The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129 |
Resumo: | Based on a study carried out in and with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in a city in the state of Santa Catarina, the present article questions some issues about the imbrications between epistemological conceptions, classroom reality, and literacy processes. Based on the epistemology of Thomas Kuhn, the article emphasizes that many teachers are unaware pedagogical training techniques and methods due to unresolved epistemological understandings during his initial training (first degree). |
id |
UNESP-15_74ceb0a3a4d3b1ee710afa518dc13c71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11129 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAICLa formación docente y las (in) comprensiones pistemológicas: revelaciones del PNAICA formação docente e as (in) compreensões epistemológicas: revelações do PNAICPNAICEpistemologyTeacher trainingPNAICEpistemologiaFormación docentePNAICEpistemologiaFormação docente.Based on a study carried out in and with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in a city in the state of Santa Catarina, the present article questions some issues about the imbrications between epistemological conceptions, classroom reality, and literacy processes. Based on the epistemology of Thomas Kuhn, the article emphasizes that many teachers are unaware pedagogical training techniques and methods due to unresolved epistemological understandings during his initial training (first degree).A partir de un estudio realizado en el y con el Pacto Nacional por la Alfabetização en la Edad Correcta (PNAIC) en un municipio de Santa Catarina, el presente artículo problematiza algunas cuestiones acerca de las imbricações entre concepciones epistemológicas, realidad de la sala de clase y procesos de alfabetização. Fundamentado en la epistemologia de Thomas Kuhn, el artículo destaca que muchos profesores desconocen técnicas y métodos de formación pedagógica por cuenta de (in) comprensiones epistemológicas no resueltas durante su formación inicial (primera Licenciatura).A partir de um estudo realizado no e com o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) em um município de Santa Catarina, o presente artigo problematiza algumas questões acerca das imbricações entre concepções epistemológicas, realidade da sala de aula e processos de alfabetização. Fundamentado na epistemologia de Thomas Kuhn, o artigo destaca que muitos professores desconhecem técnicas e métodos de formação pedagógica por conta de (in) compreensões epistemológicas não resolvidas durante sua formação inicial (primeira Licenciatura).Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1112910.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11129Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-2086Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-20861982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129/7816Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Claudecir DosMaciel, Marciane Maciel2019-01-12T20:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11129Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-12T20:53:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC La formación docente y las (in) comprensiones pistemológicas: revelaciones del PNAIC A formação docente e as (in) compreensões epistemológicas: revelações do PNAIC |
title |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC |
spellingShingle |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC Santos, Claudecir Dos PNAIC Epistemology Teacher training PNAIC Epistemologia Formación docente PNAIC Epistemologia Formação docente. |
title_short |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC |
title_full |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC |
title_fullStr |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC |
title_full_unstemmed |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC |
title_sort |
The training teachers and the epistemological understandings: revelations of the PNAIC |
author |
Santos, Claudecir Dos |
author_facet |
Santos, Claudecir Dos Maciel, Marciane Maciel |
author_role |
author |
author2 |
Maciel, Marciane Maciel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Claudecir Dos Maciel, Marciane Maciel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PNAIC Epistemology Teacher training PNAIC Epistemologia Formación docente PNAIC Epistemologia Formação docente. |
topic |
PNAIC Epistemology Teacher training PNAIC Epistemologia Formación docente PNAIC Epistemologia Formação docente. |
description |
Based on a study carried out in and with the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in a city in the state of Santa Catarina, the present article questions some issues about the imbrications between epistemological conceptions, classroom reality, and literacy processes. Based on the epistemology of Thomas Kuhn, the article emphasizes that many teachers are unaware pedagogical training techniques and methods due to unresolved epistemological understandings during his initial training (first degree). |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11129 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11129/7816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-2086 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v .13, n. esp.3, dez. (2018); 2071-2086 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856170401792 |