Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Camila Dias de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mill, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194
Resumo: This paper aims to investigate how the issue accessibility, inclusion and assistive technology have been worked in scientific researches of the education area. With goal to answer the question: how representative is the scientific production carried out on this subject? We consider the bibliometric research an appropriate methodology for the study and we used a group of thesis based on the area of education, structured by Group of Studies and Research on Innovation in Education, Languages and Technologies (Grupo Horizonte). At the end it was concluded that, although the themes are essential to the educational field of knowledge, few researchers deal with the subject, especially regarding to the use of assistive technologies in schools or in the perspective of accessibility. 
id UNESP-15_472f93d0319f7b046f07a892d8cb2fe8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8194
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric studyAccesibilidad, inclusión y tecnología asistiva: un estudio bibliométricoAcessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva: um estudo bibliométricoAccessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities.Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas.Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência.This paper aims to investigate how the issue accessibility, inclusion and assistive technology have been worked in scientific researches of the education area. With goal to answer the question: how representative is the scientific production carried out on this subject? We consider the bibliometric research an appropriate methodology for the study and we used a group of thesis based on the area of education, structured by Group of Studies and Research on Innovation in Education, Languages and Technologies (Grupo Horizonte). At the end it was concluded that, although the themes are essential to the educational field of knowledge, few researchers deal with the subject, especially regarding to the use of assistive technologies in schools or in the perspective of accessibility. Este estudio investiga como la temática accesibilidad, inclusión y tecnología asistiva ha sido trabajada en las investigaciones científicas del área de la educación. Con el objetivo de responder a la siguiente cuestión: ¿cuánto es representativa la producción científica realizada sobre esa temática? Consideramos la investigación bibliométrica una metodología adecuada para el estudio y utilizamos la base de tesis del área de la Educación, estructurada por el Grupo de Estudios e Investigación de la Innovación en Educación, Lenguajes y Tecnologías (Grupo Horizonte). Así, fue posible concluir que, aunque los temas sean esenciales al campo de conocimiento educacional, poco son los investigadores que tratan del tema, principalmente en lo que se refiere al uso de recursos de tecnología asistiva en las escuelas o en la perspectiva de la accesibilidad.Este estudo busca investigar como a temática acessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva vem sendo trabalhada nas pesquisas científicas da área de educação. Com o objetivo de responder a seguinte questão: quão representativa é a produção científica realizada sobre essa temática? Consideramos a pesquisa bibliométrica uma metodologia adequada para o estudo e utilizamos a base de teses da área de Educação, estruturada pelo Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens (Grupo Horizonte). Ao final foi possível concluir que, apesar de os temas serem essenciais ao campo de conhecimento educacional, poucos são os pesquisadores que tratam do assunto, principalmente no que diz respeito ao uso de recursos de tecnologia assistiva nas escolas ou na perspectiva da acessibilidade. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/819410.21723/riaee.v11.n3.8194Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-1183Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-11831982-55872446-860610.21723/riaee.v11.n3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194/5903Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Camila Dias deMill, Daniel2017-07-04T18:27:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8194Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:27:05Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
Accesibilidad, inclusión y tecnología asistiva: un estudio bibliométrico
Acessibilidade, inclusão e tecnologia assistiva: um estudo bibliométrico
title Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
spellingShingle Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
Oliveira, Camila Dias de
Accessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities.
Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas.
Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência.
title_short Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
title_full Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
title_fullStr Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
title_full_unstemmed Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
title_sort Accessibility, inclusion and assistive technology: a bibliometric study
author Oliveira, Camila Dias de
author_facet Oliveira, Camila Dias de
Mill, Daniel
author_role author
author2 Mill, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Camila Dias de
Mill, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Accessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities.
Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas.
Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência.
topic Accessibility. Assistive technology. Inclusion. Education. Persons with disabilities.
Accesibilidad. Tecnología asistiva. Inclusión. Educación. Personas discapacitadas.
Acessibilidade. Tecnologia assistiva. Inclusão. Educação. Pessoas com deficiência.
description This paper aims to investigate how the issue accessibility, inclusion and assistive technology have been worked in scientific researches of the education area. With goal to answer the question: how representative is the scientific production carried out on this subject? We consider the bibliometric research an appropriate methodology for the study and we used a group of thesis based on the area of education, structured by Group of Studies and Research on Innovation in Education, Languages and Technologies (Grupo Horizonte). At the end it was concluded that, although the themes are essential to the educational field of knowledge, few researchers deal with the subject, especially regarding to the use of assistive technologies in schools or in the perspective of accessibility. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194
10.21723/riaee.v11.n3.8194
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n3.8194
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8194/5903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-1183
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 3, jul-set (2016); 1169-1183
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11.n3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854352171008