The expansion of evaluation systems and the critical theory: a (im) pertinent dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Militão, Andréia Nunes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santana, Andréia da Cunha Malheiros, Perboni, Fabio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12927
Resumo: This article aims to reflect on the expansion of evaluation systems and to articulate it to the concept of emancipatory education of the Critical Theory of Society. The quantitative data of the evaluations in the current scenario reinforce the competition between the schools, besides a technicist view of the knowledge. The evaluative model proposed by the State reflects a model based on a managerial and technical logic, which contradicts the bases of critical theory. This is a qualitative, bibliographical research, with the theoretical foundation based on Adorno (1995), Adorno and Horkheimer (1985), Afonso (2007), Gomes (2010) and others. Critical theory preaches the importance of education as capable of humanizing and making human beings aware of social injustices, and this knowledge cannot be measured by external evaluation.
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spelling The expansion of evaluation systems and the critical theory: a (im) pertinent dialogueLa expansión de los sistemas evaluadores y la teoría crítica: un diálogo (in) pertinenteA expansão dos sistemas avaliativos e a teoria crítica: um diálogo (im) pertinenteExternal evaluationEducation qualityEmancipationCritical theory.Evaluación externaCalidad de la educaciónEmancipaciónTeoría crítica.Avaliação externaQualidade da educaçãoEmancipaçãoTeoria crítica.This article aims to reflect on the expansion of evaluation systems and to articulate it to the concept of emancipatory education of the Critical Theory of Society. The quantitative data of the evaluations in the current scenario reinforce the competition between the schools, besides a technicist view of the knowledge. The evaluative model proposed by the State reflects a model based on a managerial and technical logic, which contradicts the bases of critical theory. This is a qualitative, bibliographical research, with the theoretical foundation based on Adorno (1995), Adorno and Horkheimer (1985), Afonso (2007), Gomes (2010) and others. Critical theory preaches the importance of education as capable of humanizing and making human beings aware of social injustices, and this knowledge cannot be measured by external evaluation.El artículo tiene por objetivo reflexionar sobre la expansión de los sistemas de evaluación y articula al concepto de educación emancipadora de la Teoría Crítica de Sociedad. Los datos cuantitativos de las evaluaciones en el escenario actual refuerzan la competición entre las escuelas, además de una visión tecnicista del conocimiento. El modelo evaluativo propuesto por el Estado refleja un modelo basado en una lógica gerencial y técnica, lo que contraria las bases de la teoría crítica. Se trata de una investigación cualitativa, de cuño bibliográfico, con la fundamentación teórica basada en Adorno (1995), Adorno y Horkheimer (1985), Afonso (2007), Gomes (2010) y otros. La teoría crítica plantea la importancia de la educación como algo capaz de humanizar y concientizar el ser humano frente a las injusticias sociales, y este conocimiento no se puede medir por una evaluación externa.Este artigo objetiva refletir sobre a expansão dos sistemas de avaliação e articulá-la ao conceito de educação emancipatória da Teoria Crítica de Sociedade. Os dados quantitativos das avaliações no cenário atual reforçam a competição entre as escolas, além de uma visão tecnicista do conhecimento. O modelo avaliativo proposto pelo Estado reflete um modelo calcado em uma lógica gerencial e técnica, o que contraria as bases da teoria crítica. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho bibliográfico, com a fundamentação teórica embasada em Adorno (1995), Adorno e Horkheimer (1985), Afonso (2007), Gomes (2010) e outros. A teoria crítica prega a importância da educação como sendo algo capaz de humanizar e conscientizar o ser humano frente às injustiças sociais, e este conhecimento não pode ser medido por uma avaliação externa.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292710.21723/riaee.v14iesp.4.12927Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2046-2056Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2046-20561982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12927/8696https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12927/8760https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12927/9229https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12927/9727Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMilitão, Andréia NunesSantana, Andréia da Cunha MalheirosPerboni, Fabio2020-10-01T22:18:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12927Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:18:35Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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