Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Ana Silvia Alves
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872
Resumo: This article analyzes some aspects that have been discussed about doctorates in Brazil and around the world. It examines the extent to which such discussions impact doctoral training itself and / or can help address the challenges and responsibilities inherent in the role of professor-researcher that this academic degree ratifies. Basically, it is divided into four interdependent parts. First, it presents a brief history of the origin and evolution of doctoral courses in European medieval universities, in order to locate the reader of the historical peculiarities related to the attributions and training of doctors. He then discusses the current status and configuration of the doctoral programs and some problems identified by the research carried out in postgraduate programs in different universities. Then he reports on some particular reflections on the experience of one of the authors as a graduate student, and finally analyzes some specific challenges for current and future doctors in the field of education.
id UNESP-15_5e4e0782443078ece2506a0252915b0e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12872
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher educationPeculiaridades históricas, panorama actual y desafíos en la formación doctoral docentePeculiaridades históricas, panorama atual e desafios na formação de professores doutoresDoctorateTeacher educationHigher education.DoctoradoFormación docenteEducación superior.DoutoradoFormação de professoresEducação superior.This article analyzes some aspects that have been discussed about doctorates in Brazil and around the world. It examines the extent to which such discussions impact doctoral training itself and / or can help address the challenges and responsibilities inherent in the role of professor-researcher that this academic degree ratifies. Basically, it is divided into four interdependent parts. First, it presents a brief history of the origin and evolution of doctoral courses in European medieval universities, in order to locate the reader of the historical peculiarities related to the attributions and training of doctors. He then discusses the current status and configuration of the doctoral programs and some problems identified by the research carried out in postgraduate programs in different universities. Then he reports on some particular reflections on the experience of one of the authors as a graduate student, and finally analyzes some specific challenges for current and future doctors in the field of education.Este artículo analiza algunos aspectos que se han discutido sobre los doctorados en Brasil y en todo el mundo. Examina la medida en que tales discusiones impactan la capacitación doctoral en sí y/o pueden ayudar a abordar los desafíos y las responsabilidades inherentes al papel de profesor-investigador que dicho título académico ratifica. Básicamente, se divide en cuatro partes interdependientes. En primer lugar, presenta una breve historia del origen y la evolución de los cursos de doctorado en las universidades medievales europeas, con el fin de ubicar al lector de las peculiaridades históricas relacionadas con las atribuciones y la formación de los doctores. Luego discute el estado actual y la configuración de los programas de doctorado y algunos problemas identificados por la investigación realizada en programas de posgrado en diferentes universidades. Después informa sobre algunas reflexiones particulares sobre la experiencia de uno de los autores como estudiante de posgrado, y finalmente analiza algunos desafíos específicos para los actuales y futuros doctores del campo de la educación.Este trabalho analisa alguns aspectos que vêm sendo discutidos a respeito dos doutorados no Brasil e no Mundo. Examina sobre que aspectos tais discussões repercutem na própria formação doutoral e/ou podem ajudar a encarar os desafios e as responsabilidades inerentes à função de professor-pesquisador que tal título acadêmico ratifica. Basicamente, está dividido em quatro partes interdependentes. Primeiramente apresenta um breve histórico da origem e evolução dos cursos de doutorado em universidades medievais europeias, para situar o leitor das peculiaridades históricas relacionadas às atribuições e formação de doutores. Em seguida discute a situação e configuração atual dos cursos de doutorado e alguns problemas identificados por pesquisas realizadas em programas de pós-graduação de diferentes universidades. Posteriormente relata algumas reflexões particulares sobre a experiência de uma das autoras como aluna de pós-graduação e, finalmente, discute alguns desafios específicos de atuais e futuros doutores da área educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1287210.21723/riaee.v15i2.12872Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-596Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-5961982-55872446-860610.21723/riaee.v15i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/8961https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/10162Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Ana Silvia AlvesAlmeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de2021-01-14T22:39:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12872Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-14T22:39:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
Peculiaridades históricas, panorama actual y desafíos en la formación doctoral docente
Peculiaridades históricas, panorama atual e desafios na formação de professores doutores
title Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
spellingShingle Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
Gomes, Ana Silvia Alves
Doctorate
Teacher education
Higher education.
Doctorado
Formación docente
Educación superior.
Doutorado
Formação de professores
Educação superior.
title_short Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
title_full Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
title_fullStr Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
title_full_unstemmed Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
title_sort Historical peculiarities, current panorama and challenges in doctoral teacher education
author Gomes, Ana Silvia Alves
author_facet Gomes, Ana Silvia Alves
Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de
author_role author
author2 Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Ana Silvia Alves
Almeida, Ana Cristina Pimentel Carneiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Doctorate
Teacher education
Higher education.
Doctorado
Formación docente
Educación superior.
Doutorado
Formação de professores
Educação superior.
topic Doctorate
Teacher education
Higher education.
Doctorado
Formación docente
Educación superior.
Doutorado
Formação de professores
Educação superior.
description This article analyzes some aspects that have been discussed about doctorates in Brazil and around the world. It examines the extent to which such discussions impact doctoral training itself and / or can help address the challenges and responsibilities inherent in the role of professor-researcher that this academic degree ratifies. Basically, it is divided into four interdependent parts. First, it presents a brief history of the origin and evolution of doctoral courses in European medieval universities, in order to locate the reader of the historical peculiarities related to the attributions and training of doctors. He then discusses the current status and configuration of the doctoral programs and some problems identified by the research carried out in postgraduate programs in different universities. Then he reports on some particular reflections on the experience of one of the authors as a graduate student, and finally analyzes some specific challenges for current and future doctors in the field of education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872
10.21723/riaee.v15i2.12872
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i2.12872
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/8961
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12872/10162
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-596
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 2, abr./jun.; 578-596
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857746411520