The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815 |
Resumo: | Education is an immaterial human production that is imbricated in labor relations of class society, therefore, the objective is to analyze the implications of the capitalist system from the 1990s in the Brazilian education. Therefore, it is necessary a return to political and economic context of the country from the 90s, which shows the introduction of neoliberal ideas. These data allowed an analysis of the implications of capitalist logic in school education, which resulted in the limitation or exclusion of access to knowledge produced less favored class and influenced directly in its specificity, starting to meet the demands of capital. |
id |
UNESP-15_4f393e4f848b3d5ea6bb733cee30490a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9815 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school educationCapitalismo de la década de 1990 y sus implicaciones en la escuela educación brasileñaO sistema capitalista a partir da década de 1990 e suas implicações na educação escolar brasileiraSchool EducationNeoliberalismState of ExceptionEducación escolarNeoliberalismoEstado de ExcepciónEducação EscolarNeoliberalismoEstado de exceçãoEducation is an immaterial human production that is imbricated in labor relations of class society, therefore, the objective is to analyze the implications of the capitalist system from the 1990s in the Brazilian education. Therefore, it is necessary a return to political and economic context of the country from the 90s, which shows the introduction of neoliberal ideas. These data allowed an analysis of the implications of capitalist logic in school education, which resulted in the limitation or exclusion of access to knowledge produced less favored class and influenced directly in its specificity, starting to meet the demands of capital.La educación es una producción humana inmaterial que se imbrica en las relaciones laborales de la sociedad de clases, por lo tanto, el objetivo es analizar las consecuencias del sistema capitalista desde la década de 1990 en la educación brasileña. Por lo tanto, es necesario un retorno al contexto político y económico del país desde los años 90, lo que demuestra la introducción de las ideas neoliberales. Estos datos permiten un análisis de las implicaciones de la lógica capitalista en la educación escolar, que dieron como resultado la limitación o exclusión de acceso al conocimiento producido clase menos favorecida e influyó directamente en su especificidad, va a satisfacer las demandas del capital.A educação é uma produção humana imaterial que se encontra imbricada nas relações de trabalho da sociedade de classes, portanto, objetiva-se analisar as implicações do sistema capitalista a partir da década de 1990 na educação escolar brasileira. Para tanto, faz-se necessário uma retomada ao contexto político e econômico do país a partir dos anos 90, os quais demonstram a introdução do ideário neoliberal. Esses dados permitiram uma análise acerca das implicações da lógica capitalista na educação escolar, as quais resultaram na limitação ou exclusão do acesso ao saber elaborado à classe menos favorecida e que influenciaram diretamente em sua especificidade, passando a atender às demandas do capital.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/981510.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.9815Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-1791Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-17911982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7692https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7694https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7757Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Francielle PereiraBarros, Marta Silene Ferreira2018-11-17T02:05:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9815Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:05:39Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education Capitalismo de la década de 1990 y sus implicaciones en la escuela educación brasileña O sistema capitalista a partir da década de 1990 e suas implicações na educação escolar brasileira |
title |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education |
spellingShingle |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education Nascimento, Francielle Pereira School Education Neoliberalism State of Exception Educación escolar Neoliberalismo Estado de Excepción Educação Escolar Neoliberalismo Estado de exceção |
title_short |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education |
title_full |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education |
title_fullStr |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education |
title_full_unstemmed |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education |
title_sort |
The capitalist system since decade from 1990 and its implications in brazilian school education |
author |
Nascimento, Francielle Pereira |
author_facet |
Nascimento, Francielle Pereira Barros, Marta Silene Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Barros, Marta Silene Ferreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Francielle Pereira Barros, Marta Silene Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Education Neoliberalism State of Exception Educación escolar Neoliberalismo Estado de Excepción Educação Escolar Neoliberalismo Estado de exceção |
topic |
School Education Neoliberalism State of Exception Educación escolar Neoliberalismo Estado de Excepción Educação Escolar Neoliberalismo Estado de exceção |
description |
Education is an immaterial human production that is imbricated in labor relations of class society, therefore, the objective is to analyze the implications of the capitalist system from the 1990s in the Brazilian education. Therefore, it is necessary a return to political and economic context of the country from the 90s, which shows the introduction of neoliberal ideas. These data allowed an analysis of the implications of capitalist logic in school education, which resulted in the limitation or exclusion of access to knowledge produced less favored class and influenced directly in its specificity, starting to meet the demands of capital. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.9815 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.9815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7692 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7694 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9815/7757 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-1791 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1779-1791 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855587393536 |