Using audiodescription as a teaching resource
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626 |
Resumo: | This paper presents a discussion about the use of audio description as a teaching resource in physics classes. The study aims to describe, propose and analyze a proposed audio description of an educational video. The research seeks to analyze the use of audio description with blind and low vision students, and students who are not visually impaired. Based on the data collected, a didactic sequence for the teaching of energy conservation was developed. The results show that audiodescription, besides being an important teaching resource for blind and low vision individuals, can facilitate the understanding or explanation of a concept to students who do not present visual limitations. |
id |
UNESP-15_31704c7d0ee9017960e9724008cfc6f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9626 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Using audiodescription as a teaching resourceUtilizando la audiodescripción como un recurso de enseñanzaUtilizando a Audiodescrição como um recurso de EnsinoInclusive educationAudio descriptionTeaching resourceEducación inclusivaAudio descripciónRecurso de enseñanzaEnsino InclusivoAudiodescriçãoRecurso educacionalThis paper presents a discussion about the use of audio description as a teaching resource in physics classes. The study aims to describe, propose and analyze a proposed audio description of an educational video. The research seeks to analyze the use of audio description with blind and low vision students, and students who are not visually impaired. Based on the data collected, a didactic sequence for the teaching of energy conservation was developed. The results show that audiodescription, besides being an important teaching resource for blind and low vision individuals, can facilitate the understanding or explanation of a concept to students who do not present visual limitations.Este trabajo presenta una discusión sobre el uso de la audiodescripción como un recurso de enseñanza en las clases de física. El estudio tiene como objetivo describir, proponer y analizar una propuesta de audiodescripción de un video educativo. La investigación busca analizar el uso de un vídeo audiodescrito junto a alumnos ciegos, con baja visión y videntes. Con base en los datos recolectados se desarrolla una secuencia didáctica para la enseñanza de conservación de energía. Los resultados muestran que la audiodescripción además de ser un recurso de enseñanza importante para personas ciegas y con baja visión, puede facilitar la comprensión o explicación de un concepto a los alumnos que no presentan limitaciones visuales.Este trabalho apresenta uma discussão sobre o uso da audiodescrição como um recurso de ensino nas aulas de física. O estudo tem como objetivo descrever, propor e analisar uma proposta de audiodescrição de um vídeo educativo. A pesquisa busca analisar o uso de um vídeo audiodescrito junto a alunos cegos, com baixa visão e videntes. Com base nos dados coletados é desenvolvida uma sequência didática para o ensino de conservação de energia. Os resultados mostram que a audiodescrição, além de ser um recurso de ensino importante para pessoas cegas e com baixa visão, pode facilitar a compreensão ou explicação de um conceito a alunos que não apresentam limitações visuais.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/962610.21723/riaee.v13.n3.2018.9626Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-1186Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-11861982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7525https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7533https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7558Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCozendey, Sabrina GomesCosta, Maria da Piedade Resende da2018-09-10T23:35:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9626Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-09-10T23:35:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using audiodescription as a teaching resource Utilizando la audiodescripción como un recurso de enseñanza Utilizando a Audiodescrição como um recurso de Ensino |
title |
Using audiodescription as a teaching resource |
spellingShingle |
Using audiodescription as a teaching resource Cozendey, Sabrina Gomes Inclusive education Audio description Teaching resource Educación inclusiva Audio descripción Recurso de enseñanza Ensino Inclusivo Audiodescrição Recurso educacional |
title_short |
Using audiodescription as a teaching resource |
title_full |
Using audiodescription as a teaching resource |
title_fullStr |
Using audiodescription as a teaching resource |
title_full_unstemmed |
Using audiodescription as a teaching resource |
title_sort |
Using audiodescription as a teaching resource |
author |
Cozendey, Sabrina Gomes |
author_facet |
Cozendey, Sabrina Gomes Costa, Maria da Piedade Resende da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Maria da Piedade Resende da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cozendey, Sabrina Gomes Costa, Maria da Piedade Resende da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusive education Audio description Teaching resource Educación inclusiva Audio descripción Recurso de enseñanza Ensino Inclusivo Audiodescrição Recurso educacional |
topic |
Inclusive education Audio description Teaching resource Educación inclusiva Audio descripción Recurso de enseñanza Ensino Inclusivo Audiodescrição Recurso educacional |
description |
This paper presents a discussion about the use of audio description as a teaching resource in physics classes. The study aims to describe, propose and analyze a proposed audio description of an educational video. The research seeks to analyze the use of audio description with blind and low vision students, and students who are not visually impaired. Based on the data collected, a didactic sequence for the teaching of energy conservation was developed. The results show that audiodescription, besides being an important teaching resource for blind and low vision individuals, can facilitate the understanding or explanation of a concept to students who do not present visual limitations. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626 10.21723/riaee.v13.n3.2018.9626 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n3.2018.9626 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7525 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7533 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9626/7558 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-1186 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 1164-1186 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n3.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855538110464 |