Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063 |
Resumo: | The article analyzes the tensions and contradictions that permeate the work performed by the training team of the Programa Escola de Gestores, at the Federal University of Ouro Preto (PNEG / UFOP), one of the programs that conform the National Teaching Training Policy in Brazil, dismantled by the budget contingency since 2016. Based on the tasks, routines and perceptions of the polyteaching team responsible for the training, 26 structured interviews were conducted with the professionals that took part of this team between 2013 and 2016. The content analysis was assisted by NVivo,® a software used in qualitative research. The interviews show that, regarding the policy of continuous training of teachers via education on line, the working conditions and budgetary issues reveal the fragility and precariousness with which this type of policy has been implemented in Brazil. |
id |
UNESP-15_6048124acb09539f7e7a2e2326393847 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11063 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro PretoTensiones y contradiciones del trabajo polidocente en la formación de profesores en la educación a distancia: un análisis del programa nacional escola de gestores en la Universidad Federal De Ouro PretoTensões e contradições do trabalho polidocente na formação de professores na modalidade a distância: uma análise do Programa Nacional Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro PretoTTeaching training policiesOn line EducationTeacher work.Formación de profesoresEducación a distanciaTrabajo docente.Formação de professoresEducação a DistânciaTrabalho docente.The article analyzes the tensions and contradictions that permeate the work performed by the training team of the Programa Escola de Gestores, at the Federal University of Ouro Preto (PNEG / UFOP), one of the programs that conform the National Teaching Training Policy in Brazil, dismantled by the budget contingency since 2016. Based on the tasks, routines and perceptions of the polyteaching team responsible for the training, 26 structured interviews were conducted with the professionals that took part of this team between 2013 and 2016. The content analysis was assisted by NVivo,® a software used in qualitative research. The interviews show that, regarding the policy of continuous training of teachers via education on line, the working conditions and budgetary issues reveal the fragility and precariousness with which this type of policy has been implemented in Brazil.El artículo analiza las tensiones y contradicciones que permean el trabajo del equipo de formación del Programa Escola de Gestores, en la Universidad Federal de Ouro Preto (PNEG/ UFOP), en el marco de las acciones de formación de profesores que integravam la Política Nacional de Formación Continuada, hasta 2016. A partir de los procesos pedagógicos y administrativos que conforman y vinculan a esos sujetos, se realizaron 26 entrevistas con el equipo de formación que actuó en el PNEG entre los años de 2013 y 2016. Las entrevistas evidencian que las condiciones de trabajo y las cuestiones presupuestarias revelan la fragilidad y la precariedad con que ese tipo de política ha sido implementada en Brasil.O artigo analisa as tensões e contradições que permeiam o trabalho da equipe de formação do Programa Escola de Gestores, na Universidade Federal de Ouro Preto (PNEG/UFOP), no âmbito das ações de formação de professores que faziam parte da Política Nacional de Formação Continuada, até 2016. A partir da interação e dos processos pedagógicos e administrativos que conformam e vinculam esses sujeitos, foram realizadas 26 entrevistas formais com a equipe de formação que atuou no PNEG entre os anos de 2013 e 2016. As entrevistas evidenciam que as condições de trabalho e as questões orçamentárias revelam a fragilidade e a precariedade com que esse tipo de política tem sido implementada no Brasil.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1106310.21723/riaee.v13.n2.2018.11063Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-656Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-6561982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7363https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7364Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Breynner RicardoMartins, Lídia GonçalvesDuarte, Adriana Otoni2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11063Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto Tensiones y contradiciones del trabajo polidocente en la formación de profesores en la educación a distancia: un análisis del programa nacional escola de gestores en la Universidad Federal De Ouro Preto Tensões e contradições do trabalho polidocente na formação de professores na modalidade a distância: uma análise do Programa Nacional Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto |
title |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto |
spellingShingle |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto de Oliveira, Breynner Ricardo TTeaching training policies On line Education Teacher work. Formación de profesores Educación a distancia Trabajo docente. Formação de professores Educação a Distância Trabalho docente. |
title_short |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto |
title_full |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto |
title_fullStr |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto |
title_full_unstemmed |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto |
title_sort |
Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto |
author |
de Oliveira, Breynner Ricardo |
author_facet |
de Oliveira, Breynner Ricardo Martins, Lídia Gonçalves Duarte, Adriana Otoni |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Lídia Gonçalves Duarte, Adriana Otoni |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Oliveira, Breynner Ricardo Martins, Lídia Gonçalves Duarte, Adriana Otoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TTeaching training policies On line Education Teacher work. Formación de profesores Educación a distancia Trabajo docente. Formação de professores Educação a Distância Trabalho docente. |
topic |
TTeaching training policies On line Education Teacher work. Formación de profesores Educación a distancia Trabajo docente. Formação de professores Educação a Distância Trabalho docente. |
description |
The article analyzes the tensions and contradictions that permeate the work performed by the training team of the Programa Escola de Gestores, at the Federal University of Ouro Preto (PNEG / UFOP), one of the programs that conform the National Teaching Training Policy in Brazil, dismantled by the budget contingency since 2016. Based on the tasks, routines and perceptions of the polyteaching team responsible for the training, 26 structured interviews were conducted with the professionals that took part of this team between 2013 and 2016. The content analysis was assisted by NVivo,® a software used in qualitative research. The interviews show that, regarding the policy of continuous training of teachers via education on line, the working conditions and budgetary issues reveal the fragility and precariousness with which this type of policy has been implemented in Brazil. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11063 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7363 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-656 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-656 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n2.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856137895936 |