20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154 |
Resumo: | The text tries to present some reflections on certain aspects regarding special education related to the 20-year period of validity of the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases (LDBEN). It presents some considerations on the process that led to the formulation of a chapter about the argument. Three themes are presented as well. Two of them are considered as flexibility points and the third one highlights a more conservative aspect. The first mode discusses some points related to specific structural and instrumental conditions, planning, political-pedagogical project, teachers management and training and their multiple possibilities. Finally, it proposes some elements for reflection on the challenges that remain for the school to offer education for everyone. |
id |
UNESP-15_6f3498a0e47d444d58384d4956750a48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11154 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflectionsLos 20 años de la ley de directrices y bases y la educación especial: consideraciones y reflexionesOs 20 anos da Lei de Diretrizes e Bases e a Educação Especial: considerações e reflexõesSpecial Education. Educational Politics. Legislation.Educación especial. Política educacional. Legislación.Educação especial. Política educacional. Legislação.The text tries to present some reflections on certain aspects regarding special education related to the 20-year period of validity of the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases (LDBEN). It presents some considerations on the process that led to the formulation of a chapter about the argument. Three themes are presented as well. Two of them are considered as flexibility points and the third one highlights a more conservative aspect. The first mode discusses some points related to specific structural and instrumental conditions, planning, political-pedagogical project, teachers management and training and their multiple possibilities. Finally, it proposes some elements for reflection on the challenges that remain for the school to offer education for everyone. El texto presentado busca emprender una reflexión sobre aspectos relativos al período de 20 años efectivo de la Ley de Directrices y Bases de la Educación Nacional (LDBEN) al que dice respeto a la educación especial. Hay consideraciones sobre el proceso que llevó a la formulación de un capítulo sobre ella. También son presentadas tres temáticas, dos de ellas consideradas como puntos de flexibilidad y la última como un aspecto de mayor conservadorismo. En la primera modalidad son presentados y problematizados puntos que dicen respeto a las condiciones estructurales e instrumentales específicas, la planificación, el proyecto político pedagógico, la gestión y la formación de profesores, en sus diferentes posibilidades. Finalizando, son presentados elementos para reflexión sobre lo que permanece siendo un desafío para que la escuela pueda ofrecer una educación para todos. O texto apresentado procura empreender uma reflexão sobre alguns aspectos relativos ao período de 20 anos de vigência da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN) no que diz respeito à educação especial. São feitas considerações acerca do processo que levou à formulação de um capítulo voltado para tanto. São também apresentadas três temáticas, duas delas consideradas como pontos de flexibilidade e a última como evidenciado um aspecto de maior conservadorismo. Na primeira modalidade são apresentados e problematizados pontos que dizem respeito às condições estruturais e instrumentais específicas, o planejamento, o projeto político pedagógico, a gestão e a formação dos professores, em suas diferentes possibilidades. Finalizando são apresentados elementos para reflexão acerca do que permanece sendo um desafio para que a escola possa oferecer uma educação para todos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1115410.21723/riaee.v13.n1.2018.11154Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-206Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-2061982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n1.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154/7154Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Relma Urel CarboneDall’Acqua, Maria Júlia CanazzaCaramori, Patricia Moralis2018-07-27T22:36:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11154Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:36:55Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections Los 20 años de la ley de directrices y bases y la educación especial: consideraciones y reflexiones Os 20 anos da Lei de Diretrizes e Bases e a Educação Especial: considerações e reflexões |
title |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections |
spellingShingle |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections Carneiro, Relma Urel Carbone Special Education. Educational Politics. Legislation. Educación especial. Política educacional. Legislación. Educação especial. Política educacional. Legislação. |
title_short |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections |
title_full |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections |
title_fullStr |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections |
title_full_unstemmed |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections |
title_sort |
20 years of the law on brazilian education guidelines and bases and special education: considerations and reflections |
author |
Carneiro, Relma Urel Carbone |
author_facet |
Carneiro, Relma Urel Carbone Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza Caramori, Patricia Moralis |
author_role |
author |
author2 |
Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza Caramori, Patricia Moralis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Relma Urel Carbone Dall’Acqua, Maria Júlia Canazza Caramori, Patricia Moralis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Special Education. Educational Politics. Legislation. Educación especial. Política educacional. Legislación. Educação especial. Política educacional. Legislação. |
topic |
Special Education. Educational Politics. Legislation. Educación especial. Política educacional. Legislación. Educação especial. Política educacional. Legislação. |
description |
The text tries to present some reflections on certain aspects regarding special education related to the 20-year period of validity of the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases (LDBEN). It presents some considerations on the process that led to the formulation of a chapter about the argument. Three themes are presented as well. Two of them are considered as flexibility points and the third one highlights a more conservative aspect. The first mode discusses some points related to specific structural and instrumental conditions, planning, political-pedagogical project, teachers management and training and their multiple possibilities. Finally, it proposes some elements for reflection on the challenges that remain for the school to offer education for everyone. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154 10.21723/riaee.v13.n1.2018.11154 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n1.2018.11154 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11154/7154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-206 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.1, jan./mar. (2018); 190-206 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n1.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856512237568 |