Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paschoal, Jaqueline Delgado
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Moreno, Gilmara Lupion, Furlan de Oliveira, Marta Regina, De Barros, Marta Silene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8530
Resumo: The article discuss the pedagogical work in children's schools, from the conceptions of teachers who work in the nursery. The intent of this research is justified by questioning the existing gap between what they think and what they do these professionals, since in practice the care related to the child's body happen mechanical and dissociated way of an intentionally educational work. To see how this issue is perceived by teachers, a questionnaire with open questions that sought to raise aspects of the pedagogical work organization babies was applied. The survey results indicate that, from a practical point of view, there are still quite significant mistakes in the work of these professionals, since the concern is only with the hygiene and the physical safety of babies. Thus, it is necessary that educational activities are designed for the nursery, to consider teaching as an educational opportunity in working with babies, aimed at their learning and integral development.
id UNESP-15_ae3c30e8227766bf196b12481779aaf3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8530
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babiesLa educación infantil en destaque: retos y perspectivas para la educación de los bebésA educação infantil em foco: desafios e perspectivas para a educação dos bebêsEducation. Concepts. Practices. Teachers. Children.Educación. Concepciones. Prácticas. Profesores. Niños.Educação. Concepções. Práticas. Professoras. Crianças.The article discuss the pedagogical work in children's schools, from the conceptions of teachers who work in the nursery. The intent of this research is justified by questioning the existing gap between what they think and what they do these professionals, since in practice the care related to the child's body happen mechanical and dissociated way of an intentionally educational work. To see how this issue is perceived by teachers, a questionnaire with open questions that sought to raise aspects of the pedagogical work organization babies was applied. The survey results indicate that, from a practical point of view, there are still quite significant mistakes in the work of these professionals, since the concern is only with the hygiene and the physical safety of babies. Thus, it is necessary that educational activities are designed for the nursery, to consider teaching as an educational opportunity in working with babies, aimed at their learning and integral development.El artículo discute el trabajo pedagógico en las escuelas infantiles, a partir de las concepciones de profesoras que actúan en la guardería infantil. El objetivo se justifica por problematizar el descompás existente entre lo que piensan y lo que hacen esas profesionales, una vez que, en la práctica, los cuidados relacionados al cuerpo del niño ocurren de manera mecánica y disociada de un trabajo intencionalmente educativo. Para comprobarse como las profesoras comprenden esa cuestión, se realizó una encuesta con cuestiones abiertas que buscó identificar aspectos de la organización del trabajo pedagógico con bebés. Los resultados indican que, desde el punto de vista práctico, hay, aún, equívocos muy significativos en la actuación de esas profesionales, pues la preocupación es solamente con la higiene y con la seguridad física de los niños. Así, se hace necesario pensar en acciones pedagógicas, para la guardería, que consideren la enseñanza como posibilidad educativa en el trabajo con los niños de corta edad, con enfoque en su aprendizaje y su desarrollo integral.  O artigo discute o trabalho pedagógico nas escolas infantis, a partir das concepções de professoras que atuam no berçário. O objetivo se justifica por problematizar o descompasso existente entre o que pensam e o que fazem essas profissionais, já que, na prática, os cuidados relacionados ao corpo da criança acontecem de maneira mecânica e dissociada de um trabalho intencionalmente educativo. Para se verificar como essa questão é entendida pelas professoras, foi aplicado um questionário com questões abertas que buscou levantar aspectos da organização do trabalho pedagógico com bebês. Os resultados indicam que, do ponto de vista prático, ainda há equívocos bastante significativos na atuação dessas profissionais, já que a preocupação é somente com a higiene e com a segurança física dos bebês. Assim, é necessário que sejam pensadas ações pedagógicas, para o berçário, que considerem o ensino como possibilidade educativa no trabalho com os bebês, visando ao seu aprendizado e ao desenvolvimento integral.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/853010.21723/riaee.v11.n4.8530Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2174-2190Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2174-21901982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8530/6052Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaschoal, Jaqueline DelgadoMoreno, Gilmara LupionFurlan de Oliveira, Marta ReginaDe Barros, Marta Silene2017-11-09T20:31:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8530Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-09T20:31:43Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
La educación infantil en destaque: retos y perspectivas para la educación de los bebés
A educação infantil em foco: desafios e perspectivas para a educação dos bebês
title Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
spellingShingle Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
Paschoal, Jaqueline Delgado
Education. Concepts. Practices. Teachers. Children.
Educación. Concepciones. Prácticas. Profesores. Niños.
Educação. Concepções. Práticas. Professoras. Crianças.
title_short Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
title_full Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
title_fullStr Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
title_full_unstemmed Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
title_sort Childhood education in focus: challenges and perspectives for the education of babies
author Paschoal, Jaqueline Delgado
author_facet Paschoal, Jaqueline Delgado
Moreno, Gilmara Lupion
Furlan de Oliveira, Marta Regina
De Barros, Marta Silene
author_role author
author2 Moreno, Gilmara Lupion
Furlan de Oliveira, Marta Regina
De Barros, Marta Silene
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paschoal, Jaqueline Delgado
Moreno, Gilmara Lupion
Furlan de Oliveira, Marta Regina
De Barros, Marta Silene
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Concepts. Practices. Teachers. Children.
Educación. Concepciones. Prácticas. Profesores. Niños.
Educação. Concepções. Práticas. Professoras. Crianças.
topic Education. Concepts. Practices. Teachers. Children.
Educación. Concepciones. Prácticas. Profesores. Niños.
Educação. Concepções. Práticas. Professoras. Crianças.
description The article discuss the pedagogical work in children's schools, from the conceptions of teachers who work in the nursery. The intent of this research is justified by questioning the existing gap between what they think and what they do these professionals, since in practice the care related to the child's body happen mechanical and dissociated way of an intentionally educational work. To see how this issue is perceived by teachers, a questionnaire with open questions that sought to raise aspects of the pedagogical work organization babies was applied. The survey results indicate that, from a practical point of view, there are still quite significant mistakes in the work of these professionals, since the concern is only with the hygiene and the physical safety of babies. Thus, it is necessary that educational activities are designed for the nursery, to consider teaching as an educational opportunity in working with babies, aimed at their learning and integral development.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8530
10.21723/riaee.v11.n4.8530
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8530
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.8530
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8530/6052
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2174-2190
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2174-2190
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854822981632