Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872 |
Resumo: | This article analyzes some aspects that have been discussed about doctorates in Brazil and around the world. It examines the extent to which such discussions impact doctoral training itself and / or can help address the challenges and responsibilities inherent in the role of professor-researcher that this academic degree ratifies. Basically, it is divided into four interdependent parts. First, it presents a brief history of the origin and evolution of doctoral courses in European medieval universities, in order to locate the reader of the historical peculiarities related to the attributions and training of doctors. He then discusses the current status and configuration of the doctoral programs and some problems identified by the research carried out in postgraduate programs in different universities. Then he reports on some particular reflections on the experience of one of the authors as a graduate student, and finally analyzes some specific challenges for current and future doctors in the field of education. |
id |
UNESP-15_5e4e0782443078ece2506a0252915b0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12872 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher educationPeculiaridades históricas, panorama actual y desafíos en la formación doctoral docentePeculiaridades históricas, panorama atual e desafios na formação de professores doutoresDoctorateTeacher educationHigher education.DoctoradoFormación docenteEducación superior.DoutoradoFormação de professoresEducação superior.This article analyzes some aspects that have been discussed about doctorates in Brazil and around the world. It examines the extent to which such discussions impact doctoral training itself and / or can help address the challenges and responsibilities inherent in the role of professor-researcher that this academic degree ratifies. Basically, it is divided into four interdependent parts. First, it presents a brief history of the origin and evolution of doctoral courses in European medieval universities, in order to locate the reader of the historical peculiarities related to the attributions and training of doctors. He then discusses the current status and configuration of the doctoral programs and some problems identified by the research carried out in postgraduate programs in different universities. Then he reports on some particular reflections on the experience of one of the authors as a graduate student, and finally analyzes some specific challenges for current and future doctors in the field of education.Este artículo analiza algunos aspectos que se han discutido sobre los doctorados en Brasil y en todo el mundo. Examina la medida en que tales discusiones impactan la capacitación doctoral en sí y/o pueden ayudar a abordar los desafíos y las responsabilidades inherentes al papel de profesor-investigador que dicho título académico ratifica. Básicamente, se divide en cuatro partes interdependientes. En primer lugar, presenta una breve historia del origen y la evolución de los cursos de doctorado en las universidades medievales europeas, con el fin de ubicar al lector de las peculiaridades históricas relacionadas con las atribuciones y la formación de los doctores. Luego discute el estado actual y la configuración de los programas de doctorado y algunos problemas identificados por la investigación realizada en programas de posgrado en diferentes universidades. Después informa sobre algunas reflexiones particulares sobre la experiencia de uno de los autores como estudiante de posgrado, y finalmente analiza algunos desafíos específicos para los actuales y futuros doctores del campo de la educación.Este trabalho analisa alguns aspectos que vêm sendo discutidos a respeito dos doutorados no Brasil e no Mundo. Examina sobre que aspectos tais discussões repercutem na própria formação doutoral e/ou podem ajudar a encarar os desafios e as responsabilidades inerentes à função de professor-pesquisador que tal título acadêmico ratifica. Basicamente, está dividido em quatro partes interdependentes. Primeiramente apresenta um breve histórico da origem e evolução dos cursos de doutorado em universidades medievais europeias, para situar o leitor das peculiaridades históricas relacionadas às atribuições e formação de doutores. Em seguida discute a situação e configuração atual dos cursos de doutorado e alguns problemas identificados por pesquisas realizadas em programas de pós-graduação de diferentes universidades. Posteriormente relata algumas reflexões particulares sobre a experiência de uma das autoras como aluna de pós-graduação e, finalmente, discute alguns desafios específicos de atuais e futuros doutores da área educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1287210.21723/riaee.v15i2.12872Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-596Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-5961982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/8961https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/10162Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Ana Silvia AlvesAlmeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de2021-01-14T22:39:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12872Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-14T22:39:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education Peculiaridades históricas, panorama actual y desafíos en la formación doctoral docente Peculiaridades históricas, panorama atual e desafios na formação de professores doutores |
title |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education |
spellingShingle |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education Gomes, Ana Silvia Alves Doctorate Teacher education Higher education. Doctorado Formación docente Educación superior. Doutorado Formação de professores Educação superior. |
title_short |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education |
title_full |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education |
title_fullStr |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education |
title_full_unstemmed |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education |
title_sort |
Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education |
author |
Gomes, Ana Silvia Alves |
author_facet |
Gomes, Ana Silvia Alves Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Ana Silvia Alves Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Doctorate Teacher education Higher education. Doctorado Formación docente Educación superior. Doutorado Formação de professores Educação superior. |
topic |
Doctorate Teacher education Higher education. Doctorado Formación docente Educación superior. Doutorado Formação de professores Educação superior. |
description |
This article analyzes some aspects that have been discussed about doctorates in Brazil and around the world. It examines the extent to which such discussions impact doctoral training itself and / or can help address the challenges and responsibilities inherent in the role of professor-researcher that this academic degree ratifies. Basically, it is divided into four interdependent parts. First, it presents a brief history of the origin and evolution of doctoral courses in European medieval universities, in order to locate the reader of the historical peculiarities related to the attributions and training of doctors. He then discusses the current status and configuration of the doctoral programs and some problems identified by the research carried out in postgraduate programs in different universities. Then he reports on some particular reflections on the experience of one of the authors as a graduate student, and finally analyzes some specific challenges for current and future doctors in the field of education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872 10.21723/riaee.v15i2.12872 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i2.12872 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/8961 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/10162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-596 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-596 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857746411520 |