Medicalization and its history: standardization and disciplination of children through school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colombani, Fabiola
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carácio, Flávia Cristina Castilho, Veríssimo, Daniela Maria Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12929
Resumo: The article aims to develop an essay about school medicalization and its history, with its emergence, and also about the school institution. Still, spend some thought on the bourgeois desire for morality and order with the medical influence on the family and school through medicalizing and biologizing practices of the learning process. From a literature review, we present and discuss the problem of medicalization as a practice that transforms school difficulties into medical issues, treating the biological body as an instrument of analysis and political advances with the purpose of extinguishing any undesirable behavior in the classroom. Finally, we associate the argumentative construction made here with the ideas of Adorno (1995), Adorno and Horkheimer (1986), Foucault (1979, 2008 a/b), Marques (1994), among others.
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spelling Medicalization and its history: standardization and disciplination of children through schoolLa medicalización y su historia: normalización y disciplinamiento de la infancia por medio de la escuelaA medicalização e sua história: normalização e disciplinamento da infância por meio da escolaMedicalizationSchoolDisciplineStandardization.MedicalizaciónEscuelaDisciplinaNormalización.MedicalizaçãoEscolaDisciplinaNormalização.The article aims to develop an essay about school medicalization and its history, with its emergence, and also about the school institution. Still, spend some thought on the bourgeois desire for morality and order with the medical influence on the family and school through medicalizing and biologizing practices of the learning process. From a literature review, we present and discuss the problem of medicalization as a practice that transforms school difficulties into medical issues, treating the biological body as an instrument of analysis and political advances with the purpose of extinguishing any undesirable behavior in the classroom. Finally, we associate the argumentative construction made here with the ideas of Adorno (1995), Adorno and Horkheimer (1986), Foucault (1979, 2008 a/b), Marques (1994), among others.El artículo tiene el objetivo de desarrollar un ensayo acerca de la medicalización escolar y su historia, con su surgimiento, y también de la institución escolar. Todavía, reflexionar sobre el deseo burgués de la moral y del orden con la influencia médica en la familia y escuela por medio de prácticas medicalizantes y biologizantes del proceso de aprendizaje. A partir de una revisión bibliográfica, presentamos y discutimos el problema de la medicalización como una práctica que trasforma dificultades escolares en cuestiones médicas, tratando el cuerpo biológico como un instrumento de análisis y de investidas políticas con el propósito de extinguir todo el comportamiento indeseable en el aula de clase. Por fin, asociamos la construcción argumentativa aquí realizada a las ideas de Adorno (1995), Adorno y Horkheimer (1986), Foucault (1979, 2008 a/b), Marques (1994), entre otros.O artigo objetiva desenvolver um ensaio acerca da medicalização escolar e sua história, com seu surgimento, e também da instituição escolar. Ainda, refletir sobre o desejo burguês da moral e da ordem com a influência médica na família e escola por meio de práticas medicalizantes e biologizantes do processo de aprendizagem. A partir de uma revisão bibliográfica, apresentamos e discutimos o problema da medicalização como uma prática que transforma dificuldades escolares em questões médicas, tratando o corpo biológico como um instrumento de análise e de investidas políticas com o propósito de extinguir todo e qualquer comportamento indesejável na sala de aula. Por fim, associamos a construção argumentativa aqui realizada às ideias de Adorno (1995), Adorno e Horkheimer (1986), Foucault (1979, 2008 a/b), Marques (1994), entre outros.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292910.21723/riaee.v14iesp.4.12929Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2057-2070Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2057-20701982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12929/8697https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12929/8761https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12929/9230https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12929/9728Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessColombani, FabiolaCarácio, Flávia Cristina CastilhoVeríssimo, Daniela Maria Maia2020-10-01T22:18:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12929Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:18:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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