Images and words to think the school: notes on the secondary education reform
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621 |
Resumo: | This article focuses on the teaching of art in High School, with the central aim of analyzing the Provisional Measure no. 746/2016 voted into Law no. 13.415/2017 which altered the LDB no. 9.394/1996. The amendment brought historic setbacks to presence of art within the school curriculum and thus raised fundamental and urgent issues for the debate, such as making education flexible and oriented to the labor market and the weakening of the welfare state. In opposition to the historic achievements of art educators in relation to presence of art at school, the reform of secondary education silenced voices, removed rights and, by devaluing the teaching of art, opened up loopholes for making more precarious both the work of teachers and the possibilities of knowledge that art promotes in education. |
id |
UNESP-15_990d88a387e97384ddec338a47e5bd08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10621 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reformImágenes y palabras para pensar la escuela: apontamentos sobre la reforma de la educación secundária en brasilImagens e palavras para pensar a escola: apontamentos sobre a reforma do ensino médioArt teachingSecondary education reformCurriculum.Enseñanza del arteEducación secundaria en BrasilCurrículo.Ensino da arteReforma do ensino médioCurrículo.This article focuses on the teaching of art in High School, with the central aim of analyzing the Provisional Measure no. 746/2016 voted into Law no. 13.415/2017 which altered the LDB no. 9.394/1996. The amendment brought historic setbacks to presence of art within the school curriculum and thus raised fundamental and urgent issues for the debate, such as making education flexible and oriented to the labor market and the weakening of the welfare state. In opposition to the historic achievements of art educators in relation to presence of art at school, the reform of secondary education silenced voices, removed rights and, by devaluing the teaching of art, opened up loopholes for making more precarious both the work of teachers and the possibilities of knowledge that art promotes in education.Este artículo debruza-si sobre la enseñanza del Arte en la Educación Secundaria em Brasil. Teniendo como análisis céntrico la Medida Provisional nº 746/2016 transformada en la Ley nº 13.415/2017 que alteró la LDB nº 9.394/1996. La alteración trajo retrocesos históricos en relación la presencia del arte en el currículo escolar y lanzó cuestiones fundamentales y urgentes para el debate, tales como la flexibilización de la educación atrapada al mercado de trabajo y la atenuación del Estado de bienestar social. Al contramano de las conquistas históricas de los arte-educadores brasileños en relación la presencia del Arte en la escuela, la Reforma de la Educación Secundária en Brasil destituyó voces, derechos y al desvalorizar la enseñanza del Arte abrió brechas para precarizar tanto el trabajo de los profesores cuanto las posibilidades de conocimiento que el arte promueve en la educación.Este artigo debruça-se sobre o ensino da Arte no Ensino Médio tendo como análise central a Medida Provisória nº 746/2016 transformada na Lei nº 13.415/2017 que alterou a LDB nº 9.394/1996. A alteração trouxe retrocessos históricos em relação a presença da arte no currículo escolar e lançou questões fundamentais e urgentes para o debate, tais como a flexibilização da educação atrelada ao mercado de trabalho e o enfraquecimento do Estado de bem-estar social. À contramão das conquistas históricas dos arte-educadores brasileiros em relação à presença da Arte na escola, a Reforma do Ensino Médio destituiu vozes, direitos, e ao desvalorizar o ensino da Arte abriu brechas para precarizar tanto o trabalho dos professores quanto as possibilidades de conhecimento que a arte promove na educação. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa teóricaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1062110.21723/riaee.v14i3.10621Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 973-985Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 973-9851982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621/8145https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621/8448https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621/9033Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Francione Oliveira2020-05-21T22:06:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10621Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:06:52Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform Imágenes y palabras para pensar la escuela: apontamentos sobre la reforma de la educación secundária en brasil Imagens e palavras para pensar a escola: apontamentos sobre a reforma do ensino médio |
title |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform |
spellingShingle |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform Carvalho, Francione Oliveira Art teaching Secondary education reform Curriculum. Enseñanza del arte Educación secundaria en Brasil Currículo. Ensino da arte Reforma do ensino médio Currículo. |
title_short |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform |
title_full |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform |
title_fullStr |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform |
title_full_unstemmed |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform |
title_sort |
Images and words to think the school: notes on the secondary education reform |
author |
Carvalho, Francione Oliveira |
author_facet |
Carvalho, Francione Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Francione Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art teaching Secondary education reform Curriculum. Enseñanza del arte Educación secundaria en Brasil Currículo. Ensino da arte Reforma do ensino médio Currículo. |
topic |
Art teaching Secondary education reform Curriculum. Enseñanza del arte Educación secundaria en Brasil Currículo. Ensino da arte Reforma do ensino médio Currículo. |
description |
This article focuses on the teaching of art in High School, with the central aim of analyzing the Provisional Measure no. 746/2016 voted into Law no. 13.415/2017 which altered the LDB no. 9.394/1996. The amendment brought historic setbacks to presence of art within the school curriculum and thus raised fundamental and urgent issues for the debate, such as making education flexible and oriented to the labor market and the weakening of the welfare state. In opposition to the historic achievements of art educators in relation to presence of art at school, the reform of secondary education silenced voices, removed rights and, by devaluing the teaching of art, opened up loopholes for making more precarious both the work of teachers and the possibilities of knowledge that art promotes in education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa teórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621 10.21723/riaee.v14i3.10621 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.10621 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621/8145 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621/8448 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10621/9033 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 973-985 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 973-985 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856063447040 |