The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Maria da Conceição dos Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Souza, Michele Borges de, Cabral, Maria da Conceição Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11142
Resumo: Education in capitalist society has been increasingly centralized in the interests of capital mediated by the actions of the Multinational Organizations for (sub) and developing countries. This study is the result of a bibliographical and documentary research and aims to present the analysis of the epistemology of Multinational Organizations (OECD and World Bank) to the field of teacher training. The results indicate the existence of an epistemology of capital coined by interests of bourgeois order, which advocate public policies that control the teaching work, restrict the teachers' autonomy and promote excluding and individualizing formative processes, fomenting the alienation and the expansion of the precariousness in the work processes.
id UNESP-15_55b9ee1781eeb7196ef0654ef62c5841
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11142
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The epistemology of teacher training materialized by multinational organismsLa epistemología de la formación de profesores materializada por medio de los organismos multinacionalesA epistemologia da formação de professores materializada por meio dos organismos multinacionaisEpistemologyMultinational organizationsTeacher trainingTeaching workEpistemologíaOrganismos multinacionalesFormación de profesoresTtrabajo docenteEpistemologiaOrganismos multinacionaisFormação de professoresTrabalho docente.Education in capitalist society has been increasingly centralized in the interests of capital mediated by the actions of the Multinational Organizations for (sub) and developing countries. This study is the result of a bibliographical and documentary research and aims to present the analysis of the epistemology of Multinational Organizations (OECD and World Bank) to the field of teacher training. The results indicate the existence of an epistemology of capital coined by interests of bourgeois order, which advocate public policies that control the teaching work, restrict the teachers' autonomy and promote excluding and individualizing formative processes, fomenting the alienation and the expansion of the precariousness in the work processes.La Educación en la sociedad capitalista ha ganado cada vez más centralidad frente a los intereses del capital mediatenciados por las acciones de los Organismos Multinacionales para los países (sub) y en desarrollo. Este estudio es el resultado de una investigación bibliográfica y documental y tiene como objetivo presentar el análisis sobre la epistemología de los Organismos Multinacionales (Banco Mundial y OCDE) para el campo de la formación de profesores. Los resultados indican la existencia de una epistemología del capital acuñada por intereses de orden burgués, que abogan políticas públicas que controlan el trabajo docente, cercenan la autonomía de los profesores y promueven procesos formativos excluyentes e individualizantes, fomentando la alienación y la expansión de la precarización en los procesos de trabajo.A Educação na sociedade capitalista tem ganhado cada vez mais centralidade diante dos interesses do capital mediatizados pelas ações dos Organismos Multinacionais para os países (sub) e em desenvolvimento. Este estudo é resultado de uma pesquisa bibliográfica e documental e tem como objetivo apresentar a análise sobre a epistemologia dos Organismos Multinacionais (Banco Mundial e OCDE) para o campo da formação de professores. Os resultados indicam a existência de uma epistemologia do capital cunhada por interesses de ordem burguesa, que advogam políticas públicas que controlam o trabalho docente, cerceiam a autonomia dos professores e promovem processos formativos excludentes e individualizantes, fomentando a alienação e a expansão da precarização nos processos de trabalho.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1114210.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11142Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2041-2053Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2041-20531982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11142/7814Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Maria da Conceição dos SantosSouza, Michele Borges deCabral, Maria da Conceição Rosa2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11142Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
La epistemología de la formación de profesores materializada por medio de los organismos multinacionales
A epistemologia da formação de professores materializada por meio dos organismos multinacionais
title The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
spellingShingle The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
Costa, Maria da Conceição dos Santos
Epistemology
Multinational organizations
Teacher training
Teaching work
Epistemología
Organismos multinacionales
Formación de profesores
Ttrabajo docente
Epistemologia
Organismos multinacionais
Formação de professores
Trabalho docente.
title_short The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
title_full The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
title_fullStr The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
title_full_unstemmed The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
title_sort The epistemology of teacher training materialized by multinational organisms
author Costa, Maria da Conceição dos Santos
author_facet Costa, Maria da Conceição dos Santos
Souza, Michele Borges de
Cabral, Maria da Conceição Rosa
author_role author
author2 Souza, Michele Borges de
Cabral, Maria da Conceição Rosa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Maria da Conceição dos Santos
Souza, Michele Borges de
Cabral, Maria da Conceição Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Epistemology
Multinational organizations
Teacher training
Teaching work
Epistemología
Organismos multinacionales
Formación de profesores
Ttrabajo docente
Epistemologia
Organismos multinacionais
Formação de professores
Trabalho docente.
topic Epistemology
Multinational organizations
Teacher training
Teaching work
Epistemología
Organismos multinacionales
Formación de profesores
Ttrabajo docente
Epistemologia
Organismos multinacionais
Formação de professores
Trabalho docente.
description Education in capitalist society has been increasingly centralized in the interests of capital mediated by the actions of the Multinational Organizations for (sub) and developing countries. This study is the result of a bibliographical and documentary research and aims to present the analysis of the epistemology of Multinational Organizations (OECD and World Bank) to the field of teacher training. The results indicate the existence of an epistemology of capital coined by interests of bourgeois order, which advocate public policies that control the teaching work, restrict the teachers' autonomy and promote excluding and individualizing formative processes, fomenting the alienation and the expansion of the precariousness in the work processes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11142
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11142
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11142
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11142/7814
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2041-2053
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2041-2053
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1820236780934266880