Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: vieira, Maria Clarisse
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139
Resumo: The article analyzes the meanings attributed to initial training in youth and adult education (EJA), developed for university students at the Faculty of Education of UnB. Based on the concept of Communities of Practice, the contributions of popular education and the historical-cultural perspective, the text reconstructs this experience through the analysis of logbooks and reports prepared by undergraduate students from 2013 to 2016 in the disciplines Project 3 and 4, components of the Pedagogy curriculum. The contact with the students of the EJA and the reflection in and on the educational practice forges in the graduating a sensitivity / commitment in relation to this reality, through the action research, the experience and the development of a pedagogical practice based on the sensitive listening and dialogue.
id UNESP-15_95210c7fc13ddb9ec5e0855e2046d1ac
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11139
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adultsComunidades de prácticas como espacios de formación inicial en la educación de jóvenes y adultosComunidades de práticas como espaços de formação inicial na educação de jovens e adultosCommunities of practiceTraining of educatorsPopular educationEducation of young people and adults.Comunidades de prácticaFormación de educadoresEducación popularEducación de jóvenes y adultos.Comunidades de práticaFormação de educadoresEducação popularEducação de jovens e adultos.The article analyzes the meanings attributed to initial training in youth and adult education (EJA), developed for university students at the Faculty of Education of UnB. Based on the concept of Communities of Practice, the contributions of popular education and the historical-cultural perspective, the text reconstructs this experience through the analysis of logbooks and reports prepared by undergraduate students from 2013 to 2016 in the disciplines Project 3 and 4, components of the Pedagogy curriculum. The contact with the students of the EJA and the reflection in and on the educational practice forges in the graduating a sensitivity / commitment in relation to this reality, through the action research, the experience and the development of a pedagogical practice based on the sensitive listening and dialogue.El artículo analiza las significaciones atribuidas a la formación inicial en educación de jóvenes y adultos (EJA), desarrollada por graduandos en la Facultad de Educación de la UnB. Con base en el concepto de Comunidades de Prácticas, en las contribuciones de la educación popular y de la perspectiva histórico-Cultural el texto reconstruye esta experiencia por medio del análisis de diarios de a bordo e informes elaborados por los estudiantes de graduación en el período de 2013 a 2016, en las disciplinas Proyecto 3 y 4, componentes del currículo de Pedagogía. El contacto con los educandos de la EJA y la reflexión en y sobre la práctica educativa forja en el graduando una sensibilidad / compromiso en relación a esa realidad, a través de la investigación-acción, de la vivencia y del desarrollo de una práctica pedagógica pautada en la escucha sensible y en el diálogo.O artigo analisa as significações atribuídas à formação inicial em educação de jovens e adultos (EJA), desenvolvida por graduandos da Faculdade de Educação da UnB. Com base no conceito de Comunidades de Práticas, nas contribuições da educação popular e da perspectiva histórico-Cultural o texto reconstrói esta experiência por meio da análise de diários de bordo e relatórios elaborados pelos estudantes de graduação no período de 2013 a 2016, nas disciplinas Projeto 3 e 4, componentes do currículo de Pedagogia. O contato com os educandos da EJA e a reflexão na e sobre a prática educativa forja no graduando uma sensibilidade/compromisso em relação a essa realidade, por meio da pesquisa-ação, da vivência e do desenvolvimento de uma prática pedagógica pautada na escuta sensível e no diálogo. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativa, de tipo pesquisa ação com análise documental e observação participanteapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1113910.21723/riaee.v14i3.11139Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-1029Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-10291982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8155https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8451https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/9036Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessvieira, Maria Clarisse2020-05-21T22:07:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11139Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:07:03Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
Comunidades de prácticas como espacios de formación inicial en la educación de jóvenes y adultos
Comunidades de práticas como espaços de formação inicial na educação de jovens e adultos
title Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
spellingShingle Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
vieira, Maria Clarisse
Communities of practice
Training of educators
Popular education
Education of young people and adults.
Comunidades de práctica
Formación de educadores
Educación popular
Educación de jóvenes y adultos.
Comunidades de prática
Formação de educadores
Educação popular
Educação de jovens e adultos.
title_short Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
title_full Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
title_fullStr Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
title_full_unstemmed Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
title_sort Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
author vieira, Maria Clarisse
author_facet vieira, Maria Clarisse
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv vieira, Maria Clarisse
dc.subject.por.fl_str_mv Communities of practice
Training of educators
Popular education
Education of young people and adults.
Comunidades de práctica
Formación de educadores
Educación popular
Educación de jóvenes y adultos.
Comunidades de prática
Formação de educadores
Educação popular
Educação de jovens e adultos.
topic Communities of practice
Training of educators
Popular education
Education of young people and adults.
Comunidades de práctica
Formación de educadores
Educación popular
Educación de jóvenes y adultos.
Comunidades de prática
Formação de educadores
Educação popular
Educação de jovens e adultos.
description The article analyzes the meanings attributed to initial training in youth and adult education (EJA), developed for university students at the Faculty of Education of UnB. Based on the concept of Communities of Practice, the contributions of popular education and the historical-cultural perspective, the text reconstructs this experience through the analysis of logbooks and reports prepared by undergraduate students from 2013 to 2016 in the disciplines Project 3 and 4, components of the Pedagogy curriculum. The contact with the students of the EJA and the reflection in and on the educational practice forges in the graduating a sensitivity / commitment in relation to this reality, through the action research, the experience and the development of a pedagogical practice based on the sensitive listening and dialogue.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa qualitativa, de tipo pesquisa ação com análise documental e observação participante
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139
10.21723/riaee.v14i3.11139
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11139
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8155
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8451
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/9036
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-1029
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-1029
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856182984704