Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thiesen, Juares da Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306
Resumo: This paper analyzes the progressive alignment of Brazilian Basic Education to movements for the internationalization of education. Special attention is given to strategies of states, transnational organizations and the private sector to adjust school curricula to this perspective that has become hegemonic worldwide. The discussion is based on the concepts of global educational and academic discourse (Beech, 2012) and on others associated to the analysis of educational and curricular policies. I show that in Brazil, the strategies more strongly affect dynamics that involve school administration, curriculum design, contents of knowledge and teacher education.
id UNESP-15_7beff247a94181897a83ba0879175f1b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11306
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalizationCurrículos de la educación básica brasileña: convergencias con el discurso educacional global en contextos de internacionalizaciónCurrículos da educação básica brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalizaçãoCurriculumInternationalizationBasic educationGlobal discourses.CurrículoInternacionalizaciónEducación básicaDiscursos globales.CurrículoInternacionalizaçãoEducação básicaDiscursos globais.This paper analyzes the progressive alignment of Brazilian Basic Education to movements for the internationalization of education. Special attention is given to strategies of states, transnational organizations and the private sector to adjust school curricula to this perspective that has become hegemonic worldwide. The discussion is based on the concepts of global educational and academic discourse (Beech, 2012) and on others associated to the analysis of educational and curricular policies. I show that in Brazil, the strategies more strongly affect dynamics that involve school administration, curriculum design, contents of knowledge and teacher education.En el texto, analizo la progresiva aproximación de la Educación Básica brasileña con los movimientos por la internacionalización de la educación, con especial atención a las estrategias que Estados, organismos transnacionales e iniciativa privada vienen movilizando con la expectativa de ajustar configuraciones curriculares de las escuelas a esa perspectiva hegemonizada en escala mundial. La discusión se hace con base en los conceptos de discurso educativo y académico global (Beech, 2012) además de otros asociados con el análisis de las políticas educativas y curriculares. Como resultado, apunto que en Brasil las estrategias afectan más fuertemente dinámicas que involucran gestión escolar, diseños curriculares, contenidos de conocimiento y formación de profesores.No texto, analiso o progressivo alinhamento da Educação Básica brasileira aos movimentos pela internacionalização da educação, com especial atenção às estratégias que Estados, Organismos Transnacionais e iniciativa privada vêm mobilizando com a expectativa de ajustarem configurações curriculares de escolas a essa perspectiva que se hegemoniza em escala global. A discussão é feita com base nos conceitos de discurso educacional e acadêmico global de Jason Beech, além de outros, associados com análise das políticas educacionais e curriculares. Aponto que no Brasil as estratégias afetam mais fortemente dinâmicas que envolvem gestão escolar, desenhos curriculares, conteúdos de conhecimento e formação de professores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1130610.21723/riaee.v14i2.11306Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-436Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-4361982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8028https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8149https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8589Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessThiesen, Juares da Silva2019-11-14T18:18:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11306Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:18:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
Currículos de la educación básica brasileña: convergencias con el discurso educacional global en contextos de internacionalización
Currículos da educação básica brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalização
title Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
spellingShingle Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
Thiesen, Juares da Silva
Curriculum
Internationalization
Basic education
Global discourses.
Currículo
Internacionalización
Educación básica
Discursos globales.
Currículo
Internacionalização
Educação básica
Discursos globais.
title_short Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
title_full Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
title_fullStr Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
title_full_unstemmed Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
title_sort Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
author Thiesen, Juares da Silva
author_facet Thiesen, Juares da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thiesen, Juares da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Internationalization
Basic education
Global discourses.
Currículo
Internacionalización
Educación básica
Discursos globales.
Currículo
Internacionalização
Educação básica
Discursos globais.
topic Curriculum
Internationalization
Basic education
Global discourses.
Currículo
Internacionalización
Educación básica
Discursos globales.
Currículo
Internacionalização
Educação básica
Discursos globais.
description This paper analyzes the progressive alignment of Brazilian Basic Education to movements for the internationalization of education. Special attention is given to strategies of states, transnational organizations and the private sector to adjust school curricula to this perspective that has become hegemonic worldwide. The discussion is based on the concepts of global educational and academic discourse (Beech, 2012) and on others associated to the analysis of educational and curricular policies. I show that in Brazil, the strategies more strongly affect dynamics that involve school administration, curriculum design, contents of knowledge and teacher education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306
10.21723/riaee.v14i2.11306
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11306
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8028
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8149
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8589
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-436
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-436
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856541597696