Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chediak, Sheylla
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Kunnari, Irma, Inforsato, Edson do Carmo, Amorim Júnior, Jorge W.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408
Resumo: This paper aims to present a theoretical discussion about the concept of Professional Learning Community (PLC) and to relate it to the proposal of a school management model, focused on the teacher professional development aligned with the demands of the 21st Century. This paper also represents a case study which analyses the school management regarding the maintenance of a PLC in two schools in Finland. This initial study points to the need of carrying out an applied research in schools in Brazil so that implementation and its assessment can be done, beginning with a hypothesis that a PLC meets the demands for a school management model that can empower teachers, promote staff well-being, provide lifelong learning opportunities and consequently improve the quality of students’ learning.
id UNESP-15_9a9e59000e70a228d53d879151ecbab9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11408
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School ManagementComunidades de aprendizaje profesional como estrategia de liderazgo en la gestión escolar del siglo XXIComunidades de Aprendizagem Profissional como estratégia de liderança na gestão escolar do século XXIProfessional Learning CommunityTeacher professional developmentSchool management.Comunidad de Aprendizaje Profesional - CAPDesarrollo profesional docenteGestión escolar.Comunidade de Aprendizagem Profissional – CAPDesenvolvimento profissional docenteGestão escolar.This paper aims to present a theoretical discussion about the concept of Professional Learning Community (PLC) and to relate it to the proposal of a school management model, focused on the teacher professional development aligned with the demands of the 21st Century. This paper also represents a case study which analyses the school management regarding the maintenance of a PLC in two schools in Finland. This initial study points to the need of carrying out an applied research in schools in Brazil so that implementation and its assessment can be done, beginning with a hypothesis that a PLC meets the demands for a school management model that can empower teachers, promote staff well-being, provide lifelong learning opportunities and consequently improve the quality of students’ learning.El presente artículo objetiva presentar una discusión sobre teoría de la Comunidad de Aprendizaje Profesional - CAP, del inglés Professional Learning Community, y relacionarlo a una propuesta de modelo de gestión escolar enfocada en el desarrollo profesional docente en consonancia con las demandas del siglo XXI. Esta investigación, de enfoque cualitativo, es un estudio de caso que busca una gestión de la educación en la gestión de una CAP en dos escuelas en la ciudad de Hämeenlinna, en Finlandia. Este estudio inicial apunta para la necesidad de realización de una investigación aplicada en escuelas en Brasil para implantación y estudio de los resultados, y parte de la hipótesis de que una CAP atiende a las demandas de un modelo de gestión escolar que pueda empoderar a los profesores, promover el bienestar, crear oportunidades de aprendizaje a lo largo de la vida y consecuentemente mejorar la calidad del aprendizaje de los alumnos.O presente artigo objetiva apresentar uma discussão teórica sobre o conceito de Comunidade de Aprendizagem Profissional (CAP), do inglês Professional Learning Community, e relacioná-lo à proposta de um modelo de gestão escolar focada no desenvolvimento profissional docente em consonância com as demandas do século XXI. Este artigo aborda também um estudo de caso, a partir de uma abordagem qualitativa, que buscou analisar a gestão escolar na manutenção de uma CAP em duas escolas na Finlândia[1]. Como conclusão, aponta-se para a necessidade de realização de pesquisa aplicada em escolas no Brasil para implantação e estudo dos resultados, partindo da hipótese de que uma CAP atende às demandas para um modelo de gestão escolar que pode empoderar a equipe de professores, promover o bem-estar destes, oportunizar aprendizagens ao longo da vida e consequentemente melhorar a qualidade de aprendizagem dos alunos.[1] Pesquisa realizada como Bolsista/DEJ – CNPq – Chamada Pública CNPq - SETEC/MEC Nº 041/2014 – Programa Professores para o Futuro (Finlândia) II.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1140810.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11408Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 304-323Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 304-3231982-55872446-860610.21723/riaee.nesp1.v13.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408/7276https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408/7277Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessChediak, SheyllaKunnari, IrmaInforsato, Edson do CarmoAmorim Júnior, Jorge W.2020-12-30T21:18:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11408Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T21:18:17Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
Comunidades de aprendizaje profesional como estrategia de liderazgo en la gestión escolar del siglo XXI
Comunidades de Aprendizagem Profissional como estratégia de liderança na gestão escolar do século XXI
title Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
spellingShingle Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
Chediak, Sheylla
Professional Learning Community
Teacher professional development
School management.
Comunidad de Aprendizaje Profesional - CAP
Desarrollo profesional docente
Gestión escolar.
Comunidade de Aprendizagem Profissional – CAP
Desenvolvimento profissional docente
Gestão escolar.
title_short Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
title_full Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
title_fullStr Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
title_full_unstemmed Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
title_sort Professional Learning Communities as a Leadership Strategy in the 21st Century School Management
author Chediak, Sheylla
author_facet Chediak, Sheylla
Kunnari, Irma
Inforsato, Edson do Carmo
Amorim Júnior, Jorge W.
author_role author
author2 Kunnari, Irma
Inforsato, Edson do Carmo
Amorim Júnior, Jorge W.
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chediak, Sheylla
Kunnari, Irma
Inforsato, Edson do Carmo
Amorim Júnior, Jorge W.
dc.subject.por.fl_str_mv Professional Learning Community
Teacher professional development
School management.
Comunidad de Aprendizaje Profesional - CAP
Desarrollo profesional docente
Gestión escolar.
Comunidade de Aprendizagem Profissional – CAP
Desenvolvimento profissional docente
Gestão escolar.
topic Professional Learning Community
Teacher professional development
School management.
Comunidad de Aprendizaje Profesional - CAP
Desarrollo profesional docente
Gestión escolar.
Comunidade de Aprendizagem Profissional – CAP
Desenvolvimento profissional docente
Gestão escolar.
description This paper aims to present a theoretical discussion about the concept of Professional Learning Community (PLC) and to relate it to the proposal of a school management model, focused on the teacher professional development aligned with the demands of the 21st Century. This paper also represents a case study which analyses the school management regarding the maintenance of a PLC in two schools in Finland. This initial study points to the need of carrying out an applied research in schools in Brazil so that implementation and its assessment can be done, beginning with a hypothesis that a PLC meets the demands for a school management model that can empower teachers, promote staff well-being, provide lifelong learning opportunities and consequently improve the quality of students’ learning.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408
10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11408
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408
identifier_str_mv 10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11408
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408/7276
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11408/7277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 304-323
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 1, maio (2018); 304-323
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.nesp1.v13.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856560472064