Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194 |
Resumo: | This paper aims to investigate how the issue accessibility, inclusion and assistive technology have been worked in scientific researches of the education area. With goal to answer the question: how representative is the scientific production carried out on this subject? We consider the bibliometric research an appropriate methodology for the study and we used a group of thesis based on the area of education, structured by Group of Studies and Research on Innovation in Education, Languages and Technologies (Grupo Horizonte). At the end it was concluded that, although the themes are essential to the educational field of knowledge, few researchers deal with the subject, especially regarding to the use of assistive technologies in schools or in the perspective of accessibility. |
id |
UNESP-15_472f93d0319f7b046f07a892d8cb2fe8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8194 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric studyAccesibilidad, inclusión y tecnología asistiva: un estudio bibliométricoAcessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva: um estudo bibliométricoAccessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities.Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas.Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência.This paper aims to investigate how the issue accessibility, inclusion and assistive technology have been worked in scientific researches of the education area. With goal to answer the question: how representative is the scientific production carried out on this subject? We consider the bibliometric research an appropriate methodology for the study and we used a group of thesis based on the area of education, structured by Group of Studies and Research on Innovation in Education, Languages and Technologies (Grupo Horizonte). At the end it was concluded that, although the themes are essential to the educational field of knowledge, few researchers deal with the subject, especially regarding to the use of assistive technologies in schools or in the perspective of accessibility. Este estudio investiga como la temática accesibilidad, inclusión y tecnología asistiva ha sido trabajada en las investigaciones científicas del área de la educación. Con el objetivo de responder a la siguiente cuestión: ¿cuánto es representativa la producción científica realizada sobre esa temática? Consideramos la investigación bibliométrica una metodología adecuada para el estudio y utilizamos la base de tesis del área de la Educación, estructurada por el Grupo de Estudios e Investigación de la Innovación en Educación, Lenguajes y Tecnologías (Grupo Horizonte). Así, fue posible concluir que, aunque los temas sean esenciales al campo de conocimiento educacional, poco son los investigadores que tratan del tema, principalmente en lo que se refiere al uso de recursos de tecnología asistiva en las escuelas o en la perspectiva de la accesibilidad.Este estudo busca investigar como a temática acessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva vem sendo trabalhada nas pesquisas científicas da área de educação. Com o objetivo de responder a seguinte questão: quão representativa é a produção científica realizada sobre essa temática? Consideramos a pesquisa bibliométrica uma metodologia adequada para o estudo e utilizamos a base de teses da área de Educação, estruturada pelo Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte). Ao final foi possível concluir que, apesar de os temas serem essenciais ao campo de conhecimento educacional, poucos são os pesquisadores que tratam do assunto, principalmente no que diz respeito ao uso de recursos de tecnologia assistiva nas escolas ou na perspectiva da acessibilidade. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/819410.21723/riaee.v11.n3.8194Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-1183Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-11831982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194/5903Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Camila Dias deMill, Daniel2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8194Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study Accesibilidad, inclusión y tecnología asistiva: un estudio bibliométrico Acessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva: um estudo bibliométrico |
title |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study |
spellingShingle |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study Oliveira, Camila Dias de Accessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities. Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas. Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência. |
title_short |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study |
title_full |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study |
title_fullStr |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study |
title_full_unstemmed |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study |
title_sort |
Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study |
author |
Oliveira, Camila Dias de |
author_facet |
Oliveira, Camila Dias de Mill, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Mill, Daniel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Camila Dias de Mill, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities. Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas. Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência. |
topic |
Accessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities. Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas. Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência. |
description |
This paper aims to investigate how the issue accessibility, inclusion and assistive technology have been worked in scientific researches of the education area. With goal to answer the question: how representative is the scientific production carried out on this subject? We consider the bibliometric research an appropriate methodology for the study and we used a group of thesis based on the area of education, structured by Group of Studies and Research on Innovation in Education, Languages and Technologies (Grupo Horizonte). At the end it was concluded that, although the themes are essential to the educational field of knowledge, few researchers deal with the subject, especially regarding to the use of assistive technologies in schools or in the perspective of accessibility. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194 10.21723/riaee.v11.n3.8194 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n3.8194 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194/5903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-1183 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-1183 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11.n3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854352171008 |