20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Relma Urel Carbone
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza, Caramori, Patricia Moralis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154
Resumo: The text tries to present some reflections on certain aspects regarding special education related to the 20-year period of validity of the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases (LDBEN). It presents some considerations on the process that led to the formulation of a chapter about the argument. Three themes are presented as well. Two of them are considered as flexibility points and the third one highlights a more conservative aspect. The first mode discusses some points related to specific structural and instrumental conditions, planning, political-pedagogical project, teachers management and training and their multiple possibilities. Finally, it proposes some elements for reflection on the challenges that remain for the school to offer education for everyone. 
id UNESP-15_6f3498a0e47d444d58384d4956750a48
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11154
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflectionsLos 20 años de la ley de directrices y bases y la educación especial: consideraciones y reflexionesOs 20 anos da Lei de Diretrizes e Bases e a Educação Especial: considerações e reflexõesSpecial Education. Educational Politics. Legislation.Educación especial. Política educacional. Legislación.Educação especial. Política educacional. Legislação.The text tries to present some reflections on certain aspects regarding special education related to the 20-year period of validity of the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases (LDBEN). It presents some considerations on the process that led to the formulation of a chapter about the argument. Three themes are presented as well. Two of them are considered as flexibility points and the third one highlights a more conservative aspect. The first mode discusses some points related to specific structural and instrumental conditions, planning, political-pedagogical project, teachers management and training and their multiple possibilities. Finally, it proposes some elements for reflection on the challenges that remain for the school to offer education for everyone. El texto presentado busca emprender una reflexión sobre aspectos relativos al período de 20 años efectivo de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (LDBEN) al que dice respeto a la educación especial. Hay consideraciones sobre el proceso que llevó a la formulación de un capítulo sobre ella. También son presentadas tres temáticas, dos de ellas consideradas como puntos de flexibilidad y la última como un aspecto de mayor conservadorismo. En la primera modalidad son presentados y problematizados puntos que dicen respeto a las condiciones estructurales e instrumentales específicas, la planificación, el proyecto político pedagógico, la gestión y la formación de profesores, en sus diferentes posibilidades. Finalizando, son presentados elementos para reflexión sobre lo que permanece siendo un desafío para que la escuela pueda ofrecer una educación para todos. O texto apresentado procura empreender uma reflexão sobre alguns aspectos relativos ao período de 20 anos de vigência da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN) no que diz respeito à educação especial. São feitas considerações acerca do processo que levou à formulação de um capítulo voltado para tanto. São também apresentadas três temáticas, duas delas consideradas como pontos de flexibilidade e a última como evidenciado um aspecto de maior conservadorismo. Na primeira modalidade são apresentados e problematizados pontos que dizem respeito às condições estruturais e instrumentais específicas, o planejamento, o projeto político pedagógico, a gestão e a formação dos professores, em suas diferentes possibilidades. Finalizando são apresentados elementos para reflexão acerca do que permanece sendo um desafio para que a escola possa oferecer uma educação para todos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1115410.21723/riaee.v13.n1.2018.11154Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-206Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-2061982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n1.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154/7154Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Relma Urel CarboneDall’Acqua, Maria Júlia CanazzaCaramori, Patricia Moralis2018-07-27T22:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11154Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:36:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
Los 20 años de la ley de directrices y bases y la educación especial: consideraciones y reflexiones
Os 20 anos da Lei de Diretrizes e Bases e a Educação Especial: considerações e reflexões
title 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
spellingShingle 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
Carneiro, Relma Urel Carbone
Special Education. Educational Politics. Legislation.
Educación especial. Política educacional. Legislación.
Educação especial. Política educacional. Legislação.
title_short 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
title_full 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
title_fullStr 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
title_full_unstemmed 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
title_sort 20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
author Carneiro, Relma Urel Carbone
author_facet Carneiro, Relma Urel Carbone
Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza
Caramori, Patricia Moralis
author_role author
author2 Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza
Caramori, Patricia Moralis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Relma Urel Carbone
Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza
Caramori, Patricia Moralis
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education. Educational Politics. Legislation.
Educación especial. Política educacional. Legislación.
Educação especial. Política educacional. Legislação.
topic Special Education. Educational Politics. Legislation.
Educación especial. Política educacional. Legislación.
Educação especial. Política educacional. Legislação.
description The text tries to present some reflections on certain aspects regarding special education related to the 20-year period of validity of the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases (LDBEN). It presents some considerations on the process that led to the formulation of a chapter about the argument. Three themes are presented as well. Two of them are considered as flexibility points and the third one highlights a more conservative aspect. The first mode discusses some points related to specific structural and instrumental conditions, planning, political-pedagogical project, teachers management and training and their multiple possibilities. Finally, it proposes some elements for reflection on the challenges that remain for the school to offer education for everyone. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154
10.21723/riaee.v13.n1.2018.11154
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n1.2018.11154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154/7154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-206
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-206
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n1.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856512237568