Integral full-time education: some challenges for school management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116 |
Resumo: | The present research theme is justified according to the current school management scenario, which requires qualification for the exercise of different functions in full-time school units. With the purpose of investigating the possible impacts of the Program More Education on educational outcomes, the objective of this article was to analyze the perceptions and challenges of school managers of full - time educational establishments in six public schools in Rio de Janeiro.The exercise of management is no longer a purely bureaucratic function, but it is an action that requires articulation between formal and non-formal learning, times and spaces of teaching, community and management. This movement generates the need for a differentiated management that takes into account the current perspectives that mark another logic of school management, especially in planning, coordination and evaluation of education systems. |
id |
UNESP-15_d02f8c127dfe6be1c22eea406c33fced |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12116 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Integral full-time education: some challenges for school managementEducación en tiempo integral: algunos desafíos para la gestión escolarEducação em tempo integral: alguns desafios para a gestão escolarSchool managementFull-time educationProgram more education.Gestión escolarEducación a tiempo completoPrograma más educación.Gestão escolarEducação em tempo integralPrograma mais educação.The present research theme is justified according to the current school management scenario, which requires qualification for the exercise of different functions in full-time school units. With the purpose of investigating the possible impacts of the Program More Education on educational outcomes, the objective of this article was to analyze the perceptions and challenges of school managers of full - time educational establishments in six public schools in Rio de Janeiro.The exercise of management is no longer a purely bureaucratic function, but it is an action that requires articulation between formal and non-formal learning, times and spaces of teaching, community and management. This movement generates the need for a differentiated management that takes into account the current perspectives that mark another logic of school management, especially in planning, coordination and evaluation of education systems.El presente tema de investigación se justifica en función del escenario actual de la gestión escolar, el cual exige cualificación para el ejercicio de diferentes funciones en las unidades escolares de tiempo completo. Con el fin de investigar los posibles impactos del Programa Más Educación en los resultados educativos, el objetivo de este artículo fue analizar percepciones y desafíos de gestores escolares de establecimientos de enseñanza de tiempo completo en seis escuelas públicas cariocas. El ejercicio de la gestión no es más que una función meramente burocrática, pero es una acción que exige articulación entre los saberes, los tiempos y los espacios formales y no formales de enseñanza, de la comunidad y de la gestión. Este movimiento genera la necesidad de una gestión diferenciada, que atienda a las actuales perspectivas que marcan otra lógica de gestión escolar, especialmente en lo que se refiere al planeamiento, a la coordinación ya la evaluación de sistemas de enseñanza.O presente tema de pesquisa se justifica em função do cenário atual da gestão escolar, o qual exige qualificação para o exercício de diferentes funções nas unidades escolares de tempo integral. Com a finalidade de investigar os possíveis impactos do Programa Mais Educação nos resultados educacionais, o objetivo deste artigo foi analisar percepções e desafios de gestores escolares de estabelecimentos de ensino de tempo integral em seis escolas públicas cariocas. O exercício da gestão não é mais uma função meramente burocrática, mas é uma ação que exige articulação entre os saberes, os tempos e os espaços formais e não formais de ensino, da comunidade e da gestão. Este movimento gera a necessidade de uma gestão diferenciada, que atenda às atuais perspectivas que marcam uma outra lógica de gestão escolar, especialmente no que se refere ao planejamento, à coordenação e à avaliação de sistemas de ensino. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPESQUISA QUALITATIVAapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1211610.21723/riaee.v15i1.12116Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-94Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-941982-55872446-860610.21723/riaee.v15i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/8798https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9021https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9470Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernado, Elisangela da Silva2021-02-12T02:08:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12116Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-02-12T02:08:04Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integral full-time education: some challenges for school management Educación en tiempo integral: algunos desafíos para la gestión escolar Educação em tempo integral: alguns desafios para a gestão escolar |
title |
Integral full-time education: some challenges for school management |
spellingShingle |
Integral full-time education: some challenges for school management Bernado, Elisangela da Silva School management Full-time education Program more education. Gestión escolar Educación a tiempo completo Programa más educación. Gestão escolar Educação em tempo integral Programa mais educação. |
title_short |
Integral full-time education: some challenges for school management |
title_full |
Integral full-time education: some challenges for school management |
title_fullStr |
Integral full-time education: some challenges for school management |
title_full_unstemmed |
Integral full-time education: some challenges for school management |
title_sort |
Integral full-time education: some challenges for school management |
author |
Bernado, Elisangela da Silva |
author_facet |
Bernado, Elisangela da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bernado, Elisangela da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School management Full-time education Program more education. Gestión escolar Educación a tiempo completo Programa más educación. Gestão escolar Educação em tempo integral Programa mais educação. |
topic |
School management Full-time education Program more education. Gestión escolar Educación a tiempo completo Programa más educación. Gestão escolar Educação em tempo integral Programa mais educação. |
description |
The present research theme is justified according to the current school management scenario, which requires qualification for the exercise of different functions in full-time school units. With the purpose of investigating the possible impacts of the Program More Education on educational outcomes, the objective of this article was to analyze the perceptions and challenges of school managers of full - time educational establishments in six public schools in Rio de Janeiro.The exercise of management is no longer a purely bureaucratic function, but it is an action that requires articulation between formal and non-formal learning, times and spaces of teaching, community and management. This movement generates the need for a differentiated management that takes into account the current perspectives that mark another logic of school management, especially in planning, coordination and evaluation of education systems. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PESQUISA QUALITATIVA |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116 10.21723/riaee.v15i1.12116 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i1.12116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/8798 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9021 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12116/9470 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-94 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v . 15, n. 1, jan./mar.; 79-94 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857125654528 |