Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Breynner Ricardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Martins, Lídia Gonçalves, Duarte, Adriana Otoni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063
Resumo: The article analyzes the tensions and contradictions that permeate the work performed by the training team of the Programa Escola de Gestores, at the Federal University of Ouro Preto (PNEG / UFOP), one of the programs that conform the National Teaching Training Policy in Brazil, dismantled by the budget contingency since 2016. Based on the tasks, routines and perceptions of the polyteaching team responsible for the training, 26 structured interviews were conducted with the professionals that took part of this team between 2013 and 2016. The content analysis was assisted by NVivo,® a software used in qualitative research. The interviews show that, regarding the policy of continuous training of teachers via education on line, the working conditions and budgetary issues reveal the fragility and precariousness with which this type of policy has been implemented in Brazil.
id UNESP-15_6048124acb09539f7e7a2e2326393847
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11063
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro PretoTensiones y contradiciones del trabajo polidocente en la formación de profesores en la educación a distancia: un análisis del programa nacional escola de gestores en la Universidad Federal De Ouro PretoTensões e contradições do trabalho polidocente na formação de professores na modalidade a distância: uma análise do Programa Nacional Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro PretoTTeaching training policiesOn line EducationTeacher work.Formación de profesoresEducación a distanciaTrabajo docente.Formação de professoresEducação a DistânciaTrabalho docente.The article analyzes the tensions and contradictions that permeate the work performed by the training team of the Programa Escola de Gestores, at the Federal University of Ouro Preto (PNEG / UFOP), one of the programs that conform the National Teaching Training Policy in Brazil, dismantled by the budget contingency since 2016. Based on the tasks, routines and perceptions of the polyteaching team responsible for the training, 26 structured interviews were conducted with the professionals that took part of this team between 2013 and 2016. The content analysis was assisted by NVivo,® a software used in qualitative research. The interviews show that, regarding the policy of continuous training of teachers via education on line, the working conditions and budgetary issues reveal the fragility and precariousness with which this type of policy has been implemented in Brazil.El artículo analiza las tensiones y contradicciones que permean el trabajo del equipo de formación del Programa Escola de Gestores, en la Universidad Federal de Ouro Preto (PNEG/ UFOP), en el marco de las acciones de formación de profesores que integravam  la Política Nacional de Formación Continuada, hasta 2016. A partir de los procesos pedagógicos y administrativos que conforman y vinculan a esos sujetos, se realizaron 26 entrevistas con el equipo de formación que actuó en el PNEG entre los años de 2013 y 2016. Las entrevistas evidencian que las condiciones de trabajo y las cuestiones presupuestarias revelan la fragilidad y la precariedad con que ese tipo de política ha sido implementada en Brasil.O artigo analisa as tensões e contradições que permeiam o trabalho da equipe de formação do Programa Escola de Gestores, na Universidade Federal de Ouro Preto (PNEG/UFOP), no âmbito das ações de formação de professores que faziam parte da Política Nacional de Formação Continuada, até 2016. A partir da interação e dos processos pedagógicos e administrativos que conformam e vinculam esses sujeitos, foram realizadas 26 entrevistas formais com a equipe de formação que atuou no PNEG entre os anos de 2013 e 2016. As entrevistas evidenciam que as condições de trabalho e as questões orçamentárias revelam a fragilidade e a precariedade com que esse tipo de política tem sido implementada no Brasil.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1106310.21723/riaee.v13.n2.2018.11063Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-656Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-6561982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7363https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7364Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Breynner RicardoMartins, Lídia GonçalvesDuarte, Adriana Otoni2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11063Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
Tensiones y contradiciones del trabajo polidocente en la formación de profesores en la educación a distancia: un análisis del programa nacional escola de gestores en la Universidad Federal De Ouro Preto
Tensões e contradições do trabalho polidocente na formação de professores na modalidade a distância: uma análise do Programa Nacional Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto
title Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
spellingShingle Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
de Oliveira, Breynner Ricardo
TTeaching training policies
On line Education
Teacher work.
Formación de profesores
Educación a distancia
Trabajo docente.
Formação de professores
Educação a Distância
Trabalho docente.
title_short Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
title_full Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
title_fullStr Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
title_full_unstemmed Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
title_sort Tensions and contraditions of polydocent work in teacher training in the on line education: an analysis of the programa nacional escola de gestores at the Federal University Of Ouro Preto
author de Oliveira, Breynner Ricardo
author_facet de Oliveira, Breynner Ricardo
Martins, Lídia Gonçalves
Duarte, Adriana Otoni
author_role author
author2 Martins, Lídia Gonçalves
Duarte, Adriana Otoni
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Breynner Ricardo
Martins, Lídia Gonçalves
Duarte, Adriana Otoni
dc.subject.por.fl_str_mv TTeaching training policies
On line Education
Teacher work.
Formación de profesores
Educación a distancia
Trabajo docente.
Formação de professores
Educação a Distância
Trabalho docente.
topic TTeaching training policies
On line Education
Teacher work.
Formación de profesores
Educación a distancia
Trabajo docente.
Formação de professores
Educação a Distância
Trabalho docente.
description The article analyzes the tensions and contradictions that permeate the work performed by the training team of the Programa Escola de Gestores, at the Federal University of Ouro Preto (PNEG / UFOP), one of the programs that conform the National Teaching Training Policy in Brazil, dismantled by the budget contingency since 2016. Based on the tasks, routines and perceptions of the polyteaching team responsible for the training, 26 structured interviews were conducted with the professionals that took part of this team between 2013 and 2016. The content analysis was assisted by NVivo,® a software used in qualitative research. The interviews show that, regarding the policy of continuous training of teachers via education on line, the working conditions and budgetary issues reveal the fragility and precariousness with which this type of policy has been implemented in Brazil.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063
10.21723/riaee.v13.n2.2018.11063
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n2.2018.11063
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7363
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11063/7364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-656
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 638-656
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n2.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856137895936