Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836 |
Resumo: | This work aims to reflect on professional teacher development (PDT) from the formative processes and the constitution and socializations of identity narratives of two teachers (Mariposa and Cocoon) who participate in the Transformation Research Group of a Federal Public University of Pará. qualitative nature with the use of content analysis. The data are composed by the semistructured interview analysis to the praxis of the planning of dialogues during a semester. The results reveal that PDT, in Study and Research Group despite the singularity of each narrative, present points that complement the constitution of identity by weaving the autotransformation of reflective teachers. |
id |
UNESP-15_dd615faffa6e22b1f8eee23c4cce549c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11836 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional developmentNarrativas identiras en experiencia de transformación y desarrollo profesional docenteNarrativas identitárias em experiência de transformação e desenvolvimento profissional docenteTeacher trainingProfessional teacher developmentMetamorphoses.Formación docenteDesarrollo profesional docenteMetamorfosis.Formação docenteDesenvolvimento profissional docenteMetamorfoses.This work aims to reflect on professional teacher development (PDT) from the formative processes and the constitution and socializations of identity narratives of two teachers (Mariposa and Cocoon) who participate in the Transformation Research Group of a Federal Public University of Pará. qualitative nature with the use of content analysis. The data are composed by the semistructured interview analysis to the praxis of the planning of dialogues during a semester. The results reveal that PDT, in Study and Research Group despite the singularity of each narrative, present points that complement the constitution of identity by weaving the autotransformation of reflective teachers.Este trabajo objetiva reflexionar sobre desarrollo profesional docente (DPD) a partir de los procesos formativos y de la constitución y socializaciones de narrativas identitarias de dos profesores (Mariposa y Casulo) que participan del Grupo de Investigación Transformación de una Universidad Pública Federal de Pará. el estudio es de naturaleza cualitativa con el uso del análisis del contenido. Los datos están compuestos por el análisis de entrevista semiestructurada a la praxis de la planificación de encuentros dialogados durante un semestre lectivo. Los resultados revelan que DPD, en Grupo de Estudio e Investigación a pesar de la singularidad de cada narrativa, presentan puntos que se complementan en la constitución de la identidad tejiendo la autotransformación de profesores reflexivos.Este trabalho objetiva refletir sobre desenvolvimento profissional docente (DPD) a partir dos processos formativos e da constituição e socializações de narrativas identitárias de dois professores (Mariposa e Casulo) que participam do Grupo de Pesquisa Transformação de uma Universidade Pública Federal do Pará. A metodologia no estudo é de natureza qualitativa com uso de análise do conteúdo. Os dados são compostos pela análise de entrevista semiestruturada à práxis do planejamento de encontros dialogados durante um semestre letivo. Os resultados revelam que DPD, em Grupo de Estudo e Pesquisa apesar da singularidade de cada narrativa, apresentam pontos que se complementam na constituição da identidade tecendo a autotransformação de professores reflexivos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMetodologia Qualitativaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1183610.21723/riaee.v14i3.11836Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-1000Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-10001982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8153https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8449https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/9034Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Carlos Jose Trindade daMalheiro, João Manoel da Silva2020-05-21T22:06:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11836Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:06:57Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development Narrativas identiras en experiencia de transformación y desarrollo profesional docente Narrativas identitárias em experiência de transformação e desenvolvimento profissional docente |
title |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development |
spellingShingle |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development Rocha, Carlos Jose Trindade da Teacher training Professional teacher development Metamorphoses. Formación docente Desarrollo profesional docente Metamorfosis. Formação docente Desenvolvimento profissional docente Metamorfoses. |
title_short |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development |
title_full |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development |
title_fullStr |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development |
title_full_unstemmed |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development |
title_sort |
Identity narratives in transformation experience and teaching professional development |
author |
Rocha, Carlos Jose Trindade da |
author_facet |
Rocha, Carlos Jose Trindade da Malheiro, João Manoel da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Malheiro, João Manoel da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Carlos Jose Trindade da Malheiro, João Manoel da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Professional teacher development Metamorphoses. Formación docente Desarrollo profesional docente Metamorfosis. Formação docente Desenvolvimento profissional docente Metamorfoses. |
topic |
Teacher training Professional teacher development Metamorphoses. Formación docente Desarrollo profesional docente Metamorfosis. Formação docente Desenvolvimento profissional docente Metamorfoses. |
description |
This work aims to reflect on professional teacher development (PDT) from the formative processes and the constitution and socializations of identity narratives of two teachers (Mariposa and Cocoon) who participate in the Transformation Research Group of a Federal Public University of Pará. qualitative nature with the use of content analysis. The data are composed by the semistructured interview analysis to the praxis of the planning of dialogues during a semester. The results reveal that PDT, in Study and Research Group despite the singularity of each narrative, present points that complement the constitution of identity by weaving the autotransformation of reflective teachers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Metodologia Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836 10.21723/riaee.v14i3.11836 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i3.11836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8153 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8449 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/9034 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-1000 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-1000 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856748167168 |