Identity narratives in transformation experience and teaching professional development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Carlos Jose Trindade da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Malheiro, João Manoel da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836
Resumo: This work aims to reflect on professional teacher development (PDT) from the formative processes and the constitution and socializations of identity narratives of two teachers (Mariposa and Cocoon) who participate in the Transformation Research Group of a Federal Public University of Pará. qualitative nature with the use of content analysis. The data are composed by the semistructured interview analysis to the praxis of the planning of dialogues during a semester. The results reveal that PDT, in Study and Research Group despite the singularity of each narrative, present points that complement the constitution of identity by weaving the autotransformation of reflective teachers.
id UNESP-15_dd615faffa6e22b1f8eee23c4cce549c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11836
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Identity narratives in transformation experience and teaching professional developmentNarrativas identiras en experiencia de transformación y desarrollo profesional docenteNarrativas identitárias em experiência de transformação e desenvolvimento profissional docenteTeacher trainingProfessional teacher developmentMetamorphoses.Formación docenteDesarrollo profesional docenteMetamorfosis.Formação docenteDesenvolvimento profissional docenteMetamorfoses.This work aims to reflect on professional teacher development (PDT) from the formative processes and the constitution and socializations of identity narratives of two teachers (Mariposa and Cocoon) who participate in the Transformation Research Group of a Federal Public University of Pará. qualitative nature with the use of content analysis. The data are composed by the semistructured interview analysis to the praxis of the planning of dialogues during a semester. The results reveal that PDT, in Study and Research Group despite the singularity of each narrative, present points that complement the constitution of identity by weaving the autotransformation of reflective teachers.Este trabajo objetiva reflexionar sobre desarrollo profesional docente (DPD) a partir de los procesos formativos y de la constitución y socializaciones de narrativas identitarias de dos profesores (Mariposa y Casulo) que participan del Grupo de Investigación Transformación de una Universidad Pública Federal de Pará. el estudio es de naturaleza cualitativa con el uso del análisis del contenido. Los datos están compuestos por el análisis de entrevista semiestructurada a la praxis de la planificación de encuentros dialogados durante un semestre lectivo. Los resultados revelan que DPD, en Grupo de Estudio e Investigación a pesar de la singularidad de cada narrativa, presentan puntos que se complementan en la constitución de la identidad tejiendo la autotransformación de profesores reflexivos.Este trabalho objetiva refletir sobre desenvolvimento profissional docente (DPD) a partir dos processos formativos e da constituição e socializações de narrativas identitárias de dois professores (Mariposa e Casulo) que participam do Grupo de Pesquisa Transformação de uma Universidade Pública Federal do Pará. A metodologia no estudo é de natureza qualitativa com uso de análise do conteúdo. Os dados são compostos pela análise de entrevista semiestruturada à práxis do planejamento de encontros dialogados durante um semestre letivo. Os resultados revelam que DPD, em Grupo de Estudo e Pesquisa apesar da singularidade de cada narrativa, apresentam pontos que se complementam na constituição da identidade tecendo a autotransformação de professores reflexivos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMetodologia Qualitativaapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1183610.21723/riaee.v14i3.11836Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-1000Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-10001982-55872446-860610.21723/riaee.v14i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8153https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8449https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/9034Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Carlos Jose Trindade daMalheiro, João Manoel da Silva2020-05-21T22:06:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11836Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-05-21T22:06:57Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
Narrativas identiras en experiencia de transformación y desarrollo profesional docente
Narrativas identitárias em experiência de transformação e desenvolvimento profissional docente
title Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
spellingShingle Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
Rocha, Carlos Jose Trindade da
Teacher training
Professional teacher development
Metamorphoses.
Formación docente
Desarrollo profesional docente
Metamorfosis.
Formação docente
Desenvolvimento profissional docente
Metamorfoses.
title_short Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
title_full Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
title_fullStr Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
title_full_unstemmed Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
title_sort Identity narratives in transformation experience and teaching professional development
author Rocha, Carlos Jose Trindade da
author_facet Rocha, Carlos Jose Trindade da
Malheiro, João Manoel da Silva
author_role author
author2 Malheiro, João Manoel da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Carlos Jose Trindade da
Malheiro, João Manoel da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Professional teacher development
Metamorphoses.
Formación docente
Desarrollo profesional docente
Metamorfosis.
Formação docente
Desenvolvimento profissional docente
Metamorfoses.
topic Teacher training
Professional teacher development
Metamorphoses.
Formación docente
Desarrollo profesional docente
Metamorfosis.
Formação docente
Desenvolvimento profissional docente
Metamorfoses.
description This work aims to reflect on professional teacher development (PDT) from the formative processes and the constitution and socializations of identity narratives of two teachers (Mariposa and Cocoon) who participate in the Transformation Research Group of a Federal Public University of Pará. qualitative nature with the use of content analysis. The data are composed by the semistructured interview analysis to the praxis of the planning of dialogues during a semester. The results reveal that PDT, in Study and Research Group despite the singularity of each narrative, present points that complement the constitution of identity by weaving the autotransformation of reflective teachers.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Metodologia Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836
10.21723/riaee.v14i3.11836
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i3.11836
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8153
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/8449
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11836/9034
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-1000
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 3, jul./set.; 986-1000
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856748167168