The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Francielle Pereira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barros, Marta Silene Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815
Resumo: Education is an immaterial human production that is imbricated in labor relations of class society, therefore, the objective is to analyze the implications of the capitalist system from the 1990s in the Brazilian education. Therefore, it is necessary a return to political and economic context of the country from the 90s, which shows the introduction of neoliberal ideas. These data allowed an analysis of the implications of capitalist logic in school education, which resulted in the limitation or exclusion of access to knowledge produced less favored class and influenced directly in its specificity, starting to meet the demands of capital.
id UNESP-15_4f393e4f848b3d5ea6bb733cee30490a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9815
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school educationCapitalismo de la década de 1990 y sus implicaciones en la escuela educación brasileñaO sistema capitalista a partir da década de 1990 e suas implicações na educação escolar brasileiraSchool EducationNeoliberalismState of ExceptionEducación escolarNeoliberalismoEstado de ExcepciónEducação EscolarNeoliberalismoEstado de exceçãoEducation is an immaterial human production that is imbricated in labor relations of class society, therefore, the objective is to analyze the implications of the capitalist system from the 1990s in the Brazilian education. Therefore, it is necessary a return to political and economic context of the country from the 90s, which shows the introduction of neoliberal ideas. These data allowed an analysis of the implications of capitalist logic in school education, which resulted in the limitation or exclusion of access to knowledge produced less favored class and influenced directly in its specificity, starting to meet the demands of capital.La educación es una producción humana inmaterial que se imbrica en las relaciones laborales de la sociedad de clases, por lo tanto, el objetivo es analizar las consecuencias del sistema capitalista desde la década de 1990 en la educación brasileña. Por lo tanto, es necesario un retorno al contexto político y económico del país desde los años 90, lo que demuestra la introducción de las ideas neoliberales. Estos datos permiten un análisis de las implicaciones de la lógica capitalista en la educación escolar, que dieron como resultado la limitación o exclusión de acceso al conocimiento producido clase menos favorecida e influyó directamente en su especificidad, va a satisfacer las demandas del capital.A educação é uma produção humana imaterial que se encontra imbricada nas relações de trabalho da sociedade de classes, portanto, objetiva-se analisar as implicações do sistema capitalista a partir da década de 1990 na educação escolar brasileira. Para tanto, faz-se necessário uma retomada ao contexto político e econômico do país a partir dos anos 90, os quais demonstram a introdução do ideário neoliberal. Esses dados permitiram uma análise acerca das implicações da lógica capitalista na educação escolar, as quais resultaram na limitação ou exclusão do acesso ao saber elaborado à classe menos favorecida e que influenciaram diretamente em sua especificidade, passando a atender às demandas do capital.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/981510.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.9815Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-1791Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-17911982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7692https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7694https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7757Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Francielle PereiraBarros, Marta Silene Ferreira2018-11-17T02:05:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9815Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:39Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
Capitalismo de la década de 1990 y sus implicaciones en la escuela educación brasileña
O sistema capitalista a partir da década de 1990 e suas implicações na educação escolar brasileira
title The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
spellingShingle The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
Nascimento, Francielle Pereira
School Education
Neoliberalism
State of Exception
Educación escolar
Neoliberalismo
Estado de Excepción
Educação Escolar
Neoliberalismo
Estado de exceção
title_short The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
title_full The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
title_fullStr The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
title_full_unstemmed The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
title_sort The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
author Nascimento, Francielle Pereira
author_facet Nascimento, Francielle Pereira
Barros, Marta Silene Ferreira
author_role author
author2 Barros, Marta Silene Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Francielle Pereira
Barros, Marta Silene Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv School Education
Neoliberalism
State of Exception
Educación escolar
Neoliberalismo
Estado de Excepción
Educação Escolar
Neoliberalismo
Estado de exceção
topic School Education
Neoliberalism
State of Exception
Educación escolar
Neoliberalismo
Estado de Excepción
Educação Escolar
Neoliberalismo
Estado de exceção
description Education is an immaterial human production that is imbricated in labor relations of class society, therefore, the objective is to analyze the implications of the capitalist system from the 1990s in the Brazilian education. Therefore, it is necessary a return to political and economic context of the country from the 90s, which shows the introduction of neoliberal ideas. These data allowed an analysis of the implications of capitalist logic in school education, which resulted in the limitation or exclusion of access to knowledge produced less favored class and influenced directly in its specificity, starting to meet the demands of capital.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.9815
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.9815
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7692
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7694
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7757
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-1791
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-1791
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855587393536