Be a teacher in child education: gender and teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616 |
Resumo: | The present work has as objective to present the life and professional trajectory of a teacher of the Infantile Education, as well as some questions of gender involving the teaching. The research took place in a municipal pre-school. For the data collection qualitative research strategies were used such as participant observation and semi-structured interview. We apprehend moments of interaction of the teacher with his class of students and their daily practices. Through his stories, the teacher revealed how he was entering the profession, the challenges and the obstacles faced. We conclude that the entry of male teachers at this stage of education can contribute to deconstruct naturalized conceptions about the profession, as well as breaking with the image of the woman as educator of small children. |
id |
UNESP-15_4d3f0521cd257b6570342c67182a8802 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12616 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Be a teacher in child education: gender and teachingSer profesor en la educación infantil: género y docenciaSer professor na educação infantil: gênero e docênciaGenderTeachingEarly childhood education.GéneroDocenciaEducación infantil.GêneroDocênciaEducação infantil.The present work has as objective to present the life and professional trajectory of a teacher of the Infantile Education, as well as some questions of gender involving the teaching. The research took place in a municipal pre-school. For the data collection qualitative research strategies were used such as participant observation and semi-structured interview. We apprehend moments of interaction of the teacher with his class of students and their daily practices. Through his stories, the teacher revealed how he was entering the profession, the challenges and the obstacles faced. We conclude that the entry of male teachers at this stage of education can contribute to deconstruct naturalized conceptions about the profession, as well as breaking with the image of the woman as educator of small children.El presente trabajo tiene como objetivo presentar la trayectoria de vida y profesional de un profesor de Educación Infantil, así como algunas cuestiones de género que involucran la docencia. La investigación ocurrió en una pre-escuela municipal. Para la recolección de datos se utilizaron las estrategias de investigación de abordaje cualitativo como la observación participante y la realización de entrevista semiestructurada. Apreciamos momentos de interacción del profesor con su clase de alumnos y alumnas y sus prácticas cotidianas. A través de sus relatos, el docente reveló cómo fue su ingreso en la profesión, los desafíos y los obstáculos enfrentados. Concluimos que la entrada de profesores hombres en esta etapa de la educación puede contribuir a desconstruir concepciones naturalizadas acerca de la profesión, así como romper con la imagen de la mujer como educadora de niños pequeños.O presente trabalho tem como objetivo apresentar a trajetória de vida e profissional de um professor da Educação Infantil, bem como algumas questões de gênero envolvendo a docência. A pesquisa ocorreu em uma pré-escola municipal. Para a coleta de dados foram utilizadas as estratégias de investigação de abordagem qualitativa, como a observação participante e a realização de entrevista semiestruturada. Apreendemos momentos de interação do professor com a sua turma de alunos e alunas e suas práticas cotidianas. Através de seus relatos, o docente revelou como foi o seu ingresso na profissão, os desafios e os entraves enfrentados. Concluímos que a entrada de professores homens nesta etapa da educação pode contribuir para desconstruir concepções naturalizadas acerca da profissão, bem como romper com a imagem da mulher como educadora de crianças pequenas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1261610.21723/riaee.v14iesp.2.12616Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-1579Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-15791982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8349https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8787https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/9463Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSciotti, Fernanda Ferrari RuisPerez, Marcia Cristina ArgentiBellido, Luciana Ponce2020-08-14T14:32:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12616Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:32:02Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Be a teacher in child education: gender and teaching Ser profesor en la educación infantil: género y docencia Ser professor na educação infantil: gênero e docência |
title |
Be a teacher in child education: gender and teaching |
spellingShingle |
Be a teacher in child education: gender and teaching Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis Gender Teaching Early childhood education. Género Docencia Educación infantil. Gênero Docência Educação infantil. |
title_short |
Be a teacher in child education: gender and teaching |
title_full |
Be a teacher in child education: gender and teaching |
title_fullStr |
Be a teacher in child education: gender and teaching |
title_full_unstemmed |
Be a teacher in child education: gender and teaching |
title_sort |
Be a teacher in child education: gender and teaching |
author |
Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis |
author_facet |
Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis Perez, Marcia Cristina Argenti Bellido, Luciana Ponce |
author_role |
author |
author2 |
Perez, Marcia Cristina Argenti Bellido, Luciana Ponce |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis Perez, Marcia Cristina Argenti Bellido, Luciana Ponce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Teaching Early childhood education. Género Docencia Educación infantil. Gênero Docência Educação infantil. |
topic |
Gender Teaching Early childhood education. Género Docencia Educación infantil. Gênero Docência Educação infantil. |
description |
The present work has as objective to present the life and professional trajectory of a teacher of the Infantile Education, as well as some questions of gender involving the teaching. The research took place in a municipal pre-school. For the data collection qualitative research strategies were used such as participant observation and semi-structured interview. We apprehend moments of interaction of the teacher with his class of students and their daily practices. Through his stories, the teacher revealed how he was entering the profession, the challenges and the obstacles faced. We conclude that the entry of male teachers at this stage of education can contribute to deconstruct naturalized conceptions about the profession, as well as breaking with the image of the woman as educator of small children. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616 10.21723/riaee.v14iesp.2.12616 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.2.12616 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8349 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8787 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/9463 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-1579 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-1579 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857318592512 |