Integral full-time education: some challenges for school management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernado, Elisangela da Silva
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116
Resumo: The present research theme is justified according to the current school management scenario, which requires qualification for the exercise of different functions in full-time school units. With the purpose of investigating the possible impacts of the Program More Education on educational outcomes, the objective of this article was to analyze the perceptions and challenges of school managers of full - time educational establishments in six public schools in Rio de Janeiro.The exercise of management is no longer a purely bureaucratic function, but it is an action that requires articulation between formal and non-formal learning, times and spaces of teaching, community and management. This movement generates the need for a differentiated management that takes into account the current perspectives that mark another logic of school management, especially in planning, coordination and evaluation of education systems.
id UNESP-15_d02f8c127dfe6be1c22eea406c33fced
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12116
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Integral full-time education: some challenges for school managementEducación en tiempo integral: algunos desafíos para la gestión escolarEducação em tempo integral: alguns desafios para a gestão escolarSchool managementFull-time educationProgram more education.Gestión escolarEducación a tiempo completoPrograma más educación.Gestão escolarEducação em tempo integralPrograma mais educação.The present research theme is justified according to the current school management scenario, which requires qualification for the exercise of different functions in full-time school units. With the purpose of investigating the possible impacts of the Program More Education on educational outcomes, the objective of this article was to analyze the perceptions and challenges of school managers of full - time educational establishments in six public schools in Rio de Janeiro.The exercise of management is no longer a purely bureaucratic function, but it is an action that requires articulation between formal and non-formal learning, times and spaces of teaching, community and management. This movement generates the need for a differentiated management that takes into account the current perspectives that mark another logic of school management, especially in planning, coordination and evaluation of education systems.El presente tema de investigación se justifica en función del escenario actual de la gestión escolar, el cual exige cualificación para el ejercicio de diferentes funciones en las unidades escolares de tiempo completo. Con el fin de investigar los posibles impactos del Programa Más Educación en los resultados educativos, el objetivo de este artículo fue analizar percepciones y desafíos de gestores escolares de establecimientos de enseñanza de tiempo completo en seis escuelas públicas cariocas. El ejercicio de la gestión no es más que una función meramente burocrática, pero es una acción que exige articulación entre los saberes, los tiempos y los espacios formales y no formales de enseñanza, de la comunidad y de la gestión. Este movimiento genera la necesidad de una gestión diferenciada, que atienda a las actuales perspectivas que marcan otra lógica de gestión escolar, especialmente en lo que se refiere al planeamiento, a la coordinación ya la evaluación de sistemas de enseñanza.O presente tema de pesquisa se justifica em função do cenário atual da gestão escolar, o qual exige qualificação para o exercício de diferentes funções nas unidades escolares de tempo integral. Com a finalidade de investigar os possíveis impactos do Programa Mais Educação nos resultados educacionais, o objetivo deste artigo foi analisar percepções e desafios de gestores escolares de estabelecimentos de ensino de tempo integral em seis escolas públicas cariocas. O exercício da gestão não é mais uma função meramente burocrática, mas é uma ação que exige articulação entre os saberes, os tempos e os espaços formais e não formais de ensino, da comunidade e da gestão. Este movimento gera a necessidade de uma gestão diferenciada, que atenda às atuais perspectivas que marcam uma outra lógica de gestão escolar, especialmente no que se refere ao planejamento, à coordenação e à avaliação de sistemas de ensino.   Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPESQUISA QUALITATIVAapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1211610.21723/riaee.v15i1.12116Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-94Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-941982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/8798https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9021https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9470Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernado, Elisangela da Silva2021-02-12T02:08:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12116Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-02-12T02:08:04Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Integral full-time education: some challenges for school management
Educación en tiempo integral: algunos desafíos para la gestión escolar
Educação em tempo integral: alguns desafios para a gestão escolar
title Integral full-time education: some challenges for school management
spellingShingle Integral full-time education: some challenges for school management
Bernado, Elisangela da Silva
School management
Full-time education
Program more education.
Gestión escolar
Educación a tiempo completo
Programa más educación.
Gestão escolar
Educação em tempo integral
Programa mais educação.
title_short Integral full-time education: some challenges for school management
title_full Integral full-time education: some challenges for school management
title_fullStr Integral full-time education: some challenges for school management
title_full_unstemmed Integral full-time education: some challenges for school management
title_sort Integral full-time education: some challenges for school management
author Bernado, Elisangela da Silva
author_facet Bernado, Elisangela da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernado, Elisangela da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv School management
Full-time education
Program more education.
Gestión escolar
Educación a tiempo completo
Programa más educación.
Gestão escolar
Educação em tempo integral
Programa mais educação.
topic School management
Full-time education
Program more education.
Gestión escolar
Educación a tiempo completo
Programa más educación.
Gestão escolar
Educação em tempo integral
Programa mais educação.
description The present research theme is justified according to the current school management scenario, which requires qualification for the exercise of different functions in full-time school units. With the purpose of investigating the possible impacts of the Program More Education on educational outcomes, the objective of this article was to analyze the perceptions and challenges of school managers of full - time educational establishments in six public schools in Rio de Janeiro.The exercise of management is no longer a purely bureaucratic function, but it is an action that requires articulation between formal and non-formal learning, times and spaces of teaching, community and management. This movement generates the need for a differentiated management that takes into account the current perspectives that mark another logic of school management, especially in planning, coordination and evaluation of education systems.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PESQUISA QUALITATIVA
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116
10.21723/riaee.v15i1.12116
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i1.12116
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/8798
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9021
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-94
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-94
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857125654528