Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139 |
Resumo: | The article analyzes the meanings attributed to initial training in youth and adult education (EJA), developed for university students at the Faculty of Education of UnB. Based on the concept of Communities of Practice, the contributions of popular education and the historical-cultural perspective, the text reconstructs this experience through the analysis of logbooks and reports prepared by undergraduate students from 2013 to 2016 in the disciplines Project 3 and 4, components of the Pedagogy curriculum. The contact with the students of the EJA and the reflection in and on the educational practice forges in the graduating a sensitivity / commitment in relation to this reality, through the action research, the experience and the development of a pedagogical practice based on the sensitive listening and dialogue. |
id |
UNESP-15_95210c7fc13ddb9ec5e0855e2046d1ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11139 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adultsComunidades de prácticas como espacios de formación inicial en la educación de jóvenes y adultosComunidades de práticas como espaços de formação inicial na educação de jovens e adultosCommunities of practiceTraining of educatorsPopular educationEducation of young people and adults.Comunidades de prácticaFormación de educadoresEducación popularEducación de jóvenes y adultos.Comunidades de práticaFormação de educadoresEducação popularEducação de jovens e adultos.The article analyzes the meanings attributed to initial training in youth and adult education (EJA), developed for university students at the Faculty of Education of UnB. Based on the concept of Communities of Practice, the contributions of popular education and the historical-cultural perspective, the text reconstructs this experience through the analysis of logbooks and reports prepared by undergraduate students from 2013 to 2016 in the disciplines Project 3 and 4, components of the Pedagogy curriculum. The contact with the students of the EJA and the reflection in and on the educational practice forges in the graduating a sensitivity / commitment in relation to this reality, through the action research, the experience and the development of a pedagogical practice based on the sensitive listening and dialogue.El artículo analiza las significaciones atribuidas a la formación inicial en educación de jóvenes y adultos (EJA), desarrollada por graduandos en la Facultad de Educación de la UnB. Con base en el concepto de Comunidades de Prácticas, en las contribuciones de la educación popular y de la perspectiva histórico-Cultural el texto reconstruye esta experiencia por medio del análisis de diarios de a bordo e informes elaborados por los estudiantes de graduación en el período de 2013 a 2016, en las disciplinas Proyecto 3 y 4, componentes del currículo de Pedagogía. El contacto con los educandos de la EJA y la reflexión en y sobre la práctica educativa forja en el graduando una sensibilidad / compromiso en relación a esa realidad, a través de la investigación-acción, de la vivencia y del desarrollo de una práctica pedagógica pautada en la escucha sensible y en el diálogo.O artigo analisa as significações atribuídas à formação inicial em educação de jovens e adultos (EJA), desenvolvida por graduandos da Faculdade de Educação da UnB. Com base no conceito de Comunidades de Práticas, nas contribuições da educação popular e da perspectiva histórico-Cultural o texto reconstrói esta experiência por meio da análise de diários de bordo e relatórios elaborados pelos estudantes de graduação no período de 2013 a 2016, nas disciplinas Projeto 3 e 4, componentes do currículo de Pedagogia. O contato com os educandos da EJA e a reflexão na e sobre a prática educativa forja no graduando uma sensibilidade/compromisso em relação a essa realidade, por meio da pesquisa-ação, da vivência e do desenvolvimento de uma prática pedagógica pautada na escuta sensível e no diálogo. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativa, de tipo pesquisa ação com análise documental e observação participanteapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1113910.21723/riaee.v14i3.11139Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-1029Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-10291982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8155https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8451https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/9036Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessvieira, Maria Clarisse2020-05-21T22:07:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11139Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:07:03Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults Comunidades de prácticas como espacios de formación inicial en la educación de jóvenes y adultos Comunidades de práticas como espaços de formação inicial na educação de jovens e adultos |
title |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults |
spellingShingle |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults vieira, Maria Clarisse Communities of practice Training of educators Popular education Education of young people and adults. Comunidades de práctica Formación de educadores Educación popular Educación de jóvenes y adultos. Comunidades de prática Formação de educadores Educação popular Educação de jovens e adultos. |
title_short |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults |
title_full |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults |
title_fullStr |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults |
title_full_unstemmed |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults |
title_sort |
Communities of practices as spaces of initial training in education of youth and adults |
author |
vieira, Maria Clarisse |
author_facet |
vieira, Maria Clarisse |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
vieira, Maria Clarisse |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communities of practice Training of educators Popular education Education of young people and adults. Comunidades de práctica Formación de educadores Educación popular Educación de jóvenes y adultos. Comunidades de prática Formação de educadores Educação popular Educação de jovens e adultos. |
topic |
Communities of practice Training of educators Popular education Education of young people and adults. Comunidades de práctica Formación de educadores Educación popular Educación de jóvenes y adultos. Comunidades de prática Formação de educadores Educação popular Educação de jovens e adultos. |
description |
The article analyzes the meanings attributed to initial training in youth and adult education (EJA), developed for university students at the Faculty of Education of UnB. Based on the concept of Communities of Practice, the contributions of popular education and the historical-cultural perspective, the text reconstructs this experience through the analysis of logbooks and reports prepared by undergraduate students from 2013 to 2016 in the disciplines Project 3 and 4, components of the Pedagogy curriculum. The contact with the students of the EJA and the reflection in and on the educational practice forges in the graduating a sensitivity / commitment in relation to this reality, through the action research, the experience and the development of a pedagogical practice based on the sensitive listening and dialogue. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa qualitativa, de tipo pesquisa ação com análise documental e observação participante |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139 10.21723/riaee.v14i3.11139 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8155 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/8451 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11139/9036 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-1029 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 1015-1029 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856182984704 |