Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306 |
Resumo: | This paper analyzes the progressive alignment of Brazilian Basic Education to movements for the internationalization of education. Special attention is given to strategies of states, transnational organizations and the private sector to adjust school curricula to this perspective that has become hegemonic worldwide. The discussion is based on the concepts of global educational and academic discourse (Beech, 2012) and on others associated to the analysis of educational and curricular policies. I show that in Brazil, the strategies more strongly affect dynamics that involve school administration, curriculum design, contents of knowledge and teacher education. |
id |
UNESP-15_7beff247a94181897a83ba0879175f1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11306 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalizationCurrículos de la educación básica brasileña: convergencias con el discurso educacional global en contextos de internacionalizaciónCurrículos da educação básica brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalizaçãoCurriculumInternationalizationBasic educationGlobal discourses.CurrículoInternacionalizaciónEducación básicaDiscursos globales.CurrículoInternacionalizaçãoEducação básicaDiscursos globais.This paper analyzes the progressive alignment of Brazilian Basic Education to movements for the internationalization of education. Special attention is given to strategies of states, transnational organizations and the private sector to adjust school curricula to this perspective that has become hegemonic worldwide. The discussion is based on the concepts of global educational and academic discourse (Beech, 2012) and on others associated to the analysis of educational and curricular policies. I show that in Brazil, the strategies more strongly affect dynamics that involve school administration, curriculum design, contents of knowledge and teacher education.En el texto, analizo la progresiva aproximación de la Educación Básica brasileña con los movimientos por la internacionalización de la educación, con especial atención a las estrategias que Estados, organismos transnacionales e iniciativa privada vienen movilizando con la expectativa de ajustar configuraciones curriculares de las escuelas a esa perspectiva hegemonizada en escala mundial. La discusión se hace con base en los conceptos de discurso educativo y académico global (Beech, 2012) además de otros asociados con el análisis de las políticas educativas y curriculares. Como resultado, apunto que en Brasil las estrategias afectan más fuertemente dinámicas que involucran gestión escolar, diseños curriculares, contenidos de conocimiento y formación de profesores.No texto, analiso o progressivo alinhamento da Educação Básica brasileira aos movimentos pela internacionalização da educação, com especial atenção às estratégias que Estados, Organismos Transnacionais e iniciativa privada vêm mobilizando com a expectativa de ajustarem configurações curriculares de escolas a essa perspectiva que se hegemoniza em escala global. A discussão é feita com base nos conceitos de discurso educacional e acadêmico global de Jason Beech, além de outros, associados com análise das políticas educacionais e curriculares. Aponto que no Brasil as estratégias afetam mais fortemente dinâmicas que envolvem gestão escolar, desenhos curriculares, conteúdos de conhecimento e formação de professores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1130610.21723/riaee.v14i2.11306Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-436Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-4361982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8028https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8149https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8589Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessThiesen, Juares da Silva2019-11-14T18:18:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11306Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:18:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization Currículos de la educación básica brasileña: convergencias con el discurso educacional global en contextos de internacionalización Currículos da educação básica brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalização |
title |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization |
spellingShingle |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization Thiesen, Juares da Silva Curriculum Internationalization Basic education Global discourses. Currículo Internacionalización Educación básica Discursos globales. Currículo Internacionalização Educação básica Discursos globais. |
title_short |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization |
title_full |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization |
title_fullStr |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization |
title_full_unstemmed |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization |
title_sort |
Brazilian basic education curricula: convergences with the global educational discourse in contexts of internationalization |
author |
Thiesen, Juares da Silva |
author_facet |
Thiesen, Juares da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thiesen, Juares da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curriculum Internationalization Basic education Global discourses. Currículo Internacionalización Educación básica Discursos globales. Currículo Internacionalização Educação básica Discursos globais. |
topic |
Curriculum Internationalization Basic education Global discourses. Currículo Internacionalización Educación básica Discursos globales. Currículo Internacionalização Educação básica Discursos globais. |
description |
This paper analyzes the progressive alignment of Brazilian Basic Education to movements for the internationalization of education. Special attention is given to strategies of states, transnational organizations and the private sector to adjust school curricula to this perspective that has become hegemonic worldwide. The discussion is based on the concepts of global educational and academic discourse (Beech, 2012) and on others associated to the analysis of educational and curricular policies. I show that in Brazil, the strategies more strongly affect dynamics that involve school administration, curriculum design, contents of knowledge and teacher education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306 10.21723/riaee.v14i2.11306 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i2.11306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8028 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8149 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11306/8589 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-436 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 420-436 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856541597696 |