramentos em inglês antes do curso, durante o curso universitário e práticas de letramentos para a formação docente. Assim, os dados das análises indicam que a construção dos discursos sobre a língua inglesa interfere na formação das identidades dos sujeitos deste estudo, apontando que a escola fundamentou as atividades formais, informais e de lazer com o inglês, marcando a pedagogização dos letramentos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1133310.21723/riaee.v13.n2.2018.11333Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-637Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-6371982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7361https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7362Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Fistarol, Caique FernandoFischer, AdrianaBailer, Cyntia2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11333Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students El proceso de estadio en la formación docente de profesores de lengua inglesa: una mirada de licenciandas de un curso de letras O processo de estágio na formação docente de professores de língua inglesa: um olhar de licenciandas de um curso de Letras |
title |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students |
spellingShingle |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students da Silva Fistarol, Caique Fernando Academic Literacies Practices in English Letras course Internship Teacher identity. Letramentos académicos Prácticas en Inglés Curso de Letras Etapa docente Identidad docente. Letramentos acadêmicos Práticas em inglês Curso de Letras Estágio Identidade docente. |
title_short |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students |
title_full |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students |
title_fullStr |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students |
title_full_unstemmed |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students |
title_sort |
The internship process in the teacher education of english language teachers: the perspective of a letras course undergraduate students |
author |
da Silva Fistarol, Caique Fernando |
author_facet |
da Silva Fistarol, Caique Fernando Fischer, Adriana Bailer, Cyntia |
author_role |
author |
author2 |
Fischer, Adriana Bailer, Cyntia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva Fistarol, Caique Fernando Fischer, Adriana Bailer, Cyntia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academic Literacies Practices in English Letras course Internship Teacher identity. Letramentos académicos Prácticas en Inglés Curso de Letras Etapa docente Identidad docente. Letramentos acadêmicos Práticas em inglês Curso de Letras Estágio Identidade docente. |
topic |
Academic Literacies Practices in English Letras course Internship Teacher identity. Letramentos académicos Prácticas en Inglés Curso de Letras Etapa docente Identidad docente. Letramentos acadêmicos Práticas em inglês Curso de Letras Estágio Identidade docente. |
description |
This study sought to comprehend how three undergraduates of a Portuguese/English Languages and Literatures course for teaching perceived the literacy practices in English in the university context. For that, the qualitative methodology was adopted, with four instruments: semi-open questionnaire; narrative interview; internship reports; and, the production of memoir texts. For the analysis, the data were divided into three axes: literacy practices in English before and during the undergraduation course; and, literacy practices for teacher education. Thus, the analyses reveal that the construction of discourses about the English language interferes in the development of the subjects’ identities, indicating that the school context substantiated the formal, informal, and leisure activities with English, marking the pedagogization of literacies. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Qualitativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11333 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7361 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11333/7362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-637 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 623-637 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n2.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856549986304 |