Be a teacher in child education: gender and teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Perez, Marcia Cristina Argenti, Bellido, Luciana Ponce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616
Resumo: The present work has as objective to present the life and professional trajectory of a teacher of the Infantile Education, as well as some questions of gender involving the teaching. The research took place in a municipal pre-school. For the data collection qualitative research strategies were used such as participant observation and semi-structured interview. We apprehend moments of interaction of the teacher with his class of students and their daily practices. Through his stories, the teacher revealed how he was entering the profession, the challenges and the obstacles faced. We conclude that the entry of male teachers at this stage of education can contribute to deconstruct naturalized conceptions about the profession, as well as breaking with the image of the woman as educator of small children.
id UNESP-15_4d3f0521cd257b6570342c67182a8802
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12616
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Be a teacher in child education: gender and teachingSer profesor en la educación infantil: género y docenciaSer professor na educação infantil: gênero e docênciaGenderTeachingEarly childhood education.GéneroDocenciaEducación infantil.GêneroDocênciaEducação infantil.The present work has as objective to present the life and professional trajectory of a teacher of the Infantile Education, as well as some questions of gender involving the teaching. The research took place in a municipal pre-school. For the data collection qualitative research strategies were used such as participant observation and semi-structured interview. We apprehend moments of interaction of the teacher with his class of students and their daily practices. Through his stories, the teacher revealed how he was entering the profession, the challenges and the obstacles faced. We conclude that the entry of male teachers at this stage of education can contribute to deconstruct naturalized conceptions about the profession, as well as breaking with the image of the woman as educator of small children.El presente trabajo tiene como objetivo presentar la trayectoria de vida y profesional de un profesor de Educación Infantil, así como algunas cuestiones de género que involucran la docencia. La investigación ocurrió en una pre-escuela municipal. Para la recolección de datos se utilizaron las estrategias de investigación de abordaje cualitativo como la observación participante y la realización de entrevista semiestructurada. Apreciamos momentos de interacción del profesor con su clase de alumnos y alumnas y sus prácticas cotidianas. A través de sus relatos, el docente reveló cómo fue su ingreso en la profesión, los desafíos y los obstáculos enfrentados. Concluimos que la entrada de profesores hombres en esta etapa de la educación puede contribuir a desconstruir concepciones naturalizadas acerca de la profesión, así como romper con la imagen de la mujer como educadora de niños pequeños.O presente trabalho tem como objetivo apresentar a trajetória de vida e profissional de um professor da Educação Infantil, bem como algumas questões de gênero envolvendo a docência. A pesquisa ocorreu em uma pré-escola municipal. Para a coleta de dados foram utilizadas as estratégias de investigação de abordagem qualitativa, como a observação participante e a realização de entrevista semiestruturada. Apreendemos momentos de interação do professor com a sua turma de alunos e alunas e suas práticas cotidianas. Através de seus relatos, o docente revelou como foi o seu ingresso na profissão, os desafios e os entraves enfrentados. Concluímos que a entrada de professores homens nesta etapa da educação pode contribuir para desconstruir concepções naturalizadas acerca da profissão, bem como romper com a imagem da mulher como educadora de crianças pequenas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1261610.21723/riaee.v14iesp.2.12616Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-1579Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-15791982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8349https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8787https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/9463Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSciotti, Fernanda Ferrari RuisPerez, Marcia Cristina ArgentiBellido, Luciana Ponce2020-08-14T14:32:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12616Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:32:02Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Be a teacher in child education: gender and teaching
Ser profesor en la educación infantil: género y docencia
Ser professor na educação infantil: gênero e docência
title Be a teacher in child education: gender and teaching
spellingShingle Be a teacher in child education: gender and teaching
Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis
Gender
Teaching
Early childhood education.
Género
Docencia
Educación infantil.
Gênero
Docência
Educação infantil.
title_short Be a teacher in child education: gender and teaching
title_full Be a teacher in child education: gender and teaching
title_fullStr Be a teacher in child education: gender and teaching
title_full_unstemmed Be a teacher in child education: gender and teaching
title_sort Be a teacher in child education: gender and teaching
author Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis
author_facet Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis
Perez, Marcia Cristina Argenti
Bellido, Luciana Ponce
author_role author
author2 Perez, Marcia Cristina Argenti
Bellido, Luciana Ponce
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sciotti, Fernanda Ferrari Ruis
Perez, Marcia Cristina Argenti
Bellido, Luciana Ponce
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Teaching
Early childhood education.
Género
Docencia
Educación infantil.
Gênero
Docência
Educação infantil.
topic Gender
Teaching
Early childhood education.
Género
Docencia
Educación infantil.
Gênero
Docência
Educação infantil.
description The present work has as objective to present the life and professional trajectory of a teacher of the Infantile Education, as well as some questions of gender involving the teaching. The research took place in a municipal pre-school. For the data collection qualitative research strategies were used such as participant observation and semi-structured interview. We apprehend moments of interaction of the teacher with his class of students and their daily practices. Through his stories, the teacher revealed how he was entering the profession, the challenges and the obstacles faced. We conclude that the entry of male teachers at this stage of education can contribute to deconstruct naturalized conceptions about the profession, as well as breaking with the image of the woman as educator of small children.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616
10.21723/riaee.v14iesp.2.12616
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.2.12616
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8349
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/8787
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616/9463
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-1579
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1569-1579
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857318592512